În ultima vreme numărul magazinelor second – hand a crescut considerabil. Că nu întotdeauna acestea respectă prevederile legale din domeniul protecţiei consumatorilor au constatat-o comisarii de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor.
În luna ianuarie 2014, CJPC Bihor a desfăşurat o acţiune de verificare a respectării prevederilor legale din domeniul protecţiei consumatorilor la comercializarea articolelor textile second hand.
„Au fost controlaţi 33 de operatori economici şi au fost aplicate sancţiuni contravenţionale în valoare totală de 96.000 lei”, ne-a informat Giani Bura, comisar şef adjunct la CJPC Bihor.
Deficienţe
Dintre deficienţele constatate amintim: certificate de dezinfecţie – dezinsecţie incomplete – fără denumirea comercială a produselor biocide utilizate la operaţiuni; lipsa numelui, denumirii sau adresei sediului persoanei fizice sau juridice care a efectuat operaţiunile de curăţare, dezinfecţie şi dezinsecţie; tipul operaţiunilor efectuate şi data efectuării acestora etc.
La unele magazine a fost constatată lipsa evidenţei lunare a intrărilor şi ieşirilor, respectiv a evidenţei sortării lunare în funcţie de gradul de uzură. Lipsa însemnelor de întreţinere şi a informaţiilor privind compoziţia fibroasă, precum şi neafişarea preţurilor au fost alte deficienţe constatate de CJPC Bihor. Unele magazine nu aveau informaţii specifice promoţiilor practicate: data de debut, data de final sau sintagma „în limita stocului disponibil”, a procentului de reducere.
Sfaturi pentru consumatori
CJPC Bihor face o serie de recomandări consumatorilor la achiziţionarea articolelor textile second hand. „În primul rând consumatorii nu trebuie să achiziţioneze produse second hand decât din magazine specializate unde se eliberează documente de cumpărare (factură, bon fiscal, chitanţă fiscală) de care vor avea nevoie în cazul unei eventuale reclamaţii”, a specificat Giani Bura. Alegerea aticolelor să se facă cu mare atenţie, astfel încât articolele de îmbrăcăminte să fie examinate cu minuţiozitate pentru a evita ca acestea să fie degradate (rupte, murdare, pătate).
Este importantă verificarea existenţeo etichetelor umido-termo – rezistente cu informaţiile privind compozitia fibroasă şi instructiunile de intretinere – temperatura şi modalitatea de spălare, curăţare chimică, dacă produsul se poate călca, condiţii de uscareţ.
După ce s-au asigurat că sunt în bună stare, consumatorii trebuie să se asigure că acestea au fost supuse operaţiunilor de curăţare, dezinfecţie şi dezinsecţie şi exista şi o certificare în acest sens, deoarece dacă nu sunt însoţite de documentul certificator există riscul potenţial de a contacta diverse infecţii sau micoze.
Consumatorii bihoreni se pot adresa CJPC Bihor, la telefon 0259.431.817, la sediul din Oradea, str. Sucevei, nr.4/a şi prin e-mail la adresele: bihor@opc.ro, reclamatii.bihor@opc.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!