Noua premieră, „Opera de trei parale” de Bertolt Brecht și Kurt Weill, este o producţie amplă, trei ore în Soho-ul londonez, un spectacol în care au fost prinşi aproape toţi actorii Teatrului Regina Maria, sub direcţia de scenă a lui Victor Ioan Frunză şi în decorul şi costumele Adrianei Grand.
Povestea îşi poartă spectatorii între două lumi. Una este cea a cerşetorilor costumaţi şi antrenaţi de Jeremiah Peachum (Daniel Vulcu), proprietarul firmei „Prietenul cerşetorilor”, un om al sloganurilor şi al citatelor distorsionate din Biblia în care îşi ţine ascunsă sticla cu băutură, şi a cărui sarcină este aceea de a stârni mila. „Dă şi Dumnezeu îţi va da”, „Cerşesc, deci exist”, „Nu vă astupaţi urechea la glasul mizeriei” sunt îndemnurile unei lumi de carton şi ale unei afaceri care are ca unic scop acela de a lua banii celor bogaţi. E o lume dură, cu reguli şi procente, pe care Peachum o manipulează oricând şantajul îi poate aduce beneficii.
Cea de a doua lume este cea a gangsterilor conduşi de Macheath, zis Mackie-Şiș (Richard Balint), omul cu baston cu mâner din fildeş, mănuşi glacé şi ghete de lac, cu cicatrice pe gât, care îşi face veacul la Hotelul „Caracatiţa”. Chiar dacă încearcă să se poarte ca un om de clasă charismatic, îşi conduce mereu viaţa în afara legii.
Cele două lumi se ciocnesc atunci când Polly (Adela Lazăr), singura fiică a lui Jeremiah Peachum şi a Celiei Peachum (Ioana Dragoş Gajdo), se căsătoreşte în secret cu Macheath. O nuntă a la Mackie-Şiș, în garajul altcuiva, decorat cu ce au găsit băieţii lui de cartier (Eugen Neag, George Dometi, Alexandru Rusu, Pavel Sîrghi, Alin Stanciu, David Constantinescu) pe la alţii: Statuia Libertăţii, un clavecin din lemn de trandafir, o canapea roşie renaissance şi un ceas cu pendul Louis „Cotor”. Clavecinul fără picioare devine masă aşezat pe baloţi de paie iar ospăţul ceremoniei e pe măsură. Inelul de măritiş e greu de scos de pe mâna fostului proprietar defunct, dar în final ceremonia scurtă se înfăptuieşte cu binecuvântarea Pastorului Kimball (Emil Sauciuc). La petrecere trece în grabă Brown (Răzvan Vicoveanu), comandantul poliţiei din Londra, prieten din tinereţe cu Macheath, care îi păstrează dosarul curat.
[eadvert]
Peachum, văzându-şi fiica măritată cu cel mai mare gangster din Londra, bandit cu experienţă şi cu vederi largi, îşi simte atât onoarea cât şi afacerea ameninţate şi, împreună cu soţia sa, face tot posibilul să distrugă această căsătorie, apelând la trădări şi şantaj.
În momentele cheie, povestea este întreruptă de cântecele care consolidează intriga, punctând prin vers trăsături, conflicte, învăţăminte.
Vândut de două ori de Jenny Smith-Bombă (Anda Tămăşanu) şi cocotele sale (Anca Sigmirean, Carina Bunea, Giorgiana Coman, Corina Cernea), cu un prieten comandant uşor de manipulat, Macheath ajunge după gratii. Un adăpost bun atunci când Polly află de altă femeie din viaţa bărbătului ei, Lucy (Alina Leonte), fiica lui Brown, şi duelul celor două devine… ridicol.
Dar finalul este cel care trebuie? Va sfârşi cel mai mare gangster în ştreang? Va fi scăpat de gardianul corupt Smith (Petre Ghimbăşanu)? Sau de dragul unui final fericit va fi graţiat de regină? Până la urmă, greşelile mărunte le pedepseşte viaţa de la sine. Şi apoi, cum spune Peachum, „Judecătorii noştri sunt absolut incoruptibili: nici o sumă de bani nu-i suficient de mare ca să-i facă să judece drept!”. În realitate, solii regali nu vin niciodată. Concluzia e una singură, şi o spune răspicat Mackie-Şiș: „Lumea nu se schimbă!”
Coregrafia spectacolului a fost realizată de Victoria Bucun, iar direcţia muzicală i-a aparţinut lui Ovidiu Iloc, care i-a avut alături pe: Cătălin Chirilă (clarinat, saxofon alto), Székely István (clarinet, saxofon tenor), György Martyin (trompetă), Gerhardt Bekes (trombon), Székely Cristian-Robert (percuţie), Kásás Tamás (banjo, chitară), Varady Henrietta (pian, armoniu).
Următoarea reprezentaţie va avea loc vineri, 21 ianuarie, de la ora 18:00, la Sala Mare. Spectacol nerecomandat persoanelor sub 16 ani.
Citiți principiile noastre de moderare aici!