Ca vârf de lance în asistența medicală, Serviciul Județean de Ambulanță Bihor (SAJ Bihor) vine după doi ani în care a dus o luptă pentru a salva cât mai mulți oameni, dar și pentru a-și apăra propriii angajați de virusul ucigaș, la care se adaugă alte provocări. “Regret că nu i-am putut salva pe cei doi colegi ai noștri: Dorin Tolcer (ambulanțier la Marghita) și Florin Șchiop (ambulanțier la sediul SAJ de la Oradea)”, ne-a spus managerul SAJ Bihor, dr. Liciniu Venter.
[eadvert]
Cu toate provocările adunate în pandemie, s-au inițiat demersuri pentru înființarea a două substații de Ambulanță, cu asistent medical fiecare echipaj: la Popești și la Șoimi. Asta datorită solicitărilor multiple, spune managerul, care a informat că există acordul ISU Bihor și al primăriilor implicate, iar acum se așteaptă finalizarea actelor la București: “S-a luat în calcul creșterea adresabilității, dar și scăderea timpului de ajungere la caz. Estimăm ca spre finalul anului în curs să deschidem cele două noi substații”.
După doi ani în care au fost sistate în general voluntariatele, la Ambulanța Bihor s-a încheiat de curând primul curs de voluntari post-pandemie. Pentru a putea face cursul, cei 170 de candidați au dat un examen, 110 dintre aceștia reușind să îl ia și să urmeze lecțiile de prim ajutor la SAJ Bihor. Noua generație de voluntari a urmat 120 de ore de curs și acum vor fi repartizați la Oradea și în toate celelalte substații, pentru a ajuta echipajele medicale de urgență.
De curând s-a finalizat și examenul pentru angajații la SAJ pe perioada determinată, cât a ținut pandemia. Din cei 47 de angajați pe perioadă determinată, au rămas 42, dar asta pentru că cinci locuri nu erau vacante sau era personal TESA.
Și tot de curând, s-a inițiat un procedeu de evaluare a satisfacției pacienților, prin chestionare telefonice. Zilnic sunt sunați circa 10 pacienți care au beneficiat de serviciile medicale de la SAJ Bihor și sunt întrebați dacă sunt sau nu mulțumiți de serviciile medicale de urgență, comportamentul cadrelor, timpul de ajungere la caz etc. Sondajul a început în această lună (iunie 2022) și are ca scop îmbunătățirea serviciilor medicale acordate oamenilor bolnavi și accidentați.
57% din parcul auto este depășit
Mai mult de jumătate (57%) dintre cele 83 de mașini din sistemul operativ al SAJ Bh sunt depășite. Astfel, 3% dintre ele au între 5 – 10 ani deja de funcționare, 13,25% au între 3 – 5 ani vechime, iar 19,28% au între 2 – 3 ani vechime. Asta însă nu ar fi nimic, dar numărul de kilometri parcurși de fiecare dintre mașinile operative e mult prea mare față de normele admise. Astfel, două mașini au peste un milion de kilometri din anul 2008 de când au fost aduse la SAJ Bh. 45,78% dintre mașinile de urgență au între 500.000 – 1.000.000 de km, iar 28,92% au între 200.000 – 500.000 km. Managerul Venter și directorul tehnic, Adrian Stângă, informează că și din lotul de mașini noi Renault, primite în 2019, sunt câteva care au depășit deja 300.000 de kilometri. Una peste alta, numai în primele trei luni din acest an, echipajele medicale SAJ Bihor au parcurs 963.689 km, ceea ce înseamnă o creștere de 7,15% față de aceeași perioadă din anul precedent.
Cu 5000 mai multe intervenții
A crescut și numărul solicitărilor respectiv al intervențiilor echipajelor medicale pentru salvarea de vieți omenești. În cifre, echipajele cu asistent și medic au avut, în primele trei luni ale acestui an, 2707 solicitări, echipajele tip B2, cu asistent medical, au avut nu mai puțin de 18.356 intervenții la cazuri diferite de salvări de vieți omenești, echipajele de asistență medicală la domiciliu, cu medic, au avut 2.134 solicitări și intervenții, iar cele de transport – 6214. Managerul SAJ Bihor, dr. Liciniu Venter, directorul medical dr. Tiberiu Bondar și directorul de îngrijiri, as. Gencsi Laszlo, apreciază că față de aceeași perioadă a anului trecut, în primele trei luni din acest an, numărul solicitărilor a crescut cu circa 5000 în primele trei luni din acest an.
Scumpirea carburanților a afectat și SAJ Bihor, care are nevoie de bani în plus, din rectificarea bugetară atât pentru combustibil cât și pentru reparații auto. De exemplu, la motorină, s-a alocat prin buget suma de 2 milioane de lei, dar e nevoie de 3,2 milioane lei.
Cât despre reparații, este o medie de 4 – 5 mașini în service. Sunt cu propunere de casare 16 mașini, iar în această perioadă, șefii SAJ Bihor au început să facă dosarele pentru a le trimite la București pentru primele zece mașini. SAJ Bihor solicită sprijin în achiziționarea unor ambulanțe de tip B1, B2 și C2.
Trimite articolul
XTot respectul pentru munca dumneavoastra, nu odata v am solicitat si ati dat dovada de profesionalism si caracter, cu o singura exceptie, in plina iarna, minus 5 grade, tata lesinat pe targa , in drum spre salvare suna telefonul brancardierului si ce face el, se apuca la povesti interminabile iar la rugamintea mea sa termine pentru ca eram afara si era foarte frig, aproape ca nu ma luat la bataie.Si o observatie daca nu va suparati, la cate interventii aveti zilnic suna orasul toata ziua si chiar noaptea de sirene indiferent ca sunt masini sau nu sunt in fata salvarilor, de luni pana duminica, nu se poate gasi o solutie decenta? Multumesc