Pasztor Sandor – şeful Consiliului Judeţean – anunţă că până la finalul anului maşinile ce asigură transportul în comun la nivel judeţean vor fi dotate cu GPS, urmând ca până în 2019 să fie implementat şi un sistem de eticketing, prin care abonamentele de transport vor putea fi achiziţionate prin intermediul smartphone. „Vorbim despre o reformă a transportului public judeţean. Sunt şanse pentru multe îmbunătăţiri. Noi suntem şi azi la nivelul anului 1970, iar din 2019 ne vom trezi cu firme de peste tot, vor putea intra firme din Germania, din Austria. Dorim să facem paşii necesari până în 2018, când va trebui să anunţăm în Jurnalul european (acordarea licenţelor de transport judeţean – n.red.)”, afirmă cel care anunţă că judeţul Bihor este primul în ţară care vrea GPS şi eticketing pe autobuzele din transportul judeţean. Motivul: ridicarea standardului în transportul judeţean. „Când va fi deschisă licitaţia pentru toată Europa, va trebui să ridicăm standardul. Cetăţeanul plăteşte, trebuie să aibă toate informaţiile”, îşi motivează Pasztor demersul.
Consiliul Judeţean va cumpăra tot echipamentul cu care vor fi dotaţi operatorii privaţi licenţiaţi.
Big Brother la autobuze
„Cu un telefon mobil, voi putea să văd unde îmi este autobuzul. De la începutul anului viitor, orice călător va putea să vadă unde îi este autobuzul. Nu va fi ca în India, vine autobuzul sau nu vine?”, se exprimă plastic Pasztor, expunând problema din perspectiva publicului călător interesat.
„Sunt maximum 320 de mijloace de transport în comun, în cauză. Sunt 30.000 euro pe echipamente şi maximum 20.000 de euro pe an, pentru funcţionarea programului. Cred că merită acest judeţ efortul. Luăm aceste sarcini financiare de pe capul transportatorilor”, transmite Vlad Gaje, funcţionarul responsabil de transportul judeţean. Oficialii CJ Bihor subliniază că transportul judeţean este de utilitate publică, motivând astfel de ce operatorii privaţi vor fi cadorisiţi cu sisteme GPS pe maşini. De altfel, Pasztor este convins că aceştia nu vor fi încântaţi de idee, deoarece în acest mod Consiliul Judeţean va putea controla tot ce înseamnă curse judeţene: frecvenţa şi justificarea curselor, inclusiv prin raportarea obligatorie a numărului de călători. Pasztor arată că a implementat acest sistem şi pe maşinile ABA Crişuri, în trecut, cu rezultate pozitive imediate. Atunci – prin diminuarea consumului de carburant. Acum, se vrea o optimizare a transportului judeţean, printr-o mai bună urmărire a felului în care operatorii licenţiaţi îşi fac treaba. „Până în 2018 – 2019, trebuie să funcţioneze e-ticketingul. Abonament electronic, indiferent de operator. Călătorul va plăti un singur bilet, un singur tarif, chiar dacă schimbă cursa. Decontarea se va face în sistem electronic între transportatori. Se simte nevoia unei dispecerizări, pentru calibrarea capacităţii de transport – să nu avem pasageri stând în picioare sau curse goale. Este vorba despre optimizare”, subliniază Gaje.
Staţiile înghit bani
În perioada următoare vor trebui identificate toate staţiile de oprire din judeţ, indiferent unde sunt amplasate. CJ Bihor le-a identificat deja pe cele de pe drumurile judeţene – 31 – însă grosul staţiilor sunt în intravilanul localităţilor – aprox. 770 de staţii – acestea fiind în responsabilitatea primăriilor. Acestora li se adaugă cele de pe drumurile naţionale. Este nevoie de investiţii şi în staţiile de autobuze, deoarece doar câteva sunt autorizate. „20-22.000 de lei ne costă o staţie”, declară Pasztor, precizând că, „în cel mai rău caz” CJ Bihor va ajuta financiar şi primăriile să şi le modernizeze. De altfel, şi bornarea kilometrică a drumurilor judeţene este o problemă, informează noul şef de la Judeţ.
Citiți principiile noastre de moderare aici!