Zilele trecute, pe Podul Sfântul Ladislau din Oradea se auzeau sunetele delicate ale unui handpan, un instrument convex, din metal, la care se cântă cu palmele. Într-un balcon al podului, Andrei Coteţ interpreta la acest OZN al intrumentelor muzicale. Andrei e din Constanţa şi nu e prima dată când cântă în Oradea. A lucrat timp de patru ani pe un vas de croazieră şi acum este artist stradal, colindând ţara. El spune că totul a început atunci când a ajuns în New Orleans, locul unde s-a născut jazz-ul. De altfel, New Orleans are şi un festival dedicat busk-erilor (artiştilor stradali), Abita Springs Busker Festival, care de obicei are loc primăvara, dar din cauza pandemiei, în 2021 va avea loc pe 19 septembrie.
Busking-ul are o istorie lungă care datează din epoca medievală. Pe atunci, comercianții locali invitau artiştii stradali în faţa vitrinelor lor sau în piețele publice pentru a atrage clienţi. Tradiția americană își are rădăcinile în numeroasele circuri care obișnuiau să călătorească de la o coastă la alta. Dar pe măsură ce epoca de aur a circurilor a început să se estompeze, artiștii de circ s-au reorientat, performând la colț de stradă și devenind în cele din urmă un punct de referinţă în spectacolul de stradă american.
[eadvert]
Artist stradal în Oradea
Busking-ul se practică tot mai des şi în România, dar restricţionat de locurile unde se poate desfăşura şi de intervalul orar în care este permis. În Oradea, după cum informează serviciul comunicare al Primăriei, un artist stradal poate să performeze în spațiul public respectând condițiile Hotărârii de Consiliu Local 330/2013 în care sunt stabilite și locațiile unde se pot desfășura astfel de activități. În acest sens, se poate depune o cerere tip care se găsește la ghișeul juridic din Sala Ghișeeelor, după care Comisia de Adunări Publice din cadrul Primăriei Oradea va analiza solicitarea și va emite, după caz, aviz favorabil sau nefavorabil. Solicitantului nu i se percepe nicio taxă, dar e bine de ştiut că, conform HCL 954/2009, nu este permisă utilizarea stației de amplificare.
Conform HCL 330/2013, spaţiile publice unde se poate performa sunt: P-ța Ferdinand, P-ta Unirii – statuia lui Mihai Viteazul, Parcarea din str. Independenței – platoul din fata statuii Mihai Eminescu, Str. Republicii – Pietonal, Parcarea din str. Aurel Lazăr, Cetatea Oradea, Platoul din fata Arenei ,,Antonio Alexe”, Parcul 1 Decembrie, Parcul Țăranilor, Parcul Ghioceilor, Parcul 22 Decembrie, Parcul Magnoliei, Parcul Nicolae Bălcescu, Parcul IC Bratianu, Parcul Petofi, Parcul Libertății, Parcul Olosig, Parcul Traian (statuia Ady Endre), Parcul Traian ( statuia Avram Iancu) şi Parcarea din str. Atelierelor. Avizul dat de Primărie este de maxim şapte zile şi un interval orar de maxim opt ore, nu mai târziu de ora 23:00.
Cine te vede
Andrei Coteţ este încântat de Oradea. Cântă nu doar la handpan ci performează şi cu bol tibetan sau cu didgeridoo, un instrument de suflat, care vibrează continuu în timp ce se utilizează o tehnică specială de respirație numită respirație circulară. Andrei Coteţ se ocupă şi cu terapia cu baie de sunete prin proiectul Apollo Blanco – O calatorie pentru tine, o experienţă originală. „Uită-te în jur când cânt, să vezi reacţiile oamenilor. Unii trec nepăsători, alţii sunt curioşi de instrumentul la care cânt, unii se opresc şi ascultă. E foarte interesant”, spune Andrei, adâncindu-se apoi în muzica sa.
Busking-ul este un fenomen tot mai popular. Există şi o aplicaţie pentru asta, The Busker App, care conectează artiştii stradali din orice colţ al lumii. Dacă ne gândim că artişti precum Rod Stewart, Tracy Chapman, Pierce Brosnan sau Ed Sheeran au început mai întâi ca şi buskeri, niciodată nu se ştie cine vede un artist stradal şi ce oportunităţi apar dintr-un performing într-un spaţiu neconvenţional, în care artistul, chiar dacă nu are mari satisfacţii în plan financiar, are bucuria de a interacţiona cu trecătorii care îşi arată pe loc aprecierea faţă de actul artistic.
Citiți principiile noastre de moderare aici!