Asist. univ. dr. Andrada Ciupeiu, de la Facultatea de Arte Oradea – Departamentul Muzică este şi violonist, vioara a II-a, în cadrul Filarmonicii de stat din Oradea. Titlul de doctor în muzică l-a obţinut cu calificativul Suma cum Laude la Universitatea „Transilvania” din Brașov, coordonator prof. univ. dr. habil Petruța Maria Coroiu.
[eadvert]
Cartea „Creaţia pentru vioară a lui Sigismund Toduţă” reprezintă o muncă de trei ani a autoarei, fiind un fragment din teza de doctorat pe care a susținut-o în aprilie 2021. Volumul cuprinde mai întâi date biografice despre compozitorul clujean Sigismund Toduță, iar apoi sunt prezentate și analizate amănunțit cele trei lucrări pe care acesta le-a compus pentru vioară și pian: două Sonate pentru vioară și pian și o Sonatină pentru vioară și pian.
Cine este Sigismund Toduță
Sigismund Toduță s-a născut la Simeria, judeţul Hunedoara. La Liceul romano-catolic de băieţi din Alba–Iulia, acesta a studiat pianul cu Elisa Rieszner, cunoscută atunci ca fiind o elevă a lui Franz Liszt. În 1926, Sigismund Toduţă a fost primit în anul III la clasa de pian a Ecaterinei Fotino, la Conservatorul de muzică şi artă dramatică din Cluj. Se înscrie şi la cursurile secţiei de pedagogie muzicală, pe care le absolvă în anul 1930. La Academia de muzică şi artă dramatică primeşte al treilea certificat de absolvire, în 1936. În aceeaşi perioadă a urmat şi doi ani studii în jurisprudenţă la Universitatea din Cluj. În 1932 obţine o diplomă de absolvire a Seminarului pedagogic universitar.
Ca profesor de muzică la Liceul Sf. Vasile cel Mare din Blaj, este remarcat şi va fi recomandat de Mitropolia greco-catolică pentru a-şi continua studiile la Roma, unde se înscrie la Pontificiuo Instituto di Musica Sacra. Obţine titlul de doctor în muzică sacră (analiză şi stilistică muzicală) la 14 noiembrie 1938. De asemenea, se perfecţionează la Academia Santa Cecilia.
Cu şapte diplome universitare de specialitate (trei obţinute la şcolile superioare din ţară, iar altele patru în străinătate), Sigismund Toduţă revine în ţară în ianuarie 1939. Devine profesor la Consevatorul de muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca şi construieşte o şcoală de compoziţie. A fost numit rector al conservatorului la 1 octombrie 1962, aducându-şi o contribuţie importantă în activitatea instituţiei.
În 1970, este numit director al Filarmonicii de Stat Transilvania. Sigismund Toduţă a condiţionat acceptarea funcţiei de înfiinţarea unui cor permanent bugetat. După negocieri, corul a fost creat în 1972 devenind unul dintre cele mai bune din ţară.
I-a marcat traseul evolutiv
Cartea Andradei Ciupeiu începe cu un cuvânt introductiv realizat de Mihai Ghircoiaș, custode-muzeograf al Fundației Sigismund Toduță din Cluj-Napoca, care i-a pus la dispoziție numeroase și prețioase documente (partituri, afișe ale concertelor, caietul de creație păstrat de compozitor, interviuri ale compozitorului, înregistrări din arhivă) care au ajutat-o pe Andrada Ciupeiu în munca de cercetare.
Cartea conține și link-uri spre înregistările celor trei lucrări, în interpretarea autoarei la vioară, alături de pianistul conf. univ. dr. Marius Popescu de la Academia Națională de Muzică din Cluj-Napoca
„Cartea de față reprezintă încununarea muncii întreprinse pe parcursul mai multor ani, ce a debutat încă din perioada anilor de studenție, când am intrat pentru prima dată în contact cu muzica lui Sigismund Toduță – ca interpret – avându-și finalizarea pe parcursul studiile doctorale.
Tematica a venit cumva de la sine, cu gândul de a cuprinde și de a aborda întreaga creație a maestrului clujean, ce îmi marcase într-un fel sau altul traseul evolutiv, atât profesional cât și uman. Dorința de a-mi completa astfel bagajul repertorial m-a ajutat să mă plasez la un nivel superior de cunoaștere a stilului componistic al lui Toduță. Astfel, această carte vine ca o întregire firească a unui proces de asimilare, prin completarea cunoștințelor care se referă la redarea muzicii în fapt sonor cu cele teoretice, ce țin de stilistica creației muzicale.
Rolul unui astfel de demers își are utilitatea atât în domeniul interpretativ cât și în cel didactic, fiind folositor deopotrivă interpreților ce doresc să transmită cât mai clar mesajul muzical existent în lucrările compuse de Sigismund Toduță, cât și pedagogilor care doresc să îl transmită mai departe și să călăuzească realizarea interpretativă a acestora la un nivel de înaltă exigență”, recomandă cartea Andrada Ciupeiu
„Viziune proprie de mare autenticitate”
Prof. univ. dr. Maria Agata Timariu de la Academia de muzică Gheorghe Dima din Cluj-Napoca scrie despre volum: „Iată o carte care te invită SĂ CÂNȚI! Un demers minuțios și pertinent de cercetare asupra lucrărilor violonistice în discuție te conduce, pagină cu pagină, să descoperi legătura măiestrită a tehnicii instrumentale cu firul lăuntric al sensului muzical dorit de compozitor.
Stăruind asupra detaliilor organizării sonore, autoarea – deopotrivă interpret și pedagog – dezvăluie treptat relația intimă dintre elementele de limbaj componistic și potențialul nebănuit al instrumentului.Analiza fiecărei creații apare, aici, nu ca un simplu ghid schematic ci, ca un medalion clar conturat, prezentat cu har violonistic și subtilitate pedagogică!”
O altă recomandare vine din partea prof. univ. dr. Coroiu (Măniuț) Petruța-Maria, muzicolog, cadru didactic universitar la Universitatea „Transilvania” din Braşov, Facultatea de Muzică: „Violonista Andrada Ciupeiu este una dintre acele personalități de viță (culturală) nobilă care, pe lângă darurile interpretative și pedagogice remarcabile, este capabilă de a aprofunda creațiile transpuse sonor și dintr-o perspectivă analitică de înaltă calitate.
Demersul doctoral (finalizat la Universitatea Transilvania din Brașov) a constituit un solid argument pentru configurarea unui demers muzicologic care parcurge liniile de forță ale creației pentru vioară a lui Sigismund Toduță: de la elemente biografice la analizele celor două Sonate pentru vioară și pian și ale Sonatinei. Plasarea acestora sub imperiile semantice ale rugăciunii și ale poveștii nu face decât să arate o viziune proprie de mare autenticitate, în egală măsură violonistică și analitică.”
Cartea Andradei Ciupeiu a fost publicată la Editura Muzicală din București, fiind finalizată în decembrie 2021. Coperta este realizată de artistul orădean Sebastian Stancu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!