La circa 53 de milioane de euro (246.739.195,6 lei) se ridică amenzile aplicate de Consiliul Concurenţei la nouă companii de asigurare şi Uniunii Naţionala a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR). Sancţiunile au fost aplicate pentru încălcarea reglementărilor naţionale şi europene din domeniul concurenţei prin coordonarea comportamentelor pe piaţă în vederea majorării tarifelor la asigurările obligatorii de răspundere civilă (RCA).
În urma investigaţiei, autoritatea de concurenţă a constatat că Allianz – Ţiriac Asigurări SA, Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA, Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA, Carpatica Asig SA, Euroins România Asigurare-Reasigurare SA, Generali România Asigurare Reasigurare SA, Groupama Asigurări SA, Omniasig Vienna Insurance Group SA şi Uniqa Asigurări SA au participat la un schimb de informaţii sensibile din punct de vedere
comercial referitoare la intenţiile acestor societăţi de a majora tarifele RCA. Această practică concertată, facilitată de UNSAR, a condus la restrângerea concurenţei pe piaţa serviciilor de asigurare RCA în perioada octombrie 2012 – noiembrie 2016, deoarece societăţile de asigurare nu şi-au mai stabilit în mod independent tarifele, ci au acţionat concertat pe piaţă, ţinând cont de discuţiile de a-şi majora tarifele purtare în cadrul asociaţiei.
„Asociaţiile au un rol important şi este legitim ca membrii acestora să se întâlnească şi să discute pe diverse teme, însă nu trebuie să ajungă la schimburi de informaţii sensibile din punct de vedere comercial, cum sunt cele referitoare la preţuri actuale sau viitoare. Aceste schimburi de informaţii sensibile reduc incertitudinea cu privire la strategiile concurenţilor şi
favorizează coordonarea comportamentului pe piaţă, eliminând concurenţa. Pe o piaţă concurenţială, companiile trebuie să se întreacă pentru a furniza servicii de calitate în condiţii avantajoase, fiecare stabilindu-şi în mod independent politica de tarife în funcţie de propria strategie şi de structura costurilor implicate de desfăşurarea activităţii”, a declarat Bogdan
Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.
Top amenzi
Cea mai mare amendă a fost aplicată Allianz – Ţiriac Asigurări SA – 43.442.939 de lei, urmată de Omniasig Vienna Insurance Group SA – 40.529.090 de lei şi Asigurarea Românească – Asirom Vienna Insurance Group SA – 36.970.408 lei. Pe locul patru în topul amenzilor se situează Groupama Asigurări SA – 35.378.902 lei, pe cinci Carpatica Asig SA cu o amendă de 26.858.238 lei, pe şase Societatea Asigurare-Reasigurare Astra Asigurări SA – 22.037.026 lei, pe şapte Generali România Asigurare Reasigurare SA – 21.445.106 lei, pe opt Uniqa Asigurări SA – 13.570.597 de lei şi pe nouă Euroins România Asigurare-Reasigurare SA – 6.346.453,60 de lei. UNSAR a fost amendată cu 160.436 de lei.
În cadrul investigaţiei, Euroins a recunoscut în integralitate fapta anticoncurenţială şi a furnizat, în cadrul procedurii de clemenţă, o serie de documente şi informaţii ce au avut o contribuţie semnificativă la probarea acesteia şi, ca urmare, a beneficiat de o reducere a amenzii.
În cazul societăţilor Astra şi Carpatica, Consiliul Concurenţei a luat în considerare o perioadă mai redusă de încălcare a legii, respectiv până la momentul în care Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) le-a retras autorizaţia de funcţionare.
„Piaţa asigurărilor obligatorii auto a trecut prin împrejurări excepţionale, de criză, dar între timp a fost implementat noul pachet legislativ şi au fost eliminate, în mare parte, disfuncţionalităţile care au condus, în anii anteriori, la creşteri accentuate ale preţurilor.
Faptul că s-au înregistrat progrese în funcţionarea pieţei asigurărilor, nu înseamnă că nu mai sunt necesare unele ajustări. Vom colabora cu ASF şi Guvernul pentru a identifica măsurile ce se impun pentru armonizarea legislației cu reglementările europene, respectiv consolidarea pieței pentru a nu conduce la creșterea prețului RCA” a mai declarat preşedintele Consiliului Concurenţei.
Recomandări
Autoritatea de concurenţă s-a implicat în procesul de evaluare a cauzelor care au determinat dezechilibrele pieţei şi a făcut o serie de recomandări pentru îmbunătăţirea funcţionării pieţei şi care, în mare parte, au fost preluate în legislaţia primară şi secundară, cum ar fi: introducerea posibilităţii de compensare directă; luarea în calculul a clasei bonus/malus a istoricului șoferului, nu doar a combinației unice șofer-vehicul; utilizarea tehnologiilor de tip telematics în determinarea primei RCA; asigurarea accesului la cazierul de conducător auto; declararea la emiterea poliței a tuturor șoferilor uzuali ai vehiculului (în vederea evaluării mai precise a riscului de daună).
În urma introducerii acestei prevederi, evoluţia primelor va fi diferită de la caz la caz (în unele cazuri, în care riscurile cresc, primele vor fi mai mari iar pentru cazurile în care riscurile se diminuează primele vor fi mai mici).
Citiți principiile noastre de moderare aici!