Ideea construirii ceasului solar în curtea Școlii „Szacsvay Imre” a apărut pentru prima dată în urma unor discuții între doamna director Pásztor Gabriella și doamna profesoară de fizică, pensionară foarte activă, Nicoleta Pázmányi, președinta „Astroclub Meridian 0”. „Este o colaboratoare mai veche a noastră în mai multe proiecte, cum sunt planetariul din sala de sport a școlii sau acțiunile organizate de Ziua mondială a spațiului cosmic, cu lansări de rachete. Ideea a luat naștere chiar atunci, sub forma construirii unui ceas solar în curtea școlii. Construirea unui ceas solar nu este ușoară nici în ziua de azi, așa cum am aflat pe propria noastră piele”, explică profesoara de geografie Eliza Tăut.
Este necesară multă răbdare, efectuarea unui lung șir de observații în perioada orei prânzului, pentru stabilirea cu exactitate a orei 12:00 în amplasamentul ceasului. „Totul a depins direct de condițiile meteo, existând zile în care nu am progresat deloc din cauza norilor sau ploii, citatul anonim „Sine sole sileo” („Fără soare sunt mut”) demonstrându-și din plin veridicitatea”, a spus profesoara Eliza Tăut. Istoria ceasului solar începe în antichitate, acum câteva mii de ani, când oamenii observau mișcarea umbrei unui obiect pe suprafața pământului. Primele atestări documentare ale unor ceasuri solare au fost făcute în China în anul 2679 î.e.n, respectiv în Egipt în 1500 î.e.n. Acestea marchează începutul încercării de a diviza ziua în unități mai mici.
„Prin urmărirea mișcării astrului solar pe cer, anticii erau mult mai legați de natură decât în zilele noastre, progresul tehnologic al măsurării timpului cu ceasuri mecanice sau electronice rupând legătura directă cu aceasta. Proiectul nostru reprezintă o acțiune educativă în spiritul acestei legături a omului cu habitatul său natural”, spune profesoara. Realizarea ceasului solar în curtea Școlii „Szacsvay Imre” este un proiect interdisciplinar, care implică elemente de matematică, fizică și geografie.
Material didactic
„Ca material didactic în cadrul programei școlare, ceasul solar poate fi folosit atât în clasele primare, cu ocazia învățării punctelor cardinale, a orientării în teren cu ajutorul soarelui, cât și în clasele gimnaziale, când se învață elemente de mișcare a pământului, mișcare aparentă a soarelui, echinocțiul și solstițiul, noțiunile de longitudine, fus orar, diferența dintre ora solară și ora oficială, aplicarea matematică a construirii cercului, unghiurilor și în multe aplicații practice, cum ar fi calcularea diferenței orei exacte locale a Oradiei față de cea a Bucureștiului sau a altor orașe.
Școala noastră este mândră de realizarea acestui ceas solar, care este o reușită inedită printre școlile din Oradea. Totodată, suntem bucuroși că am reușit să facem încă un pas în ajutarea elevilor să învețe lucruri noi, prin observare și descoperire. Pe această cale, dorim să mulțumim doamnei profesoare Nicoleta Pázmányi pentru sprijinul necondiționat pe care ni l-a acordat”, a precizat profesoara Eliza Tăut.
Citiți principiile noastre de moderare aici!