Municipalitatea orădeană a continuat și miercuri seria de inaugurări de la sfârșitul anului. Cele două pasaje care supratraversează ieșirile înspre Deva și Arad au fost date în folosință miercuri. Pasajul de pe DN 76 (Deva) a fost dat în circulaţie miercuri, în timp ce pe pasajul de pe DN 79 (Arad) se va putea circula de joi, joi 31 decembrie, de la ora 12. Odată cu inaugurarea celor două pasaje, circulația la cele două ieșiri din Oradea și pe centură va fi fluidizată.
Constructori rapizi
Primarul Ilie Bolojan, directorul tehnic Mircea Ghitea şi viceprimarul Istvan Huszar au fost prezenţi la inaugurarea pasajelor. Bolojan a lăudat constructorii pentru rapiditatea remarcabilă cu care au lucrat, reuşind să se încadreze în termenul de execuţie foarte scurt. Pasajele au o lungime de 226,30 metri şi o lăţime totală de 19,38 metri. Acestea au 9 deschideri cu o lăţime a părţii carosabile de 14 metri şi două benzi pe fiecare sens de mers. Pasajul peste DN 79 a fost construit de SC Tehnodomus S.A., iar cel peste DN 76 de asocierea SC Bilfinger Baugesellschaft m.b.H (Implenia) şi SC Corporate Management Solution S.R.L.
Lucrările la pasajul spre Deva au început în urmă cu 16 luni (septembrie 2014), iar cel spre Arad în urmă cu doar 15 luni. Pe tot parcursul lucrărilor, pasajul de la ieşirea spre Deva a avut un avans vizibil faţă de cel spre Arad, însă într-un final ambele construcţii au putut fi finalizate în termen, reuşindu-se accesarea tuturor fondurilor nerambursabile din proiect.
Imperfecţiuni
Totuşi, lucrările la pasajul spre Arad au întâmpinat probleme, o grindă de beton crăpând în timpul montajului, din cauza problemelor de manevrare a acesteia. Ulterior, aceasta nu a mai putut fi folosită, construindu-se alta. De altfel, constructorul Tehnodomus şi-a construit toate grinzile „in situ”, adică în şantierul din Calea Aradului. Un alt „dereglaj” tehnic la pasajul DN 79 s-a ivit la realizarea bretelei rutiere de ieşire din sensul giratoriu, în direcţia Cluj-Deva. Firma executantă a realizat un traseu ciudat pentru rigola de scurgere a apei, astfel încât la un moment dat aceasta coteşte, ajungând pe axul dintre cele două benzi de circulaţie. Rezultatul: rigole expuse traficului greu şi, implicit, crăpături apărute deja, pe lângă senzaţia deloc plăcută din habitaclu. Primarul Ilie Bolojan estimează că pe viitor acea rigolă va fi asfaltată.
În perioada următoare, sensurile giratorii de sub pasaje vor fi iluminate, a dat asigurări primarul.
Seria inaugurărilor municipale continuă şi azi, în ultima zi din an, cu proiectul reamenajării Pieţei Unirii, ce va redeveni accesibilă traficului rutier, chiar dacă pe o suprafaţă limitată.
Alte investiţii pe Centură
Prin inaugurarea celor două pasaje, Centura Oradea va deveni evident mai fluidă. Şoseaua ocolitoare a oraşului are alte patru investiţii derulate de Guvern, prin CNADNR. În luna noiembrie, prefectul Claudiu Pop inaugurase Podul Densuşianu I. De asemenea, pasajul peste calea ferată de la CET II-Metro este finalizat, aşteptând să fie dat în folosinţă în ianuarie, după închiderea şantierului prin care se mută conductele de apă de sub pasaj, conform celor transmise tot de prefect. Anul viitor vor fi finalizate şi cele două pasaje transversale de pe Centură, de la intersecţiile cu străzile Nojoridului şi Ciheiului. Acestea vor conecta oraşul cu dezvoltările imobiliare şi industriale de dincolo de Centură şi, implicit, cu comuna Sînmartin ce a votat anul trecut pentru unirea cu Oradea.
Cât au costat pasajele
Pasajul peste DN 79, Oradea – Arad
Valoarea totală a proiectului : 25.520.001,21 LEI
Contribuţia Uniunii Europene : 16.573.578,02 LEI
Contribuţia Guvernului României : 3.638.102,49 LEI
Contribuţia Beneficiarului (Municipiul Oradea): 5.308.320,70 LEI
Din valoarea totală a contractului de finanţare s-au angajat, prin contracte de servicii şi lucrări, sume în procent de 97,05%. Aceste sume sunt şi vor solicitate la plată finanţatorului prin cererile de rambursare intermediare şi cererea de rambursare finală.
Pasajul peste DN 76, Oradea – Deva
Valoarea totală a proiectului : 24.647.674,19 LEI
Contribuţia Uniunii Europene : 16.011.095,64 LEI
Contribuţia Guvernului României : 3.514.630,74 LEI
Contribuţia Beneficiarului (Municipiul Oradea): 5.121.947,81 LEI
Din valoarea totală a contractului de finanţare s-au angajat, prin contracte de servicii şi lucrări, sume în procent de 88,75%. Aceste sume sunt şi vor solicitate la plată finanţatorului prin cererile de rambursare intermediare şi cererea de rambursare finală.
Citiți principiile noastre de moderare aici!