Nici n-a apucat bine să producă prea mari efecte în oraş, că regulamentul de reclamă propus de Urbanism şi aprobat de Consiliul local trece printr-o … radicalizare. Legea 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate introduce condiţii mult mai restrictive decât cele prevăzute în regulamentul municipal, stabileşte o zonare a oraşului şi avansează nişte amenzi halucinante. Cu excepţia uneia de 500 de lei, pentru abateri minore, restul amenzilor sunt cuprinse între 30.000 şi 50.000 de lei!
Acestea sunt singurele „cifre” oferite de arhitectul şef, Adriana Lipoveanu, în condiţiile în care repectarea legii înseamnă, în mod evident, o reducere semnificativă a numărului de panouri de afişaj din Oradea. Adică un atac la veniturile firmelor de publicitate…
Pe baza Legii, Primăria a pregătit modificările la regulament şi le va supune dezbaterii publice în data de 4 noiembrie 2013, de la ora 15:00 în Sala Mare a Primăriei.
Zonare publicitară
„Principalele noutăţi aduse de propunerea de regulament sunt introducerea noţiunii de zonă de publicitate. Avem o zonă de publicitate restrânsă, cuprinde zona construcţiilor de patrimoniu, zona centrului istoric, monumentele de for public. Ultracentral, «flexibilitatea» faţă de afişajul publicitar este minim. Şi avem zona de publicitate lărgită, care reprezintă restul teritoriului administrativ al municipiului Oradea”, a explicat Adriana Lipoveanu.
În primele două zone, experţii Primăriei au decis interzicerea afişajului pe „suprafeţe vibrante”, fiind obligatorii înscrisurile pe materiale rigide. „Cu regulamentul nostru am avut multe comentarii şi observaţii faţă de acest aspect. Ne-am bucurat că prevederea a fost preluată în lege, pentru că aşa e normal”, spune şefa instituţiei.
Ca şi regulamentul municipal, şi legea interzice acoperirea suprafeţelor vitrate cu autocolante dar şi montarea de reclame pe faţadele imobilelor deteriorate.
La încheierea perioadei de valabilitate a autorizaţiei, proprietarul construcţiei suport de publicitate are obligaţia de a o desfiinţa şi de a aduce imobilul la starea iniţială, dar şi obligaţia de a întreţine şi repara mijlocul publicitar pe perioada de valabilitate a autorizaţiei. Indiferent de zona publicitară restrânsă, pot fi amplasate şi mijloace publicitare tip trepied sau sandwich.
O lună
Regulamentul interzice ancorarea supraterană a panourilor din oraş şi afişarea mashurilor, inclusiv cele digitale, în Centrul Istoric.
Altă noutate e posibilitatea de a desfiinţa pe cale administrativă mijloacele de publicitate ilegale, indiferent dacă sunt pe domeniul public sau privat, fără emiterea unei autorizaţii de desfiinţare şi fără sesizarea organelor judecătoreşti. Traseul punitiv al contravenienţilor începe cu somaţii şi averismente, urmate de amendă şi abia apoi desfiinţarea.
Adriana Lipoveanu spune că legea dă răzag de o lună primăriilor să identifice toate mijloacele neconforme şi apoi să someze proprietarii.
Citiți principiile noastre de moderare aici!