Asociația Pro Infrastructură solicită companiei Trameco/Selina, condusă de orădeanul Beniamin Rus, să găsească soluțiile tehnice necesare pentru proiectul tehnic și să înceapă lucrările la tronsonul Chiribiș – Biharia din Autostrada Transilvania. Organizația non – profit spune că dacă constructorul nu va debloca situația, solicită Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere să rezilieze contractul cu Trameco.
„Cerem în mod expres celor de la Trameco/Selina să identifice, împreună cu Egis, soluțiile tehnice necesare astfel încât să vină cu un proiect tehnic în CNAIR care să respecte legea și termenii contractuali, dar mai ales prețul asumat la licitație, apoi să se apuce de lucru pe un tronson cunoscut, cu teren ușor, pe care sunt foarte puține blocaje birocratice de rezolvat! În caz contrar, solicităm oficialilor din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SĂ REZILIEZE contractul de urgență, să dea certificat negativ antreprenorului neserios și să re-liciteze imediat lotul blestemat, a treia oară!!!”, au transmis cei de la Asociația Pro Infrastructură.
Constructorul a subevaluat
Sursa citată subliniază că s-au pierdut zece luni de zile pe lotul Chiribiș-Biharia, parte din Autostrada Transilvania.
„Contractul, semnat în 12.06.2020, prevede 6 luni de proiectare și 18 de execuție pentru 28,55 kilometri pe suma de 326 milioane RON plus TVA”, mai amintește sursa citată.
„Așa cum v-am explicat în 22 iunie, antreprenorul general, Trameco (grupul Selina), trebuia să finalizeze proiectul tehnic în decembrie 2020 dar nici până astăzi nu i-a fost acceptat pentru că solicită costuri suplimentare de 48% peste valoarea contractuală, bani ce nu se pot adiționa în mod legal sub nicio formă. Practic, cei de la Trameco au subevaluat grosolan lucrările necesare, licitând la 72% din valoarea estimată de CNAIR, diferența față de următoarea ofertă validă fiind de aproximativ 70 milioane lei, iar acum, culmea, cer fix diferența până la 100%, adică 130 milioane lei, deci aproape de două ori diferența dintre oferta lor și a competitorului situat pe locul 2 după evaluare”, precizează Asociația Pro Infrastructură.
„Motivul suplimentării invocat de constructor? Probleme cu unele pile (fundații), dar mai ales terenul slab pe o distanță scurtă unde soluția tehnică propusă de Trameco/Selina este extrem de scumpă față de alte soluții puse în operă în alte zone similare de pe A3, mult mai ieftine, sugerate chiar de CNAIR și mai ales de consultant, compania Egis”, a mai precizat ONG-ul.
Autoritățile sunt de vină
Contactat, Beniamin Rus, proprietarul Trameco, susține că blocajul nu e din vina lui și că în prezent caută soluții, împreună cu autoritățile, pentru a putea demara lucrările. El a precizat că organizarea de șantier este gata de luni bune, pentru că autoritățile i-au dat asigurări că nu există niciun risc să nu înceapă lucrările la proiectul de infrastructură. Acesta mai spune că lucrările suplimentare, evaluate la cel puțin 20 de milioane de euro, ar fi necesare.
„Pe o zonă de doi kilometri terenul trebuie stabilizat, altfel autostrada se va lăsa. Și nu în cinci ani, ci imediat”, a declarat constructorul.
La asta se mai adaugă sume suplimentare pentru refacerea structurii realizate de firma Bechtel. CNAIR nu a răspuns deocamdată întrebărilor noastre.
Lucrări începute în 2004
Lucrările la Autostrada Transilvania au fost atribuite firmei americane Bechtel, în anul 2003. Contractul a fost reziliat în 2013, după ce americanii au terminat doar 42 de kilometri, între Gilău și Câmpia Turzii. Noul constructor, asocierea de firme Corsan – Corviam Construccion SA, Consinit SRL, Road Consulting & Design Solution SRL – Via Design SRL nu a făcut nimic, prin urmare, contractul a fost reziliat încă o dată, în anul 2017. În Bihor, singura porțiune de autostradă finalizată este Biharia – Borș, executată de o asociere de firme sub conducerea Selina.
Contractul, semnat în 2020
La 12 iunie 2020, CNAIR a semnat contractul cu Asocierea Trameco SA – Vahostav SK, a.s. – Drumuri Bihor SA – Drum Asfalt SRL – East Water Drillings SRL pentru proiectarea și execuția subsecțiunii 3C2, Chiribiș – Biharia, care face parte din Autostrada Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea (Autostrada Transilvania).
Trimite articolul
XCare pro infrastructura; voi ați executa lucrările în condițiile actuale? De la data când sa făcut licitația cu calcule aferente la data respectivă și până în vara asta preturile la materiale de s-au dublat! Ce să facă să înceapă execuția lucrărilor iar după un an să intre în faliment! Nici eu nu aș începe lucrările.
-
Lasa-i ca astia habar n-au ce inseamna sa ai o firma. Pai si normal daaca s-a calculat la un pret al materialelor , apoi pretul s-a dublat. Cum sa o faci, pe gratis sau sa mai aduci bani de acasa. Exact asa e si in Oradea, proiectele date firmelor sunt calculate cu 3-4 ani in urma, si primaria vrea sa-l executi la pretul de azi, pe cheltuiala ta.
-
Poate cei de pe locurile 2 sau 3 ar fi putut sa execute lucrarea sau poate nu ar fi cerut asa mare suplimentare. Logic ar fi sa se scoata din nou la licitatie daca Selina nu mai poate executa la pretul la care s-a angajat.
De ce cer aia nu mai poate Rus se pisa pe cerințelor cu boltă, sai dea diferența pe care o cere Rus asociatia bla bla auzi aia ei cer pe bani altora ce tupeu jegos au
-
Cred ca n-ai inteles nimic din articol. E vorba si de banii tai pe care Rus ii cere cu nerusinare.
-
Am înțeles stai liniștit dar numai tu nu ști cât au sărit preturile la materiale de constructi…
-
Contractul a fost semnat in 2020. Preturile materialelor au inceput sa creasca din martie 2021. Daca Rus nu si-a cumparat materialele inainte de scumpire, e problema lui. Nu putem noi sa platim pentru prostia lui.
-
-