Ioan Chivari prezintă o serie de argumente documentate care pledează pentru îmbunătăţirea Legii privind vânzarea – cumpărarea terenurilor agricole situate în extravilan de către persoanele fizice.
„Analiza unei asemenea probleme de mare impact economico-social propusă spre legiferare trebuie să aibă ca temei fundamental Constituţia României. La Art. 1 se precizează că România este stat naţional, suveran şi independent, unitar şi indivizibil. Conform Art. 3, teritoriul României este inalienabil, adică nu poate face obiectul unui act de înstrăinare”, a punctat Chivari contextul legal.
Acesta vine şi cu argumente istorice: „Retrologia agrară consemnează că marile reforme agrare care au avut loc în România în ultimul secol şi jumătate (1864, 1921, 1945 şi 1991) nu au conţinut în textul lor prevederi de înstrăinare a pământului”.
Contextul european
Prim vicepreşedintele Filialei Bihor a „Vetrei Româneşti” prezintă propunerile făcute, luând în considerare şi contextul european.
Se cunoaşte că libera circulaţie a capitalurilor, mărfurilor şi persoanelor a făcut obiectul unor dezbateri ample pe parcursul instituirii şi dezvoltării pieţei interne a UE. „Din această retrospectivă, pe un plan mai larg al pieţei interne a UE şi al marilor ei libertăţi, în fişele tehnice elaborate de Direcţia Generală de Studii de la Luxemburg n-au existat documente în care să se precizeze fără echivoc vânzarea terenurilor agricole fără limite de suprafeţe din cadrul statelor membre UE. Dimpotrivă, au fost cazuri nenumărate când societăţi mixte nou înfiinţate ad-hoc să angajeze vânzări – cumpărări de terenuri agricole şi silvice în România fără să existe o bază legală şi fără ca organele şi organismele judiciare să poată acţiona în consecinţă”, susţine Ioan Chivari.
Citiți principiile noastre de moderare aici!