Colegiului Tehnic «Traian Vuia» Oradea a găzduit joi diseminarea de final a Proiectului Multilateral Comenius „Varietate de opţiuni în antreprenoriat”, derulat cu sprijinul financiar al Comisiei Europene, prin programul „Învăţare pe tot parcursul vieţii”. La bilanţul celor doi ani de proiect s-au trecutîn revistă aspecte legate de proiect, de la obiectivele propuse şi temele vizate, până la activităţile realizate, corelarea lor cu obiectivele, realizarea produselor finale şi impresii ale profesorilor şi elevilor privind experienţa proiectelor Comenius.
În faţa reprezentanţilor Inspectoratului şcolar Bihor, ai Bibliotecii Universităţii din Oradea şi ai Bibliotecii Judeţene „Gheorghe şincai” care s-au adăugat elevi şi profesori de la şcolile din oraş, coordonatorul de proiect prof. Marcela Urs (CT «Traian Vuia») a realizat o prezentare în care, ajutându-se de informaţii succinte însoţite de poze sugestive a încercat să surprindă cei doi ani plini de proiect.
Spanioli, turci, baltici, bulgari
„Proiectul Comenius sa realizat în colaborare cu şcoli din Spania (ţara coordonatoare), Turcia, Lituania şi Bulgaria şi a avut printre obiective îmbogăţirea cunoştinţelor elevilor despre economie şi probleme de afaceri, familiarizarea elevilor cu principiile care guvernează piaţa muncii şi funcţionarea afacerilor şi a băncilor, formarea unei atitudini de disponibilitate în folosirea limbii engleze, încurajarea elevilor în învăţarea unor alte limbi străine, dezvoltarea abilităţilor de a folosi surse diferite de informaţie şi tehnologii moderne şi nu în ultimul rând formarea la elevi a unei atitudini de deschidere, curiozitate, toleranţă şi respect pentru dreptul de a fi diferit”, explică prof. Marcela Urs.
Afaceri de succes şi de viitor
Venind în întâmpinarea acestor obiective s-au realizat activităţi edificatoare, atât pe plan local, cât şi în timpul reuniunilor de proiect desfăşurate în ţările partenere. Astfel în timpul reuniunilor din cele cinci ţări s-au organizate ateliere de lucru şi s-au susţinut prezentările pregătite de fiecare ţară în parte (”Caracteristicile economice ale regiunii de reşedinţă”; ”Sistemul de angajare naţional”; ”şomajul şi mijloacele de prevenire ale acestuia în regiunea de reşedinţă”; ” Povestea unei afaceri de succes”; ” Afacerea mea viitoare”; ”Comerţul on-line”, etc.), fie au fost organizate activităţi pe grupe mixte multinaţionale („Înfiinţează o afacere”; ”Vânătorii de idei de afaceri”; ”Ziua antreprenoriatului”; ” O idee de afaceri inedită”, etc.).
La „Silicon Valley” din Lituania
Reuniunile de proiect au inclus şi vizite de studiu la o serie de firme exemplu de activitate antreprenorială de succes sau la diferite instituţii care asigură consultanţă în domeniul antreprenoriatului. În acest sens amintim vizita la S.C. European Food SA, S.C. Celestica Oradea, Sunrise Valley Science and Technology Park – un parc tehnologic pentru educaţie antreprenorială din Lituania, Nuh Çimento Sanayi A.ş.,Turcia, Palo Cortao branding şi CADE (Centro de Apoyo al Desarrollo Empresarial), Spania, etc. Reuniunile de proiect au adus cu ele şi vizitele de documentare în diferite oraşe sau locuri emblematice pentru fiecare ţară, din dorinţa de a cunoaşte măcar o frântură din geografia, istoria şi cultura ţărilor partenere.
Pe plan local, s-au mai vizitat, pentru studiu, Primăria Oradea – Direcţia Management Proiecte cu Finanţare Europeană, Agenţia Judeţeană pentru Ocuparea Forţei de Muncă Bihor, Asociaţia Firmelor Bihorene sau CEC Bank Oradea, toate cu scopul de a obţine informaţiile necesare realizării unor materiale tematice sau pentru a lua contact direct cu realităţile pieţei de muncă, pieţei financiare şi bancare sau cea a oamenilor de afaceri. Tot pe plan local, în timpul orelor de curs au avut loc întâlniri cu oameni de afaceri, prelegeri despre competitivitate susţinute de cadre de la Universitatea din Oradea, lecţii cu context economic la orele de engleză, matematică sau module de specialitate, concursuri pe teme economice la orele de economie, programe de educaţie financiară la orele de educaţie antreprenorială sau jocuri interactive on-line cu tematică financiară la orele de TIC, etc. Nu în ultimul rând trebuie menţionată participarea elevilor implicaţi la competiţii cu tematică economică şi financiară printre care amintim ” Târgul firmelor de exerciţiu”, faza locală, ”Târgul judeţean de iarnă al firmelor de exerciţiu”, ”Târgul firmelor de exerciţiu – Sărbătorile de iarnă” sau competiţiile ”Business Plan”, fazele locale şi regionale.
„Concluzia unanimă care s-a desprinsdupă diseminare a fost că experienţa Comenius a fost una inedită şi benefică, care a adus un plus valoare şi a oferit oportunităţi de dezvoltare, de cunoaştere şi de valorizare într-un context nou, european”, a conchis Marcela Urs.
Citiți principiile noastre de moderare aici!