Nu puțini au fost angajații care au fost purtați pe drumuri sau nu au știut unde să caute când au avut nevoie de vechimea în muncă. În curând, ar putea avea acces neîngrădit, online și necondiționat de consimțământul angajatorului la datele proprii din registrul de evidență al salariaților (REVISAL), potrivit unei inițiative legislative depuse în Parlament de deputatul USR PLUS, Cristina Prună.
[eadvert]
Proiectul de lege propune modificarea articolului 34 al Codului Muncii și introducerea facilitării accesului la istoricul contractelor de muncă pentru fiecare cetățean al României. Practic, registrul devine accesibil online, în orice moment, oricărui angajat/fost angajat.
„Există multiple situații în care oamenii au nevoie de un un extras din registrul de evidență al salariaților sau de un document echivalent care atestă vechimea în muncă. Acum, angajații sunt obligați să parcurgă o procedură birocratică greoaie pentru un astfel de document. Datele respective se regăsesc deja într-o bază de date online, iar angajații ar trebui să aibă dreptul să o acceseze. Prin adoptarea acestui proiect de lege, eliminăm necesitatea depunerii unei cereri scrise și tăiem termenul de eliberare a documentului de la 15 zile la numai câteva minute. Proiectul de lege este un pas spre debirocratizare și digitalizare”, a declarat inițiatoarea proiectului de lege.
În momentul de față, există o bază de date online pentru registrul de evidență al salariaților, însă, la aceasta au acces doar angajatorii și instituțiile statului.
„Pentru a obține un extras din registru, angajații depind fie de angajator, fie de inspectoratul teritorial de muncă. În ambele situații, extrasul este emis în urma depunerii unei cereri scrise, ce se soluționează în termen de 15 zile. Adoptarea acestei inițiative legislative le va oferi tuturor românilor acces neîngrădit la portalul online al Inspecției Muncii. Astfel, ei vor putea accesa oricând istoricul contractelor de muncă terminate sau active. Este un pas normal în procesul debirocratizării și digitalizării administrației centrale. Eliminarea procedurii birocratice actuale vine și în ajutorul inspectoratelor teritoriale de muncă și al angajatorilor. Aceștia vor economisi timp, iar activitatea va deveni mai eficientă deoarece nu vor mai trebui să răspundă miilor de cereri din partea salariaților sau ai foștilor salariați”, a declarat Cristina Prună.
Inițiativă benefică
Marius Rotar, inspectorul șef al ITM Bihor, este de părere că această inițiativă este de bun augur și îi va ajuta foarte mult pe angajați. „Din punctul meu de vedere ar fi ideal. Fiecare angajat ar ști la momentul X care sunt relațiile sale cu angajatorul, dacă i-au foat achitate contribuțiile. Plus că s-ar reduce timpul de așteptare. În prezent, pentru accesul la datele din REVISAL trebuie depusă o solicitare online, în scris sau prin poștă. Termenul de răspuns este de șapte zile, dar la ITM Bihor răspunsul îl primește și în două zile, în funcție de cât avem de lucru”, a precizat Marius Rotar.
Trimite articolul
Xvreau sa aflu ani de vechime cati ani am lucrat
As vrea sa știu cât ani de munca am pana în prezent