Elevii din clasele a III-a şi a IV-a vor putea învăţa din anul şcolar 2014 – 2015 mai multe despre arhitectură şi mediul construit, iar elevii liceelor de muzică vor putea studia Istoria jazzului. Ministrul Educaţiei Naţionale (MEN), Remus Pricopie, a aprobat prin ordin de ministru programa şcolară pentru disciplina opţională „De-a arhitectura. Educaţie pentru arhitectură şi mediu construit” pentru clasele a III-a şi a IV-a.
„Timp de o oră pe săptămână, elevii acestor clase pot afla informaţii despre modul în care se construieşte mediul, dar şi elemente minimale de arhitectură”, informează un comunicat de presă al MEN remis vineri.
Programa propune şi activităţi în aer liber, centrate pe identificarea în realitate a conceptelor învăţate în clasă. Anterior adoptării, a existat un proiect de programă şcolară, pilotat în cinci şcoli din Bucureşti, pe parcursul anului şcolar 2012 – 2013. Proiectul a fost elaborat în colaborare cu specialiştii din Ordinul Arhitecţilor din România, Asociaţia Arhitectura şi specialiştii Departamentului de Ştiinţe ale Educaţiei din cadrul Facultăţii de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei a Universităţii Bucureşti.
Istoria jazzului
Ministerul Educaţiei mai arată că au fost aprobate, de asemenea, şi programele şcolare pentru învăţământul liceal, curriculum diferenţiat, filiera vocaţională, profilul artistic, specializarea Muzică, destinate disciplinelor opţionale „Muzică vocală de jazz – muzică uşoară” şi „Istoria Jazzului”. Prima disciplină îi vizează pe elevii din ciclul liceal, clasele IX-XII, iar cea de-a doua, pe elevii din clasele a XI-a şi a XII-a. În cadrul disciplinei „Muzică vocală de jazz – muzică uşoară”, elevii vor aprofunda genurile şi formele muzicale specifice: Ragtime, Blues, Boogie -Woogie, Bebop, jazz afro-brazilian etc.
În plus, elevii îşi pot dezvolta competenţe specifice precum interpretarea vocală creativ-expresivă şi vor realiza acompaniamente vocal-instrumentale solo sau în grup.
„Disciplina «Istoria Jazzului» este axată pe prezentarea originilor şi contextului istoric al apariţiei jazzului iar liceenii cărora li se adresează vor învăţa să opereze cu concepte şi termeni specifici, dar şi să identifice forme de expresie artistică în muzică, literatură şi dans”, precizează MEN.
Disciplină bună
Dascălii apreciază noile opţionale ca fiind o noutate pentru învăţământul românesc. Ei sunt de părere că acestea nu fac altceva decât să le educe elevilor gustul pentru frumos.
„În opinia mea, tot ce e legat de frumos, este binevenit. Trebuie să-i învăţăm pe elevi să aprecieze ce este Arhitectura. Mai precis, să ştie să aprecieze o clădire frumoasă, un sit. Mie mi-a surâs ideea şi sunt convinsă că vor fi predate anumite noţiuni de iniţiere şi nu chestiuni complexe din domeniul Arhitecturii. Dacă totul va fi adus la nivelul lor de înţelegere şi dacă s-ar face excursii, ar fi o disciplină bună, poate fi un instrument de creere a unui gust pentru frumos”, este de părere prof. univ. dr. Aurora Mancia, decanul Facultăţii de Construcţii şi Arhitectură din Oradea.
Şi profesoara pentru învăţământ primar Simona Cobe, de la Şcoala Gimnazială Dacia apreciază că opţionalul este binevenit pentru îmbogăţirea culturii şi pentru educaţia elevilor.
„Nu este rău să le dezvoltăm elevilor simţul estetic şi gustul pentru frumos. Dar, fiind opţional este de văzut dacă părinţii, elevii şi cadrele didactice vor opta pentru el. Sper să îmbrăţişeze cineva aceste opţionale. Cu siguranţă, va fi adaptat particularităţilor de vârstă. În învăţământ nu putem vorbi de abordări complicate”, a declarat prof. Simona Cobe.
Citiți principiile noastre de moderare aici!