Bihorenii care au probleme cu creditele bancare şi nu se înţeleg cu băncile au la dispoziţie o alternativă de a ajunge la un consens. Este vorba despre Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB). Joi, 20 iunie 2019, s-au aflat la Oradea reprezentanţii CSALB într-o caravană ce promovează negocierea şi consilierea între consumatori şi bănci sau IFN-uri.
Au oferit informaţii despre ce înseamnă CSALB şi cum pot ajunge bihorenii să ia contact cu reprezentanţii centrului: Alexandru Păunescu – membru în colegiul de coordonare CSALB, Liviu Fenoghen – director CSALB, avocat Mihai Tănăsescu – conciliator CSALB şi Irina Chiţu – contry director Finzoom.
La întâlnire au participat şi reprezentanţii Comisariatului Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Bihor şi cei ai Băncii Naţionale a României, filiala Bihor.
Simplu, fără taxe
„Trebuie spus de la început că persoanele interesate de soluţionarea alternativă a problemelor pe care le au cu băncile nu vor plăti nici o taxă. În prealabil, însă, trebuie să facă dovada că au încercat să rezolve problema direct cu banca sau cu IFN-ul”, a declarat Alexandru Păunescu.
„Sunt patru căi de accesare a serviciilor CSALB. Direct pe site-ul: www.csalb.ro, prin e-mail la adresa: office@csalb.ro, direct la sediul centrului sau prin poştă”, a declarat Liviu Fenoghen.
Potrivit reprezentanţilor centrului, în ultimii trei ani de activitate operațională a CSALB, peste 700 de consumatori din România au obținut de la bănci și IFN-uri, cu ajutorul centrului, reducerea sau eliminarea comisioanelor, scăderea ratelor la credite sau chiar ștergerea întregului sold rămas de achitat.
Numai anul trecut, beneficiile obținute în urma negocierilor dintre consumatori și bănci, prin intermediul centrului, au depășit suma de 1 milion de euro.
CSALB nu era prea cunoscut până în prezent consumatorilor bihoreni, anul trecut şi în primele luni din 2019, din 2.300 de români care s-au adresat CSALB, doar 26 de cereri au venit din județul Bihor, ceea ce reprezintă sub 2% din totalul cererilor primite din țară.
„Într-un top național, județul Bihor este printre ultimele zece județe din România în funcție de numărul de cereri trimise către CSALB. Cele mai multe solicitări au venit din București și Ilfov (49% din total)”, spune Alexandru Păunescu.
Exemple din Bihor
Reprezentanţii centrului au oferit şi câteva exemple de rezolvare a solicitărilor venite din partea bihorenilor. Astfel, în cazul unui client, în condițiile renunțării la procesul intentat de consumator, banca a şters 13.338 EUR din datoria pe care acesta o avea de plătit.
În cazul unui alt bihorean, banca a acordat reduceri în cazul a două contracte de credit pe care le avea consumatorul (din 2011 și 2012), astfel: restituirea a 16.500 lei în cazul contractului de credit din anul 2011. Pentru soldul rămas, de 12.000 lei, banca a acordat o restructurare pentru următorii doi ani, cu o rată lunară de aproximativ 530 de lei.
Totodată, banca a restituit 3.900 de lei pentru contractul din 2012 şi i-a decontat clientului cheltuielile de executare silită către biroul unui executor judecătoresc.
Într-un alt exemplu, tot din Bihor, banca a renunțat la comisionul anual de administrare credit și a redus marja dobânzii cu 1,54%. Un alt succes al CSALB este anularea integrală a creditului de nevoi personale contractat în 2013, a datoriei cardului de credit și a datoriei aferente descoperitului de cont. O altă bancă a acordat consumatoarei 3.500 lei din care se va rambursa parțial creditul de nevoi personale din 2010, comisionul de administrare lunar va fi zero, iar dobânda va fi fixă, de 6%.
Potrivit unui alt exemplu, o bancă a şters parţial o datorie de 10.000 lei dintr-un credit de nevoi personale încheiat în 2017 și a șters integral a datoriile și dobânzile rezultate din contractul de overdraft din anul 2015 (4.950 lei).
Schimbare de mentalitate
„Am intrat în acest proiect de la început, crezând în el. Nu este un experiment, este un proiect câştigător care, de când a început, a adus o tentă pozitivă majoră în soluţionarea acestui gen de litigii. Litigiu e mult spus, pentru că este vorba mai mult de o conciliere. Pentru consumator activitatea este gratuită”, a declarat avocatul Mihai Tănăsescu.
Acesta a observat că în ultima vreme băncile şi-au schimbat total atitudinea.
„Dacă în urmă cu patru-cinci ani te loveai practic de un zid la orice solicitare de acest gen, acuma, vin chiar băncile cu soluţii. Ceea ce este un lucru foarte bun. Asta arată o schimbare de mentalitate şi, probabil, şi de generaţie”, a precizat Mihai Tănăsescu.
Despre informarea consumatorilor şi despre faptul că aceştia pot compara diferite servicii bancare a vorbit Irina Chiţu.
„La Finzoom.ro, noi facem o educaţie financiară pentru consumatori, cum să nu ajungă să aibă probleme cu băncile. Dar, dacă au probleme la ce să fie atenţi, către cine să se ducă pentru a negocia sau pentru a obţine o soluţie care să le rezolve problemele”, a explicat Irina Chiţu.
Cu această ocazie a anunţat şi existenţa unui sondaj online unde consumatorii pot să-şi exprime toate doleanţele. Până în prezent, de pe un eşantion de circa 1.000 de persoane, rezultă că cele mai multe solicitări – 70%, fac referire la creditele pentru nevoi personale şi 30% la creditele ipotecare.
De cele mai multe ori, în 42% din cauzuri, consumatorii caută soluţii amiabile pentru creditele în lei, 28% pentru creditele în Euro şi 25% pentru creditele în CHF.
„Potrivit unui raport realizat de KPMG la solicitarea Asociației Române a Băncilor, durata unui proces civil care cuprinde toate cele trei faze de judecată – prima instanță, apel și recurs, se poate extinde la peste 3 ani. În comparație, soluționarea amiabilă cu ajutorul CSALB a fost de doar 50 de zile, în medie, anul trecut”, a mai precizat Alexandru Păunescu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!