De la 1 februarie, maşinile parcate nelegal în Municipiul Oradea vor fi ridicate şi depozitate de pe carosabil.
Astfel, conform noului cadru normativ, măsura va putea fi dispusă de un poliţist rutier ori de poliţistul local, în următoarele situaţii în care staţionarea maşinilor este interzisă pe partea carosabilă a drumului (şi situaţia în care doar una sau două dintre roţile maşinii se află pe partea carosabilă): în toate cazurile în care este interzisă oprirea voluntară, în zona de acţiune a indicatorului cu semnificaţia „Staţionarea interzisă” şi a marcajului cu semnificaţia de interzicere a staţionării, pe drumurile publice cu o lăţime mai mică de şase metri, în dreptul căilor de acces ce deservesc proprietăţile alăturate drumurilor publice, în pante şi în rampe, în locul unde este instalat indicatorul cu semnificaţia „Staţionare alternantă” (în altă zi sau perioadă decât cea permisă) ori indicatorul cu semnificaţia „Zonă de staţionare cu durată limitată” (peste durata stabilită).
La Voinţa
Maşinile parcate nelegal urmează să fie depozitate pe strada Academiei, pe terenul oraşului, în spatele bazei Voinţa, unde li se va asigura paza. Șoferul va putea să-şi recupereze maşina numai după ce va plăti contravaloarea ridicării, transportării şi depozitării acesteia. Totodată, şoferul va fi nevoit să dovedească fie că este proprietar al maşinii, fie că o deţine în mod legal.
Tariful perceput pentru ridicare, transport şi depozitarea maşinii parcate nelegal este de 300 de lei, la care se adaugă plata custodiei de 2 lei/oră în primele 48 de ore, iar dacă şoferul apare la maşină si operaţiunea de ridicare nu se finalizează, acesta va achita 150 de lei. La aceste taxe se adaugă sancţiunea amenzii de 4 puncte petru staţionare interzisă (1 punct echivalând cu 10% din salariul minim pe economie), şi încă 3 puncte penalizare.
Primăria perfectează în această perioadă detaliile necesare implementării actului normativ în Municipiul Oradea, astfel încât începând cu prima zi a lunii februarie 2017, autovehiculele parcate ori staţionate nelegal să poată fi ridicate în condiţii de legalitate.
În acest sens, în cursul zilei de azi, 30 ianuarie, se va semna un protocol de colaborare între Primărie şi Poliţia Municipiului Oradea şi între Primărie şi Poliţia Locală.
Fără abuzuri
Hotărârea de Guvern nr. 965/2016 este cea care a reglementat cadrul legal de ridicare a autovehiculelor.
Reglementarea vine în condiţiile în care această măsură a fost suspendată din anul 2015, când prin Decizia nr. 9/2015 pronunţată de Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie în soluţionarea unui recurs în interesul legii, a tranşat o problemă de drept mult disputată la nivelul instanţelor naţionale în ultimii ani. Aceasta se referea la măsura ridicării vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe carosabil, măsură ce se dispunea în baza unor hotărâri de consiliu local (HCL).
Înalta Curte a statuat că „procedura de aplicare a măsurii tehnico-administrative constând în ridicarea vehiculelor staţionate/oprite neregulamentar pe partea carosabilă, prevăzută de art. 64 şi art. 97 alin. (1) lit. d) şi alin. (6) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002, nu poate fi reglementată prin hotărâri ale consiliilor locale.”
„Raţiunea acestei propuneri legislative a pornit de la lipsa unor reglementări adecvate, clare şi coerente, adaptate condiţiilor existente, în ceea ce priveşte motivaţia măsurii de ridicare a autovehiculelor. Ridicarea vehiculelor a devenit o problemă reclamată de numeroşi cetăţeni, fapt agravat de lipsa locurilor de parcare în număr suficient, în special în cadrul marilor oraşe. Practica măsurii de ridicare a acelor autovehicule staţionate neregulamentar a ajuns să genereze abuzuri realizate de către cei care pot să dispună această măsură, manifestând în cele mai multe cazuri exces de zel.
Măsura dispunerii ridicărilor autovehiculelor trebuie să fie una excepţională, îndreptată asupra acelor autovehicule care într-adevăr blochează circulaţia rutieră sau constituie un pericol pentru aceasta. Dispoziţia de ridicare a autovehiculelor trebuie să justifice această măsură tehnico-administrativă luată.
Dacă autovehiculul nu constituie un obstacol sau pericol concret pentru desfăşurarea circulaţiei publice, această măsură nu se poate justifica, putând fi considerată abuzivă sau excesivă”, se arată în expunerea de motive a proiectului de lege.
Conform legii, ridicarea maşinilor nu se justifică în parcările de domiciliu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!