Astfel, cei care nu îşi dotează maşinile cu astfel de pneuri sunt pasibili de amenzi zdravene şi chiar se pot trezi cu talonul ridicat. Există, de asemenea, câteva lucruri pe care orice şofer ar trebui să le cunoască despre anvelopele de iarnă. Trebuie ştiut că aceste anvelope sunt construite diferit de cele de vară – care sunt concepute special pentru a presta la capacitate maximă pe temperaturi mari şi foarte mari, precum şi pe ploaie.
Sub 10 grade Celsius
Din acest motiv, de la compoziţia cauciucului şi până la modul în care sunt poziţionate lamelele, anvelopele de vară nu vor performa bine odată ce temperaturile scad sub 10 grade Celsius. Chiar şi în condiţiile unui asfalt uscat, cauciucul se întăreşte la frig şi îşi pierde calităţile, mai exact aderenţa. În schimb, anvelopele de iarnă sunt făcute dintr-un cauciuc mai moale şi mai aderent şi, cel mai important, au o altă dispunere a lamelelor şi canalelor de pe profil. În altă ordine de idei, aderenţa se produce prin frecarea dintre anvelopă şi o suprafaţă dură. Un cauciuc dur şi îngheţat va începe să alunece pe asfaltul foarte rece chiar dacă este uscat. De asemenea, când suprafaţa este acoperită de un strat de polei, presiunea roţii creează imediat o peliculă de apă pe care anvelopa va aluneca. O anvelopă de iarnă are mii de striuri, sau sute de mii de „bule” microscopice care absorb apa şi astfel diminuează problema. Dacă suprafaţa este acoperită cu zăpadă, anvelopa o compactează şi creează aderenţă cu aceasta. Dacă zăpada este umedă, aceasta aderă în canalele anvelopei de iarnă şi astfel se lipeşte de zăpada mai tare de dedesubt, creând din nou aderenţă. În schimb, o anvelopă de vară se va comporta rigid şi va aluneca pe stratul de apă creat deasupra zăpezii, chiar dacă e vorba de doar 1 cm de nea, pentru că nu va permite acesteia să adere la cauciuc. Tot în ceea ce priveşte aderenţa, contactul dintre maşină şi asfalt se produce pe patru zone, fiecare la fel de mari cât o palmă de om, indiferent de cât de mare sau puternică e maşina pe care o conduceţi. În sezonul rece, vremea poate să fie foarte schimbătoare, să se treacă astfel de la un cer însorit la furtună de zăpadă sau carosabilul poate fi acoperit cu polei acolo unde nu vă aşteptaţi. Un alt exemplu: cu anvelopele de iarnă veţi pleca rapid de la stop chiar şi pe zăpada îngheţată sau pe zloată. Cu cele de vară, veţi patina suficient de mult pentru a bloca circulaţia. Sau veţi ieşi în decor pe poduri, punându-vă viaţa în pericol. Un alt fapt dat este că pneurile de iarnă sunt special concepute pentru a absorbi şi a evacua rapid apa, favorizând astfel aderenţa. Cele de vară sunt concepute pentru a se lipi mai bine de asfaltul uscat fără a se consuma prea repede şi pentru a oferi performanţe dinamice mai bune. Astfel, atuurile din timpul verii sunt minusuri pe timpul iernii. Cea mai mare diferenţă între anvelopele de iarnă şi cele de vară se vede la frânarea în condiţii de iarnă. Testele arată că, la sub 10 grade, aderenţa pe carosabilul ud scade de până la două ori faţă de normal. Pe zăpadă, distanţele de frânare pot fi şi de patru ori mai mari. Asta înseamnă că dacă şofaţi cu o viteză de 50 km/h şi sare cineva pe carosabil la 50 metri depărtare îl veţi lovi. Cu pneurile de iarnă, însă, vă veţi putea opri la timp.
Cumpărare şi păstrare
În ceea ce priveşte modul de achiziţionare a anvelopelor, specialiştii spun că investiţia în patru roţi de iarnă e mai bună decât investiţia în patru anvelope de iarnă, deci ar merita un efort suplimentar pentru a achiziţiona cauciucuri cu tot cu jante, preferabil de oţel. Dejantarea şi remontarea anvelopelor le poate distruge (idem pentru cele de vară). Mulţi stau în cumpănă când cumpără anvelope, dacă acestea să fie noi sau second-hand. Indiferent de stare, trebuie să ţineţi cont de câteva elemente cheie: să nu fie expirate, să aibă destulă „carne” pe ele (minim 7 mm adâncimea canalului), preferabil să fie de o marcă cu rezultate bune în teste. E foarte important de asemenea ca toate cele patru anvelope să fie de aceeaşi marcă şi model. Anvelopele se depozitează într-un loc uscat, departe de lumina soarelui sau căldură. Dacă au jante, se depozitează pe orizontală, una peste alta, sau se pot agăţa de jantă; dacă nu au jante, se depozitează una lângă alta, pe verticală. Atât specialiştii cât şi reprezentanţii Poliţiei Rutiere, sfătuiesc conducătorii auto să nu ignore acest aspect foarte important în siguranţa rutieră, pentru a evita eventuale evenimente nefericite!
Citiți principiile noastre de moderare aici!