Subprefectul Cristian Bitea a suspendat, practic, orice plată pentru parcare, în Oradea, în procedura pe care o folosea până acum municipalitatea. Aceasta deoarece omul Guvernului o consideră ca fiind vicioasă, iar municipalitatea va trebui s-o schimbe, pentru ca plăţile să fie reluate. Bitea a atacat în contencios administrativ Regulamentul municipal privind parcările, aprobat prin HCL nr. 640/2006, dar şi HCL nr. 952/2013, care reglementează felul în care sunt sancţionaţi cei ce nu plătesc parcare în Oradea sau parchează ilegal. La pachet, Bitea anunţă că s-a declanşat procedura pentru atacarea în Justiţie a altor trei dispoziţii ale primarului, din 2009 şi 2010, prin care sunt instituite în Oradea parcări cu valabilitate limitată la 2 ore, acele „parcări galbene”. Aceasta după ce în urmă cu zece zile atacase ultima dispoziţie de acest gen a primarului, din luna mai, prin care erau îngălbenite toate locurile de parcare din zona Parcul Traian, dar şi din alte zone ale oraşului.
„Conform indicaţiilor”
În comunicatul de presă emis luni, subprefectul Bitea arată „chichiţele” juridice în care s-a încurcat Primăria şi pe baza cărora Prefectura a ajuns să-i boicoteze primarului toată strategia municipală privind parcările. De precizat că acţiunile subprefectului Bitea au fost precedate de ridicarea maşinii pe care acesta o foloseşte în interes de serviciu, de către AIO, chiar în ziua de după alegerile europarlamentare, când încă se numărau voturile. Subprefectul consideră acel demers al municipalităţii ca abuziv, nu doar pentru că el era implicat în procesul electoral, ci şi pentru maniera în care angajaţii Primăriei au procedat. În acest context, de menţionat că poziţia numărului 2 din Prefectură, susţinut în trecut de Guvernul Boc şi, până acum şi de Guvernul Ponta, este ameninţată de ambiţiile UDMR de a-l impune subprefect pe omul de partid Ion-Iuliu Delorean.
În comunicatul Prefecturii semnat de Bitea se arată unde a greşit Primăria şi de ce modalitatea prin care se încasează sumele de la şoferii sancţionaţi contravine legii. Este vorba atât despre sumele încasate pentru ridicarea maşinilor, cât şi a celei de 45 de lei, plătibilă în 48 de ore. Articolele incriminate sunt art.72 pct.3 și art.168 din HCL nr.640/2006 și pct.12 și 13 din anexa nr.19 la HCL nr.952/2013.
Subprefectul consideră ilegal ca „un alt agent constatator, împuternicit al primarului”, altul decât poliţistul rutierist sau poliţistul local – adică cei „competenţi material” – să sancţioneze printr-o taxă specială „pentru oprire/staţionare/parcare neregulamentară”. Altă prevedere incriminată: „(…) iar în caz de neachitare în termen de 48 de ore se încheie un proces-verbal de contravenție «conform indicațiilor date de către șeful serviciului parcări», care stabilește și nivelul amenzilor!”. Dinspre Prefectură nu se înţelege cum se întocmeşte un proces-verbal „conform indicaţiilor date de şeful serviciului parcări”…
„Taxe fără bază legală”
În demersul său în Justiţie, subprefectul acuză Primăria că „prin aceste prevederi se disimulează taxe locale în amenzi contravenționale, ilegal instituite, care pot fi aplicate numai de către agenții constatatori din cadrul poliției rutiere ori poliției locale în aplicarea art. 108, alin.1, lit.a pct.7 și alin.1, lit.b pct.8 din OUG nr.195/2002”.
„Gravitatea acestor măsuri este cu atât mai mare cu cât se înfrâng principiile de drept și prevederile OG nr.2/2001 în sensul că se condiționează constatarea și sancționarea unei contravenții de plata unor așa – zise taxe locale, fără bază legală, care nu pot fi încadrate juridic, nefiind nici tarife de parcare și nici amenzi. Totuși potrivit adresei Administrației Finanțelor Publice Bihor cele două taxe se încasează în contul de amenzi… deschis pe seama Administrației Imobiliare Oradea” – se arată în comunicatul Prefecturii.
Mai mult, municipalitatea este vizată de un „caracter cvasi-oneros al acestor așa-numite «taxe/amenzi/sancțiuni»”, deoarece angajaţii Primăriei ar fi beneficia de un fond de stimulente, „care rezultă și din conținutul art.74 (2)”, în cotă de 5% din sumele încasate ca urmare a sancţionării şoferilor. Mai mult, „Instituția Prefectului Județului Bihor solicită public Primăriei Municipiului Oradea să comunice modalitatea prin care au fost modificate, completate, suplimentate, înlocuite și renumerotate anexele la HCL nr.640/2006 parte integrantă a acelui act normativ”, se arată în încheierea comunicatului.
Dincolo de aspectele de ordin tehnic, ieri subprefectul Bitea a ţinut să transmită un mesaj oarecum ironic către Primărie: „Fundamentarea actelor Primăriei trebuia făcută printr-o analiză juridică serioaă şi nu una de tipul «Poiana lui Iocan»”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!