Pentru artistul orădean Teofil Știop pictura reprezintă universul în care sufletul își manifestă emoțiile și, uneori, stările conflictuale. Conf. univ. dr. se afirmă, în primul rând, printr-o preocupare accentuată față de pictură, dar și pentru alte arii ale artelor vizuale cum ar fi arta video sau instalaționismul. De asemenea, activitatea sa expozițională este foarte bogată.
Orădeanul s-a remarcat, atât prin expoziții personale, cât și prin expoziții de grup. Peste doar câteva zile Teofil Știop va vernisa, în Muzeul Național din Przemyśl, Polonia, expoziția personală cu titul „Cornucopia”. Preocupările sale de atelier s-au sincronizat cu alte domenii complementare dintre care, poate cea mai importantă, este învățământul artistic. În cadrul Facultății de Arte din Oradea, Teofil Știop desfășoară o importantă activitate pedagogică. Actul de creație, așa cum îl înțelege artistul orădean, „este un act ludic asumat, deopotrivă în atelierul intim și în spațiul public”. Despre asta vorbește însăși traiectoria lucrărilor sale care, după cum o spune chiar el, au „încă din zorii facerii, o existență proprie, certificată mai apoi de ochiul privitorului.”
Pentru el, inspirația este un act ce survine în mod spontan, în urma exersării privirii în cheia citirii semnelor vizuale.
„De obicei, vedem ceea ce suntem pregătiți să vedem. Așadar, fără acest exercițiu, suntem predispuși să ne deconectăm de la pulsul realității imediate care abundă, în permanență, de subiecte ofertante pentru ochiul unui artist”, spune el.
Cercetare
Teofil a dedicat ani buni studiului picturii, la finalul cărora a publicat volumul: „Imagine și transtextualitate”, lucrarea sa de doctorat.
[eadvert]
„Titlul cărții mele, trimite la unul dintre obiectivele principale a muncii de cercetare pe care am întreprins-o. Anume, la importarea unor concepte, cum este cel de «transtextualitate» sau cel de «intertextualitate» – definite în critica literară franceză din a doua jumătate a secolului al XX-lea – în cadrul registrului imaginii. Scopul meu a fost acela de a aduce clarificări asupra unor aspecte eterogene și aparent haotice, proprii fenomenului artistic contemporan, prin adoptarea unor instrumente conceptuale deja consacrate”, a explicat el.
De-a lungul anilor, Teofil Știop s-a remarcat la diverse evenimente de gen, prin lucrările expuse. Încă din anul 2012, acesta se inspiră, în principal, din lumea teatrului.
„O lume fascinantă, cu care am avut prilejul să mă intersectez înainte de a începe să lucrez la aceste serii de lucrări. Lucrările concepute în acest interval sunt gândite sub forma unor scenografii picturale de factură alegorică. Unele dintre ele au fost prezentate până acum în proiecte expoziționale de grup organizate, la galeria «Reperaj», altele în expoziția personală «Pictofabule», de la Muzeul Țării Crișurilor, din 2018”, a detaliat Teofil.
Peste hotare
Cele mai recente dintre lucrările sale vor fi puse, în curând, pe simezele expoziției personale „Cornucopia”, ce va fi deschisă luna viitoare la Muzeul Național din Przemyśl, din Polonia. În aceste lucrări, conferențiarul orădean a pus în lumină strânsa relație dintre dramă și joc, cu scopul producerii unui efect cathartic. Lucrările lui sunt destinate mai ales celor interesați de expresia vizuală, fapt care nu exclude, în mod particular, existența unui ipotetic privitor ideal, pe care îl are în vedere atunci când se află în atelier.
Totodată, apreciatul dascăl universitar a realizat și lucrări video, care au fost primite extrem de bine de public. Toate acestea au fost realizate între 2010-2018, când, alături de unii colegi din gruparea «Conflux» a organizat mai multe evenimente expoziționale internaționale de artă video.
„Aceste proiecte s-au desfășurat în colaborare cu echipa «VisualContainer» din Milano. Cu acest prilej am realizat lucrări video în care am fost interesat, în primul rând, de ideea de tablou în mișcare. Lucrările au fost prezentate și pe platforma on line «Vizualcontainer TV», platformă care se bucura, încă de pe atunci, de o vizibilitate internațională destul de bună”, a adăugat Teofil Știop.
La catedră sau în atelier, universitarul se simte la fel de bine. Căci, în pofida faptului că activitatea de creație din domeniul artelor plastice poate presupune o formă individuală de abordare, în activitatea sa didactică a regăsit multe puncte convergente cu conținutul preocupărilor din atelier.
„În interacțiunea cu studenții folosesc adeseori exersarea pârghiilor actului ludic în explorarea și înțelegerea creativității vizuale. Acest fapt poate să scoată la iveală soluții neașteptate la provocări ce se dovedesc a fi comune. Când se întâmplă acest lucru, îți reamintești că procesul de învățare este mult mai complex decât retorica unui expozeu unidirecțional”, a mai precizat Teofil.
Fie studenților, fie publicului iubitor de frumos, Teofil Știop transmite mereu câte ceva din pasiunea și fascinația pe care o experimentează față de universul imaginilor.
Trimite articolul
XBravo Teofil! Faci cinste Universității!
Știu că aveți calitate îndoielnică la bihon, dar chiar virgulă între subiect și predicat fix în titlul articolului? Nici măcar nu era vreun cuvânt între ele. Jenant rău.