Guvernul României a adoptat miercuri o hotărâre pentru suplimentarea fondurilor alocate proiectului de investiții „Varianta ocolitoare Săcueni km 0+000 – km 7+623“, județul Bihor. Suma alocată este de peste 7,4 milioane de lei, echivalentul a aproximativ 1,5 milioane de euro. Asta înseamnă o suplimentare cu aproximativ 10% din valoarea contractului.
[eadvert]
Centura Săcueni a fost deschisă circulației în 2020, la 9 ani de la semnarea contractului de execuție, însă nici până astăzi nu a fost făcută recepția lucrărilor.
„Având în vedere că lucrările au fost abandonate în 2015 și reluate în 2020, s-au constatat degradări care au necesitat lucrări suplimentare față de contract. În plus, indicatorii tehnici aprobați în 2018 nu mai sunt de actualitate din cauza creșterii prețurilor. Pentru asta a fost nevoie de suplimentarea sumelor”, a declarat Alin Șerbănescu, purtătorul de cuvânt al Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere. El a precizat că lucrările de consolidare sunt realizate tot de constructorul care a finalizat șoseaua de centură în 2020. „Centura a fost deschisă traficului în decembrie 2020, dar nu e făcută încă recepția. După finalizarea tuturor lucrărilor se va face și recepția”, a precizat sursa citată.
Cu bani de la UE
Potrivit documentului aprobat marți de Guvern, „finanţarea obiectivului de investiţii, pentru restul rămas, se realizează din fonduri externe nerambursabile în cadrul perioadei de programare POIM 2014 – 2020 şi de la bugetul de stat, prin bugetul Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii, în limita sumelor aprobate anual cu această destinaţie, precum şi din alte surse legal constituite, conform programelor de investiţii publice aprobate potrivit legii”.
Același document arată că potrivit „recomandărilor expertizei tehnice, a necesităţii adaptării soluţiilor tehnice aprobate la cerinţele ulterioare necesare în teren pe timpul execuţiei, asigurării cerinţelor de calitate şi stabilitate, alinierea la normele, normativele actualizate, la recomadărilie auditului de siguranţă” șoseaua de centură a necesitat lucrări suplimentare. O parte din lucrările enumerate în documentul aprobat de Guvern sunt: înlocuirea stratului de formă din pământ tratat cu var cu strat din pământ tratat cu lianţi hidraulici; decaparea şi refacerea straturilor rutiere pe zonele unde s-au constatat degradări, contaminări cu vegetaţie sau pământ; suplimentarea amplasamentelor pentru parapeţii de siguranţă; în zonele de rambleu, după curăţarea şi decopertarea stratului contaminat pe minimum 20 cm, se execută umpluturi cu material corespunzător şi trepte de înfrăţire cu înalţimea de maximum 20 cm pentru asigurarea stabilităţii taluzelor în timp; sporirea măsurilor de asigurare a scurgerii apelor pluviale, pentru evitarea degradării taluzelor, etc.
„În prezent mai sunt de executat lucrări minore în afara părții carosabile, scurgeri de ape, taluzuri, care nu afectează circulația”, a completat Șerbănescu.
Remedieri în 2021
În iulie 2021, muncitorii încă lucrau la Centura Săcueni, care la acea vreme era deschisă circulației de mai bine de jumătate de an. Atunci, reprezentanții CNAIR ne-au explicat că în timpul inspecției tehnice la terminarea lucrărilor „comisia de inspecție consideră că șoseaua necesită unele remedieri”.
„Un obiectiv, când e gata, trebuie supus unei testări. Asta înseamnă lăsat o perioadă de timp, pentru a vedea cum se comportă. Cu cât mai lungă perioada de testări cu atât mai bine pentru beneficiar. Noi am făcut verificările tehnice și am dat firmei treizeci de zile pentru a efectua remedierile necesare”, a declarat în iulie 2021 Violeta Alexa, din cadrul Direcției Regionale de Drumuri și Poduri Cluj.
Alexe a precizat atunci că după efectuarea remedierilor, care se fac pe cheltuiala constructorului, așa cum prevede contractul, se va face o nouă verificare, când comisia va controla dacă au fost executate toate lucrările solicitate de comisia de inspecție. Urmând ca ulterior să se facă recepția lucrărilor.
Construcția șoselei a început în anul 2011, pentru ca în 2015 contractul să fie reziliat la 53%, după ce constructorul a abandonat proiectul în anul 2013. CNAIR a reluat licitația abia în 2019.
„Proiectul este o altă rușine națională: contractul inițial pentru cei 7,62 km a fost semnat în 2011 și trebuia dus la bun sfârșit în 2013, dar a fost reziliat în 2015 la stadiul de aproximativ 50%. Abia în 6 iunie 2019 CNAIR a relansat licitația pentru finalizarea lucrărilor, după 4 (PATRU!) ani de la reziliere”, a postat Asociația Pro Infrastructură în iunie 2019 pe pagina de Facebook.
Șoseaua ocolitoare a fost deschisă circulației în decembrie 2020, în prezența Ministrului Transporturilor, Lucian Bode, prefectului județului Bihor, Dumitru Țiplea și a președintelui Consiliului Județean, Ilie Bolojan.
Date din contract
Valoarea aprobată pentru acest proiect, prin Hotărârea Guvernului nr. 539/2018, a fost 72.604.000 lei, cu TVA. În 2019, licitația organizată de CNAIR pentru finalizarea lucrărilor a fost câștigată de Antrepriza de Reparații și Lucrări ARL Cluj S.A. (Grupul Strabag).
Lucrările rămase de executat, aproximativ 50% din total, au fost contractate atunci pentru 43 de milioane de lei. În contract erau prevăzute remedierea lucrărilor existente și finalizarea celor rămase în execuție cu desprindere din DN 19, intersectarea cu DJ 767A și DN 19B și revenirea pe DN 19. Perioada de execuție din contract a fost 12 luni, iar garanția se întinde pe 36 de luni, conform unui comunicat al Prefecturii Bihor. Șoseaua are 7,6 kilometri lungime și pe traseu se află un pod și 4 intersecții cu sens giratoriu.
Citiți principiile noastre de moderare aici!