Trei sferturi dintre comercianţii bihoreni din mediul rural nu sunt în regulă din punct de vedere al Protecţiei Consumatorilor Bihor. Acest lucru a fost constatat în perioada iulie – august, când comisarii de la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor (CJPC) Bihor au desfăşurat o acţiune de control pentru verificarea respectării conformităţii, condiţiilor de comercializare şi etichetare a produselor în unităţile din mediul rural. „În timpul acţiunii tematice de control au fost verificaţi 204 operatori economici, fiind constatate abateri la 158 dintre aceştia. S-au întocmit 158 de procese-verbale de constatare a contravenţiei, prin care au fost aplicate amenzi în valoare totală de 418.300 lei”, informează Giani Bura, inspectorul şef adjunct al CJPC Bihor.
Abateri
Printre abaterile constatate la unităţile de comercializare se numără şi comercializarea porţionată, cu consum pe loc, a băuturilor spirtoase, cafea, băuturi răcoritoare, fără ca acest profil de activitate să figureze în certificatul unic de înregistrare la Registrul Comerţului ca şi activitate pentru agentul economic. Alte deficienţe se referă la lipsa informării consumatorilor asupra elementelor de identificare şi caracterizare ale produselor comercializate, precum şi la lipsa monitorizării temperaturilor din spaţiile frigorifice de păstrare prin grafice de temperatură. Utilizarea unui mijloc de măsurare – cântar fără verificarea metrologică efectuată pentru anul în curs şi neafişarea preţurilor de vânzare ale produselor într-o formă vizibilă, lizibilă, uşor de citit şi fără echivoc, atât preţul unitar cât şi cel raportat la unitatea de măsură au constituit alte abateri constatate de către CJPC Bihor.
La unităţile de alimentaţie publică s-au constatat: dotări insuficiente ale bucătăriilor sau saloanelor de servire; lipsa monitorizării temperaturilor din spaţiile frigorifice de păstrare prin grafice de temperatură; utilizarea materiei prime pentru preparatele culinare fără niciun fel de etichete cu elemente de identificare şi caracterizare; lipsa informării privind gramajele porţiilor, prin listă de meniu sau altă formă, precum şi lipsa informaţiilor privind ingredientele cu caracter alergen.
Acţiunile continuă şi pe parcursul lunii septembrie. „Îi rugăm, pe această cale, pe consumatorii bihoreni să acorde o atenţie deosebită alegerii produselor pe care le achiziţionează, în special cele alimentare, să nu cumpere astfel de produse din locuri neautorizate, să verifice caracteristicile organoleptice (aspect, culoare, miros, gust) şi să păstreze bonul de casă, în vederea depunerii eventualelor reclamaţii”, îi sfătuieşte şeful Protecţiei Consumatorilor Bihor pe bihoreni. Reclamaţiile pot fi adresate în direct la sediul CJPC Bihor: Oradea, str. Sucevei nr. 4/A; tel./fax 0259/431.817, sau pe site-ul www.anpc.gov.ro prin completarea formularului de reclamaţie online.
Citiți principiile noastre de moderare aici!