Se implineşte în curând anul de la primele idei de administrare a centrului istoric ca un mall, lansate în spaţiul public de edili. În a doua decadă a lunii viitoare, acestea urmează să fie dezbătute public şi să intre, pentru aprobare, în plenul Consiliului local.
Propunerile executivului sunt grupate în aşa numitul „Regulament pentru Stimularea Dezvoltării Centrului istoric a Centrului Istoric al Municipiului Oradea”, care cuprinde, printre altele, activităţile neagreate şi introducerea orarului obligatoriu dar şi constrângerile de folosit.
Până la suspendare
Astfel, orarul minim obligatoriu de funcţionare pentru activitățile economice de la parterul imobilelor cu front la străzile cuprinse în zona centrală va fi stabilit în funcţie de sezon: în perioada 15 aprilie – 15 octombrie, acestea trebuie să fie deschise cel puţin între orele 10:00 şi 21:00 iar în perioada 16 octombrie – 14 aprilie, intervalul obligatoriu de funcţionare ar fi de la ora 10:00 la ora 19:00. „Modificarea orarului impusă prin prezenta măsură este scutită de plata taxei speciale de modificare a orarului”, se arată în regulament. Măsurile de constrângere urmează imediat după: „nedeținerea avizului orarului de funcționare sau nerespectarea orarului obligatoriu de funcționare se sancționează contravențional cu amendă între 200 – 600 lei” şi „în completarea sancțiunii contravenționale, agenții constatatori pot propune suspendarea avizului de funcționare până la obținerea avizului pentru orarul de funcționare”.
+50%
Primarul Ilie Bolojan a anunţat, de altfel, că intenţionează să propună, prin executivul local, penalităţi pentru proprietarii spaţiilor comerciale neocupate şi pentru terenurile neconstruite, din centru. Majorarea impozitului ar fi de 50%, pentru spaţiile comerciale neutilizate sau închise mai mult de 30 de zile calendaristice într-un an, începând cu anul următor constatării. „Măsura nu se aplică spațiilor comerciale închise pe perioada de renovare/amenajare/reabilitare sub durata de valabilitate autorizației de construcție”, se arată în propunerea de regulament. Sarcina constatării situaţiei cade în sarcina Poliţiei Locale. Când agenţii constată un spaţiu comercial închis, trimit proprietarilor o notă de constatare. În 30 de zile de la prima notă de constatare, agenţii vor efectua o nouă inspecţie pentru a constata starea imobilului, ocazie cu care vor întocmi o nouă notă de constatare în care va consemna desfășurarea sau nedesfășurare activității economice în spațiul respectiv, însoțită de fotografii doveditoare. Dacă la sfârşitul perioadei de 30 de zile imobilul nu a fost introdus în circuitul economic, Politia locala va anunţa Serviciul Impunere, care va iniţia un proiect de HCL pentru aplicarea cotei adiţionale de 50% a impozitului pe cladiri și terenuri, începand cu 1 ianuarie a anului următor.
Afară!
Regulamentul delimitează activităţile economice indezirabile pentru Primărie, în Centrul istoric, termenele până la care acestea trebuie să se retragă din perimetrul stabilit şi penalizările aferente. Primele pe lista sunt casele de amanet, urmate de magazinele cu produse second-hand, jocuri de noroc, service și spălătorii auto. Interzicerea activităților menționate în prezentul capitol se va aplica din începând cu 1 ianuarie 2018 pentru service auto și spălătorii auto şi începând cu 1 ianuarie 2019 pentru case de amanet, magazine cu produse second-hand, jocuri de noroc. După datele menționate, Primăria va refuza viza anuală a acordului de funcționare, respectiv va refuza eliberarea unor acorduri noi de funcționare, operatorilor economici care desfășoară activități economice din lista celor interzise. „Constatarea nerespectării profilelor de activitate și aplicarea de contravenții se face de către personalul Poliției Locale. Desfășurarea după datele limită stabilite a activităților interzise prin prezentul capitol se sancționează contravențional cu amendă între 200 – 600 lei și suspendarea activității”, zice regulamentul.
Liber la discuţii
Propunerile, sugestiile, opiniile referitoare la regulamentul propus se pot transmite pe adresa de e-mail primarie@oradea.ro sau se pot depune la Serviciul Relaţii cu Publicul, până la data de 18 septembrie 2017. Dezbaterea publică a regulamentului va avea loc joi, 21 septembrie, ora 16:00, în sala „Traian Moşoiu” din Primărie.
Citiți principiile noastre de moderare aici!