La invitaţia profesorului de engleză Nicolaie Ardelean, artistul fotograf, Florin Şipoş – curatorul expoziţiei, criticul de artă Ramona Novicov şi alţi invitaţi, între care şi directorul liceului, Iulius Timar, au adaptat un vernisaj de expoziţie la condiţiile din curtea şcolii.
Cinci dintre lucrările fotografului au fost atârnate pe o sfoară ca fundal al evenimentului, prezenţe fluide în contextul prezentărilor, introducerilor şi mesajelor.
Pentru şcoală, evenimentul a punctat începutul unei redefiniri a spaţiului respectiv – o grădină cu iarbă, bănci şi flori, unde accesul a fost interzis până de curând. „Spaţiul acesta să se consacre într-unul de tipul călcaţi iarba, nu celălalt gen „nu călcaţi iarba!”, a spus profesorul Ardelean.
Pomenind de expoziţiile lui Dorolţi de la Muzeu şi Cetate, Ardelean a descris evenimentul din Nufărul ca o înscriere în aceeaşi linie, „să facem o figură de partener onorabil, chiar dacă adulţii îi privesc pe copii ca pe nişte oameni care nu merită mereu foarte multă atenţie. Cu excepţii, poate atunci când copiii scot perlele de la Bac, pe care le prezum că sunt foarte multe fabricate. Mi-ar plăcea să văd perlele profesorilor de la ore”, a început profesorul, câştigând elevii de partea sa.
Criticul de artă a încercat să-i introducă pe copii prin labirinturile ascunse ale înţelesurilor pe care le atribuie imaginilor. Cu cât succes, vor afla profesorii, ulterior, la ore.
Mai adaptat publicului, fotograful i-a îndemnat pe copii să „îşi limpezească” limbajul fotografic – pe măsură ce gadgeturile şi dispozitivele cu cameră foto îşi fac loc în buzunarul fiecăruia dintre noi, poate fi interesant şi util să producem mesajele pe care le dorim, nu doar clişee.
„Ce vedeţi aici sunt un eşantion dintr-un fel de vas mamă – 40 de lucrări, într-un alt format, sunt la sala de arte a Palatului Baroc. Ce facem aici poate fi un deget îndreptat spre expoziţie: când nu aveţi altceva mai bun de făcut, mergeţi să le vedeţi, gratificaţia va fi cu atât mai mare”, a fost îndemnul profesorului Ardelean.
Vernisajul „altfel” încheiat, activitatea a continuat cu implicarea elevilor într-un proiect de arhitectură – o tentativă de reconfigurare a grădinii din curtea liceului, în funcţie de preferinţele şi nevoile „clienţilor”.
Citiți principiile noastre de moderare aici!