„Este un tun pe care vrea să ni-l dea PDL, prin PNDI (Programul Naţional pentru Dezvoltarea Infrastructurii – n.r.). Din cei 274 de kilometri ce vor fi asfaltaţi în Bihor prin acest program, doar 18 km sunt drumuri judeţene. Restul sunt drumuri comunale!”. Sunt cuvintele vicepreşedintelui Consiliului Judeţean, Dumitru Voloşeniuc, de joi. Liberalul acuză faptul că licitaţia a fost adjudecată de o firmă din Giurgiu – Romstrade – care va lucra la preţuri maximale. „E vorba despre aproximativ 200.000 euro/km şi nu sunt cuprinse lucrări de poduri şi podeţe care, din experienţa mea la CJ, reprezintă de la 35 până la 50% dintr-o lucrare”, spune Voloşeniuc. Vicepreşedintele CJ acuză faptul că în loc să se finanţeze proiecte mari, precum autostrada sau centurile ocolitoare Aleşd şi Beiuş – Ştei – Vaşcău, banii sunt cheltuiţi pe drumuri fără relevanţă, nici măcar turistică.
Cei 274 de kilometri ce vor fi modernizaţi se duc pe drumurile din 22 de primării PDL, cinci UDMR, două PNL şi una PSD. „Bat obrazul fruntaşilor PDL, pentru că omit 45 de comune din Bihor şi 60% din populaţia judeţului”, a spus şi preşedintele PNL Bihor, Cornel Popa.
„Se poate afirma că reabilitarea reţelei de drumuri judeţene va conduce la creşterea numărului de turişti”, scrie Guvernul în fundamentarea necesităţii investiţiei în drumuri, prin PNDI. În Bihor, prin PNDI, Guvernul va asfalta 274 de kilometri de drumuri. Liberalii bihoreni atacă felul în care se face această investiţie în judeţul nostru plecând tocmai de la această fundamentare.
Pe drumuri comunale
Dincolo de supărarea de ordin politic (primăriile USL au fost ignorate), Dumitru Voloşeniuc şi Cornel Popa arată că la noi banii nici nu vin pe drumurile judeţene (abia 18 km prinşi în plan), ci pe cele de interes comunal. De asemenea, Voloşeniuc subliniază că, în ciuda motivaţiei scrise, prin acest program Guvernul nu a alocat bani pe drumurile turistice din Bihor. „Nu am văzut prins drumul Barajul Leşu – Coada Lacului – Stâna de Vale sau de Moneasa”, spun la unison liberalii. Voloşeniuc adaugă şi alte câteva drumuri judeţene intens circulate, pentru care CJ Bihor nu are finanţare şi pe care le-ar fi vrut incluse în PNDI: DJ 792 A Leş – Tinca – Ucuriş, DJ 767 A Uileacu de Criş – Bălaia – Fegernic sau DJ 767 B Tăşad – Copăcel – Şerghiş. De altfel, prin PNDI se finanţează în Bihor drumuri pe care să se poată rula cu 20 – 40 km/h, se arată într-un document fluturat de vicele CJ.
„Degeaba asfaltezi la Căbeşti sau Ciumeghiu, dacă nu se poate ajunge acolo. Se doreşte doar alimentarea puşculiţei de partid”, spune vicele de la CJ, Voloşeniuc, care ţine să amintească faptul că pe lângă această finanţare pentru primăriile PDL şi UDMR, acestea mai derulează şi alte programe de infrastructură, precum Măsura 322. Drumurile comunale de pe raza comunelor Derna, Brusturi şi Popeşti sunt singurele care au primari USL în lista aprobată de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Turismului. Liberalii cred că acestea au fost prinse în program doar datorită comunităţii slovace din zona nord-estică a Bihorului. Iar deputatul de etnie slovacă, Adrian-Miroslav Merka, este aliatul Guvernului.
Contractul semnat de fima Romtrade va fi dat cel mai probabil în subantrepriză unor firme agreate, de pe plan local, crede Voloşeniuc. Acesta a informat că forma de finanţare e credit-furnizor şi, astfel, „probabil două-trei guverne, nu doar unul, vor trebui să plătească pentru acest program, care se va derula la nivel naţional”. Romtrade a câştigat lucrările şi pentru judeţul Arad, unde va asfalta mai mult decât în Bihor: adică 307 km, din care 70 km drumuri judeţene.
C.C.
Citiți principiile noastre de moderare aici!