Trei mari centre comerciale din Oradea: Lotus Center, Kaufland şi Auchan au fost „călcate” vineri, 13 martie 2015, de către comisarii Protecţiei Consumatorilor Bihor. Dar nu pentru a împăţi amenzi, ci pentru a împărţi flyere, pentru a consilia consumatorii, pentru a răspunde întrebărilor acestora şi pentru preluarea eventualelor reclamaţii.
Descinderea protectorilor consumatorilor în cele trei centre comerciale s-a făcut cu ocazia „Zilei Mondiale a Consumatorilor”, aniversată în data de 15 martie. Iniţial, consumatorii se fereau de reprezentanţii CJPC Bihor, crezând că le sunt împărţite reclame la diferite produse sau servicii, dar când au aflat despre ce este vorba au fost chiar interesaţi de sfaturi.
„Hrană sănătoasă”
În fiecare an, Organizaţia Internaţională a Uniunilor de Consumatori – Consumers Internaţional propune o temă pentru ziua consumatorului. Tema aleasă reflectă subiectul de maxim interes al perioadei pentru consumatorii din întreaga lume. Anul acesta, conform calendarului realizat de Consumers Internaţional, Ziua Europeană a drepturilor consumatorilor a fost desemnată pentru a marca o temă prioritară pentru UE – „Dreptul consumatorilor la o hrană sănătoasă”, având în vedere că, odată cu expansiunea comerțului, varietatea de produse disponibile pentru cetățenii UE a crescut foarte mult. Se lansează un apel către consumatori şi către organizaţiile de protecţie a drepturilor consumatorilor de a adopta o dietă bazată pe alimente sănătoase, să renunţe la fast food şi la aşa numitele „bombe alimentare”.
Comisarii CJPC Bihor i-au pus la curent pe consumatori cu informaţiile care trebuie găsite pe eticheta unui produs alimentar. „În primul rând, etichetele produselor alimentare trebuie să conţină informaţii exacte, suficiente, verificabile şi uşor de comparat, astfel încât să îţi permită să alegi acel produs care corespunde nevoilor tale, precum şi să afli riscurile la care ai putea fi supus. Cine are informaţia, stăpâneşte situaţia”, a precizat Giani Bura, comisarul şef adjunct al CJPC Bihor.
Etichetele de pe produs trebuie să conţină informaţii în limba română referitoare la ingredientele pe care le conţine alimentul respectiv, inclusiv apa şi aditivii alimentari. De asemenea, de pe etichetă nu trebuie să lipsească data expirării, producătorul şi originea alimentului, modul de depozitare şi de preparare. Eticheta trebuie să conţină şi eventualele ingrediente sau substanţe care ar putea determina anumite efecte adverse.
Alte informaţii care trebuie să fie vizibile pe etichetă sunt detaliile despre adresa de contact a producătorului, astfel încât să se poată face plângeri sau să poată fi obţinute mai multe informaţii despre produs.
Acţiunile CJPC Bihor vor continua, în 16 martie, cu o întâlnire cu studenţii de la Facultatea de Mediu Oradea. În perioada 16-20 martie 2015– în mai multe unităţi şcolare din judeţul Bihor vor fi organizate activităţi pe teme din domeniul Protecţiei Consumatorilor. În 4 aprilie 2015 se va desfăşura faza judeţeană a concursului naţional şcolar pe teme de protecţia consumatorilor, „Alege! Este dreptul tău!” – ediţia a XIII-a organizată de ANPC în parteneriat cu Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului.
Citiți principiile noastre de moderare aici!