Ultima ședință ordinară de Consiliu Local a avut pe ordinea de zi și reașezarea bugetului Asociației de Promovare a Turismului în Oradea și Regiune. Aleșii au votat, săptămâna trecută, reducerea alocării de la bugetul local către acest ONG al Primăriei, nu fără un schimb acid de replici între consilierii Opoziției și puterea executivă.
De la 9,7 la peste 3 milioane
APTOR a început 2020 cu o estimare de buget spectaculoasă, fără precedent, de peste 9,7 milioane de lei, din care 8,3 milioane de lei era contribuția de la bugetul orașului.
Instituirea condițiilor de pandemie a dus la anularea, rând pe rând, a tuturor activităților din calendarul anual de evenimente, cu o unică excepție, anulare dublată și de reduceri ale bugetului.
Prima a fost votată în plenul Consiliului Local la finalul lunii mai, când au fost tăiați 2,4 milioane de lei, pentru că devenise evident că evenimente anuale precum Târgul de Carte, Zilele Sf. Ladislau sau The Big Picnic nu se vor putea desfășura.
În decembrie, a venit a doua tăiere de la bugetul APTOR, după un an în care ONG-ul a contribuit cu 150.000 de lei la organizarea unui unic eveniment în Oradea – ediția de toamnă a TIFF, a alocat și a cheltuit 10.000 de lei pentru încercarea de deschidere a Street Food Festival, în Cetate. Acesta din urmă a fost însă anulat. Calendarul de evenimente nu conține deloc alocări pentru sărbătorile de final de an.
Reducerea de buget de la finalul anului lasă în bugetul APTOR peste 3,8 milioane de lei pentru anul acesta – 3,5 milioane de la bugetul local, 150.000 de lei de la ADLO, 25.000 de lei cotizație membri, 24.000 de lei sponsorizări și peste 92.000 de lei din fonduri nerambursabile.
În bugetul de cheltuieli al APTOR figurează, printre altele, alocarea a peste 1,6 milioane de lei pentru promovarea viitoarelor destinații ale zborurilor internaționale, cheltuieli cu bunuri de servicii – peste 600 mii de lei, cheltuieli de marketing și promovare – peste 460 mii de lei sau cheltuieli cu salariile angajaților – peste 700 mii de lei.
Controale?
În plen, consilierii PSD au pus sub semnul întrebării eficiența modului în care se cheltuiesc banii urbei cu APTOR, judecând ONG-ul strict prin prisma cifrelor din anul de criză 2020, dar și ca urmare a faptului că acesta nu a fost încă auditat.
Adrian Madar a insistat că APTOR, care a organizat un eveniment anul acesta, costă 3,9 milioane de lei. „Care sunt, în opinia dvs, acele activități derulate de APTOR pe care nu le poate derula Pirmăria prin direcțiile sale?”, l-a interpelat pesedistul pe primarul Florin Birta, insitând că în ședința pe comisii, conducerea APTOR a recunoscut că APTOR nu a fost auditată de PMO. Madar a acuzat, astfel, lipsa contriolului și lipsa de interes din partea Primăriei, în privința verificării „unei instituții care a cheltuit sume care depăsesc 100 de milioane de lei”.
Primarul i-a replicat că „nu suntem aici să comentăm ce doriți dvs. Dacă cei de la audit nu au fost la APTOR, vă garantez că în 2021 vor merge”.
Președintele APTOR, Mihai Jurca, a intervenit la microfonul ședinței cu precizarea că „nu s-a făcut audit, dar se fac controale” și a anunțat că „am comandat noi un audit, care e în derulare și se va termina anul viitor”.
Reașezarea bugetului APTOR a trecut de plenul Consiliului Local cu 3 voturi împotrivă, ale PSD, respectiv 24 pentru, ale PNL și UDMR.
[eadvert]
Citiți principiile noastre de moderare aici!