De joi, Ministerul Transporturilor şi Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale au preluat documentaţia pentru un fragment din centura metropolitană orădeană. Acesta se va realiza ca legătură rutieră către Autostrada Transilvania a Oradiei şi a localităţilor pe care le traversează: Borş, Biharia, Tămăşeu.
Studiul de fezabilitate a fost realizat de Zona Metropolitană Oradea şi predat, joi, către reprezentanţii Guvernului. Protocolul de predare – primire a fost semnat de ministrul Transporturilor, Sorin Buşe, directorul general al CNADNR (Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale), Cătălin Homor, şi de primarul Ilie Bolojan, în sala mică a Primăriei. Cu această ocazie, cei trei au făcut declaraţii de presă.
„Jumătate din traficul rutier al României pe relaţia România – Europa se desfăşoară pe această axă de circulaţie DN1, axă care traversează intravilanul Oradiei şi generează un trafic important în vestul ţării.
Având în vedere că în etapa următoare este prevăzută construcţia Autostrăzii Transilvania, unul dintre elementele importante pentru Oradea a fost conectarea la aceasta şi, în subsidiar, evitarea traficului prin Oradea. În aceşti ani, în urma colaborării dintre Ministerul Transporturilor şi municipiu am reuşit să realizăm acest proiect integrat, care înseamnă centura municipiului cu pasajele aferente pentru descongestionarea nodurilor rutiere. Tot prin colaborarea cu ministerul suntem în faza în care o primă etapă din acest al doilea proiect mare, de legare a Oradiei la viitoarea autostradă, îl încheiem azi”, a declarat primarul.
Astfel, Zona Metropolitană a realizat studiul de fezabilitate prin care se conectează sudul judeţului la autostradă. Proiectul conţine două etape: prima, de vreo 9 km, cuprinsă între giraţia de pe Calea Sântandreiului şi Centură, până la DN1. A doua etapă este integrarea bucăţii de drum de la DN 1, în zona Borş, până la autostradă, cu proiectul nostru. „Suntem în situaţia în care lucrarea e finalizată, e un studiu de fezabilitate pentru o şosea de legătură pe patru benzi, profil de autostradă de aproape 20 km, a cărei valoare estimată este de peste 130 milioane de euro”, a precizat primarul.
Ministrul Buşe a spus că proiectul este posibil datorită colaborării cu administraţia locală, „activă şi pragmatică” în a facilita aceste proiecte. „Acest proiect este posibil datorită Master Planului, care a dezlegat multe proiecte care anterior nu puteau să aibă finanţare”, a declarat acesta.
„Preluăm acest proiect cu toată responsabilitatea; el va deveni o certitudine în foare scurt timp”, a promis şi Cătălin Homor, precizând paşii de urmat: aprobarea indicatorilor tehnico-economici din studiul de fezabilitate, realizarea proiectului tehnic, licitarea lucrării şi începerea lucrărilor, probabil în primăvara anului viitor. Directorul CNADNR a mai spus că e rezonabil, azi, să aşteptăm finalul lucrării în doi ani de la startul lucrării, adică în 2019.
Scurte declaraţii
Invocând timpul scurt alocat descinderii orădene, oficialii s-au limitat la declaraţii de presă. Au refuzat, deci, să dezvolte teme conexe activităţii lor, de interes pentru orădeni şi bihoreni. Nu s-a rostit nicio vorbă despre porţiunea de peste 600 de metri care lipseşte din „drumul expres”, pentru că CFR, aflat în subordinea Ministerului Transporturilor, ezită să o transmită Oradiei. DN 76 – ruşine naţională, de altfel – urma să facă obiectul unei întrevederi cu presa la faţa locului. Aceasta a fost anulată, însă, din cauza condiţiilor meteo.
Citiți principiile noastre de moderare aici!