În Bihor, angajații primăriilor din 29 de comune s-au alăturat protestului declanșat la nivel național. Este vorba de funcționarii din localitățile: Abram, Avram Iancu, Balc, Batăr, Biharia, Borod, Budureasa, Cherechiu, Chișlaz, Ciumeghiu, Copăcel, Căbești, Derna, Girișu de Criș, Ineu, Lăzăreni, Măgești, Olcea, Petreu, Pietroasa, Popești, Răbăgani, Sâniob, Sântandrei, Săcădat, Tăuteu, Uileacu de Beiuș, Șoimi și Viișoara.
[eadvert]
În total, 348 de membri de sindicat vor face grevă, începând cu 5 februarie, în cazul în care negocierile eșuează. Potrivit liderului sindical Ioan Sorin Husăsan, în Bihor, în total sunt 30 de grupe sindicale (din 30 de primării) și 401 angajați din primării sunt membri SCOR. Doar cei din cadrul primăriei din Lugașu de Jos nu și-au anunțat încă participarea la grevă.
Potrivit sursei citate, una dintre nemulțumirile sindicaliștilor este că nu au beneficiat de majorări salariale, în ultimii ani.
„Ordonanța trenuleț a limitat creșterea indemnizației primarilor și viceprimarilor la 5%, în timp ce indemnizația parlamentarilor, miniștrilor și prefecților înregistrează o creștere de 58%, cu până la 14.000 lei. Salariul personalului din comunele cu sub 3000 de locuitori poate avea o creștere cu 5%, maxim 202 lei net, în spatele viceprimarului. Ordonanța trenuleț NU a mai prelungit înghețarea indemnizațiilor pentru ceilalți demnitari din Președinție, Parlament, Guvern, prefecți, agenții, astfel încât de la 1 ianuarie 2024 aceștia vor fi salarizați potrivit anexei IX la Legea 153/2017, adică de la 2.080 lei la 3.300 lei baza de calcul”, ne-a transmis liderul de sindicat Ioan Husăsan.
Administrația locală, subfinanțată
O altă nemulțumire este finanțarea primăriilor.
„În momentul de față, în ansamblul său, administrația publică locală este poziționată într-o subfinanțare cronică și sistematică, sistemul de finanțare fiind anacronic și lipsit de coerență, autoritățile publice locale fiind în imposibilitatea de a-și îndeplini atribuțiile și competențele prevăzute de Constituție și de lege, situație care are impact negativ și în privința salarizării”, se arată în Hotărârea Consiliului Director Național din 21 ianuarie.
„Potrivit sistemului actual de finanțare, singura sursă de venituri cu caracter cert și predictibil, în afara impozitelor și taxelor locale, care au un volum constant și limitat (generat de masa impozabilă disponibilă la nivel național, indiferent de repartizarea acesteia pe unități administrativ-teritoriale) o constituie cota de 63% din impozitul pe venit, lăsată prin lege la dispoziția bugetului local, pe criteriul locului de prelevare, precum și celelalte cote redistribuite. Însă, prin facilitățile acordate de Guvern pentru un număr de circa 1,2 milioane de angajați din sectoarele construcții, agricultură și industrie alimentară, respectiv IT, aceștia sunt scutiți de impozit pe venit. Prin urmare, facilitățile celor trei sectoare de activitate sunt acordate de către stat integral din buzunarul bugetelor locale, în timp ce guvernul a retras celelalte facilități care grevau asupra bugetelor administrate la nivel central! În timp ce 1,2 milioane de angajați din sectoarele de activitate private, susținute cu facilități «de către stat», nu plătesc impozitul pe venit cuvenit bugetelor locale, cei circa 62.000 de salariați din administrația publică locală, la nivelul comunelor, respectiv 31.000 de salariați la nivelul orașelor, sunt discriminați și ținuți cu salariile înghețate de 5 ani, sub pretextul veniturilor insuficiente la bugetul local!”, mai arată sursa citată.
Sindicatul va propune guvernului „preluarea 100% de către bugetul de stat a finanțării cheltuielilor salariale cu asistenții personali ai persoanelor cu handicap”, în condițiile în care „numărul asistenților personali ai persoanelor cu handicap este identic cu cel al salariaților din administrația publică locală, cel puțin la nivelul comunelor (câte 62.000 din fiecare categorie) sarcina bugetară grevează direct asupra fondului de salarii, în detrimentul salariilor rezonabil cuvenite personalului din aparatul de specialitate al primarului”.
Nemulțumiți de propunerea făcută de Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR), care, în colaborare cu organizații patronale, a depus un proiect reorganizarea teritorial-administrativă pentru reducerea aparatului birocratic, sindicaliștii susțin, reducerea numărului de consilieri locali cu „circa 13.000 în total, respectiv cu câte 4 locuri de consilier la fiecare unitate administrativ teritorială”.
„Această măsură, care aduce un impact bugetar la nivelul administrației publice locale echivalent desființării celor 500 de comune, reprezintă o măsură care trebuie legiferată în regim de urgență, în următoarele săptămâni, pentru a respecta cele 6 luni anterioare alegerilor locale din acest an”, mai arată documentul citat.
Calendarul protestelor
Potrivit Hotărârii Consiliului Director Național din 21 ianuarie, calendarul protestelor este următorul:
Joi, 25 ianuarie 2024 – notificarea grupului de unități „ACOR”, precum și a fiecărui angajator din cadrul grupului de unități în care se va desfășura greva, potrivit art. 155 alin. (7) din Legea dialogului social
Joi, 25 ianuarie 2024 – notificarea guvernului, potrivit art. 155 alin. (4) din Legea dialogului social
Vineri, 26 ianuarie / vineri 2 februarie 2024 – participarea la negocieri, la invitația guvernului, potrivit art. 155 alin. (4) din Legea dialogului social
Marți, 30 sau miercuri 31 ianuarie 2024 (funcție de programarea negocierilor la Guvern) – grevă de avertisment de două ore, potrivit art. 149 alin. (1) din Legea dialogului social
Vineri, 2 februarie 2024 – notificarea Inspectoratelor Teritoriale de Muncă, potrivit art. 155 alin. (7) și termenului prevăzut art. 146 alin. (3) din Legea dialogului social
Luni, 5 februarie 2024 – declanșarea grevei generale.
Fără număr! Primarii din județ au „spart” milioane pe concerte și festivaluri
Deficiențe la primării: lipsa transparenței și greșeli în întocmirea actelor oficiale
Trimite articolul
XPe când comasarea acestor primarii, ca să nu se mai plângă de subfinantare. La ce trebuie 90 de comune în județul Bihor, la o populație rurala de 300.000 de locuitori? Mai mult de 50 de comune, nu își au rostul!
-
Teoretic da. Doar ca acum o comuna nu va avea 10-15km , sau vreo 5-7 km de la ultimul sat pana la comuna unde e primaria, va avea 50km, si 25km de mers pana in centru comunei. Vor fi doar 9 comune in Bihor nu 90. Si la ce transport avem in judet, e ……
-
Oricum nu are importanta distanta.
In maxim 15 ani jumatate din satele Bihorului vor fi doar un defileu, o insiruire de case partial.locuite.
Sate inttegi vor avea in hartii 150 – 200 de numere din care 20 – 30 vor fi locuite de cate o familie imbatranita si inca 15 vor avea doar cate un vaduv sau o vaduva care le ocupă.
Zeci de sate vor fi sub 100 de persoane care le vor lovui, preotii vor naveta de la 40 – 50 de km doar ptr.cate o inmormantare sau cam tot din doua in doua saptamani la cate o slujba de liturghie duminicala.
Asa ca nu vad sensul sa ai o primarie care sa aiba in subordine 5 – 6 – 8 sate, in care totalul.populatiei in viață sa nu sara de 1000 de persoane.
Asta in conditiile in care cate un alt sat din zona are singur 400 de nunere de casă si peste 1500 de locuitori in viață.
Este neaparata nevoie de comasare, de schimbarea acestei organizari in teritoriu.
Angajatii actuali din toate primariile se inscriuvsi ei in randul celor ce se apuca de greve si amenințări doar ptr.ca este PSD la putere si permanent cand sunt ei la fraiele țării se mai arunca ceva bugetarilor care-s vesnicii votanti credinciosi sau fideli.
Peste cativa ani, acesti functionari nu vor mai avea loc in schema de salarizare a actualelor primarii ptr.ca vor disparea efectiv.
-
Pai asta s-a vazut si la Romania Te iubesc, cat de ineficient e statul si cum SE ARUNCA PE FEREASTRA “tone” de bani: https://www.youtube.com/watch?v=grQb2pF78SU
Daca s ar desfinta toate comunele participante la
Protest n ar fi nici o pierdere pt administratie.
Salariile celor de la primării un special de comune și orașe din județe sunt prea mari, ei muncesc 2-3 ore pe zi duoaiea 11 nu mai găsești pe nimeni la primărie decât o persoana doua femeia de serviciu și încă i persoană, un rest tiribun frunte cu primarul, viceprimarii și secretarii generali chiulesc se duc acasă că sunt obosiți după 2-3 ore de muncă, iar acum vor măriri de salarii , au tupeu, iar primarii au viceprimarii au salarii grase fara sa facă mai nimic.
Ca sa vezi ca acuma se stie implica si Copacel, dar cand este vorba de racordarea la gaz sau canalizare nu e pe lista! Nu sunt in stare sa introduca gaz si canalizare la nici 20 km de oras, dar ei vor salarii, fac proteste !!! Salariile ar trebui acordate in functie de realizari!
Nu văd nici Brusturi pe listă, PSD și primărița nu le dă voie? Să se bucure, că încă mai au loc de muncă.