Nu mai puțin de 102 angajatori bihoreni au fost verificați în perioada 21 – 26 septembrie de către Inspectoratul Teritorial de Muncă (ITM) Bihor, potrivit datelor Inspecției Muncii. Din totalul controalelor efectuate, 58 s-au desfășurat în domeniul relațiilor de muncă (RM) și 44 în domeniul securității și sănătății în muncă (SSM). Au fost aplicate 135 de sancțiuni contravenționale (72 în domeniul RM și 63 în domeniul SSM). Din totalul de sancțiuni aplicate, 13 au fost amenzi (zece în domeniul RM și trei în domeniul SSM) și 122 avertismente. Valoarea amenzilor aplicate de ITM Bihor se ridică la 48.500 de lei (39.000 în domeniul RM și 9.500 în domeniul SSM). În decursul controalelor au fost depistate opt persoane care munceau fără forme legale de angajare. Pentru neconformitățile descoperite au fost dispuse 167 de măsuri de remediere.
[eadvert]
La nivel național
La nivel național, peste 4.500 de angajatori au fost verificați de inspectorii de muncă în ultima săptămână. În urma acțiunilor de control s-au aplicat amenzi în valoare de 3.226.800 de lei, din care 3.074.300 de lei pentru nerespectarea prevederilor legale în domeniul relațiilor de muncă și al securității și sănătății în muncă. Au fost depistate 180 de persoane care desfășurau muncă nedeclarată, fiind aplicate 2.254 de avertismente. Au fost dispuse 4.100 de măsuri de remediere a neconformităților constatate.
În perioada amintită, inspectorii de muncă au efectuate și acțiuni de control în conformitate cu prevederile Legii nr. 55/2020, în scopul prevenirii și combaterii efectelor pandemiei de COVID-19. Acestea au avut ca rezultat aplicarea a 865 de sancțiuni contravenționale, din care amenzi în valoare totală de 152.500 lei. Din 1.259 de angajatori controlați, au fost sancționați 540 și s-au dispus 1.056 măsuri de remediere a neconformităților.
Neconformități
Cele mai frecvente neconformități în domeniul RM au fost: neîncheierea în formă scrisă a contractelor individuale de muncă; programul de lucru nu este adus la cunoștința salariaților; nerespectarea datei de plată a salariului stabilită în contractul individual de muncă; nerespectarea termenului de transmitere în registrul electronic a elementelor deciziilor de suspendare/încetare a suspendării; neeliberarea adeverințelor care să ateste activitatea desfășurată, durata activității, salariul, vechimea în muncă și în specialitate, precum și un extras din registru, în termenele stabilite de HG 905/2017; necompensarea în bani a concediului de odihnă cuvenit și neefectuat la încetarea activității; neacordarea concediului de odihnă anual; nerespectarea prevederilor art.55 lit.b din Codul Muncii în sensul că angajatorii încetează contractele individuale de muncă în baza acestui articol fără acordul salariatului; necomunicarea deciziilor de suspendare și încetare a contractelor individuale de muncă.
În domeniul SSM, cele mai frecvente neconformități au fost: organizarea necorespunzătoare a locului de muncă; lipsa materialelor pentru dezinfectarea mâinilor; nu a fost revizuită evaluarea riscurilor în contextul infectării cu noul coronavirus; neefectuarea triajului epidemiologic; angajatorul nu a desemnat responsabil pentru verificarea temperaturii tuturor persoanelor care intră în unitate și a lucrătorilor; nu au fost afișate la toate locurile de muncă reguli de conduită obligatorie pentru angajați și pentru toate persoanele care intră în spațiul organizat de angajator cu privire la prevenirea îmbolnăvirilor cu SARS-COV-2; nu se utilizau măști de protecție de către toți lucrătorii; nu a fost actualizat Planul de prevenire și protecție urmare reevaluării riscurilor; nerespectarea distanței de 2 m între mese; nu au fost refăcute instrucțiunile proprii specifice riscului de contaminare cu SARS-CoV-2.
Citiți principiile noastre de moderare aici!