[eadvert]
Teatrul a fost pus la încercare în acest an, având de înfruntat provocările unui an pandemic. Mai întâi, Trupa Iosif Vulcan a Teatrului Regina Maria a reușit în acest început de stagiune să aducă magia scenei în sufletele oamenilor, jucând spectacole afară, în Cetatea Oradea și chiar în sală, iar când acest lucru nu a mai fost posibil, magina scenei a trecut în online. În Cetate şi în sală s-au jucat spectacole care au putut fi adaptate noilor condiţii: „O poveste foarte simplă”, „Creștini”, „Îndrăgostiții din Ancona”, „Leonce și Lena”, „În plină glorie”, „Vrăjitorul din Oz”, „Profuʼ de franceză”, „Capcana lui Hamlet”.
Spectacole online
Spectacolele online au fost oferite publicului cu titlu gratuit, special pentru spectatorii care au sprijinit teatrul în perioada pandemiei, fie prin achiziționarea biletelor la producțiile teatrului, fie prin rezervarea locurilor la reprezentații. Au putut viziona spectacole precum „Creștini”, „Vrăjitorul din Oz”, „Escu…”, „Profuʼ de franceză”, „Șarpele în iarbă”.
Prima premieră online a fost pe 4 iulie, spectacolul „Șarpele în iarbă”, de Alan Ayckbourn – un thriller psihologic captivant, regizat de Sebastian Lupu, care le-a avut ca protagoniste pe Mirela Niță Lupu, Anda Tămășanu și Angela Tanko.
Chiar dacă încă nu au putut fi jucate pentru public, alte două premiere sunt deja pregătite pentru momentul în care se vor redeschide teatrele: „Trei femei înalte”, de Edward Albee – o capodoperă a teatrului contemporan, în regia tinerei orădence Diana Păcurar, din distribuția căruia fac parte actorii Corina Cernea, Mihaela Gherdan, Alina Leonte și Eugen Neag, precum și „Moștenirea norocului”, de Thanasis Papathanasiou și Mihalis Reppas – o comedie neagră savuroasă, a cărei regie este semnată de Radu Nichifor, în care joacă actorii Ioana Dragoș Gajdó, Mirela Niță Lupu, Gabriela Codrea, Adela Lazăr, Sebastian Lupu și Sorin Ionescu.
În decembrie, alte două spectacole au fost oferite publicului online și gratuit: „Avalanșa”, de Tuncer Cücenoğlu, regia Petru Vutcărău – un spectacol în care iarna devine un adversar de temut, respectiv „Creștini”, de Lucas Hnath, regia Radu Iacoban, în care este aprig dezbătută una dintre cele mai importante axiome creștine.
Spectacole-lectură online, în premieră
Tot în decembrie, textele câștigătoarele ale Concursului de Creație Dramatică au fost puse în scenă sub forma unor spectacole-lectură, care au fost filmate și transmise video, atât pe pagina de Facebook a Teatrului Regina Maria, cât și pe platforma Eventim.ro. Publicul a putut urmări „Bohemian virus rhapsody”, un text de Edith Negulici, care a fost regizat și interpretat de actrița Denisa Vlad, „Preludiu cu fugă”, de Ion Bogdan Martin, care i-a adus în atenția spectatorilor pe actorii Ciprian Ciuciu, George Dometi, Angela Tanko, regia fiind semnată de Emil Sauciuc. Au urmat spectacolele-lectură „Lasă-mi aripile”, de Dona Alba, în care, împreună cu actorii Anda Tămășanu, Răzvan Vicoveanu și Maria Teișanu, joacă şi copiii Rebeca Rusu și Filip Ionescu, sub îndrumarea regizorală a lui Alexandru Rusu, respectiv „Zâmbetul lui Kouros”, de Ovidiu Cioclov, în regia și interpretarea lui Petre Ghimbășan, care a fost difuzat pe 26 decembrie.
În luna ianuarie urmează să se difuzeze și „Ipotetic”, de Laurențiu Budău, din distribuția căruia fac parte actorii Lucia Rogoz, Anca Sigmirean și Pavel Sîrghi, precum și „Ana are mere. Și ce dacă?”, de Ion Bogdan Martin, în regia și interpretarea actriței Corina Cernea. Scenografiile spectacolelor-lectură sunt semnate de Oana Cernea.
Teatrul și Educația
Pe lângă premierele și spectacolele-lectură care au avut loc în prima parte a stagiunii, Trupa Iosif Vulcan a continuat un proiect inițiat încă din aprilie, în perioada carantinei, și anume Teatrul și Educația. Cu scopul de a continua dialogul interdiscipinar dintre teatru și școală și de a aduce un sprijin profesorilor care au de înfruntat provocările pe care le aduce școala online, proiectul urmărește trei obiective principale: dinamizarea lecturilor/proiectelor școlare prin intermediul interpretării teatrale, posibilitatea de a cunoaște actorii și ce presupune profesia lor și o introducere practică în lumea teatrului, prin exerciții de teatru aplicate, care pot contribui semnificativ atât la concretizarea unei viziuni despre munca actorului, cât și la dezvoltarea personală. Proiectul va continua și în 2021.
Totodată, au început repetițiile pentru un alt spectacol: „Genul acuzativ”, text și regie Mimi Brănescu, scenografia Adela Pârvu, care ar urma să aibă premiera în luna februarie 2021.
Citiți principiile noastre de moderare aici!