Având în vedere că în această perioadă a anului creşte consumul de carne şi produse din carne, Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor îi sfătuieşte pe bihoreni să aibă grijă de unde se aprovizionează. De asemenea, Protecţia Consumatorilor Bihor a efectuat, în perioada 21.11 – 09.12, o acţiune tematică de control privind modul de respectare a prevederilor legale privind protecţia consumatorilor la comercializarea produselor din carne.
„În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 35 de operatori economici. Au fost încheiate 30 de procese-verbale de constatare a contravenţiei, prin care au fost aplicate amenzi contravenţionale în valoare totală de 96.800 de lei. În urma acţiunii tematice de control, 782 kg de produse din carne, în valoare de 8.965 de lei, au fost oprite temporar de la comercializare, până la remedierea deficienţelor”, ne-a informat Giani Bura, comisar şef adjunct la CJPC Bihor.
Principalele deficienţe constatate au fost: lipsa monitorizării temperaturilor din spaţiile frigorifice de păstrare a produselor; comercializarea produselor fără etichete cu elemente de identificare şi caracterizare; lipsa menţionării ingredientelor cu efect alergen, într-o formă care să iasă în evidenţă faţă de restul ingredientelor; lipsa traducerilor elementelor de identificare şi caracterizare ale produselor; neafişarea preţurilor de vânzare ale produselor în mod vizibil, lizibil, fără echivoc.
Sfaturi
CJPC Bihor doreşte să vină în întâmpinarea consumatorilor prin câteva sfaturi de care să ţină seama la achiziţionarea cărnii şi produselor din carne în pragul Sărbătorilor de iarnă. „Pentru carne şi produse din carne neambalate, analizaţi aspectul produsului: culoare, miros, consistenţă etc. Acestea trebuie să fie cele specifice produselor, nefiind admise modificări de niciun fel. Verificaţi existenţa pe carne a ştampilelor de verificare sanitar-veterinară”, transmite Giani Bura.
Comerciantul trebuie să asigure temperatura optimă de păstrare şi să respecte regulile privind vecinătatea produselor (nu se admite păstrarea cărnii împreună cu alte produse alimentare). De asemenea, la cumpărarea cărnii şi produselor din carne trebuie acordată o atenţie deosebită asupra modului de prezentare a ambalajului. În cazul în care ambalajul este bombat, prezintă deformări sau este rupt, înseamnă că produsul nu mai prezintă deplină siguranţă pentru consumator şi trebuie evitate astfel de produse. Produsele neetichetate pentru care există îndoieli privind calitatea trebuie refuzate.
„Verificaţi cu atenţie data durabilităţii minimale, data-limită de consum a produselor (termen de valabilitate) şi refuzaţi produsele care prezintă termenul de valabilitate modificat, şters sau depăşit. La cumpărarea produselor, solicitaţi şi păstraţi bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care doriţi să reclamaţi calitatea sau siguranţa unui produs”, precizează şeful CJPC Bihor.
Consumatorii bihoreni pot adresa sesizări şi reclamaţii la CJPC Bihor (tel. 0259/431.817), la sediul din Oradea, str. Sucevei nr. 4/a, şi pe site-ul www.anpc.gov.ro prin completarea formularului online.
Citiți principiile noastre de moderare aici!