La 24 noiembrie și 8 decembrie vor avea loc cele două tururi de scrutin pentru alegerea președintelui României, iar la 1 decembrie se va desfășura votul pentru alegerea senatorilor și deputaților. În pregătirea și organizarea alegerilor la nivel județean sunt implicate instituții publice, primăriile și cele două birouri electorale județene constituite în acest sens. Prin actele normative adoptate de Guvern au fost stabilite calendarul, măsurile și cheltuielile diferențiat pentru fiecare din cele două tipuri de alegeri, instituțiile publice implicate au primit o serie de responsabilități concrete, dar și termenele până la care măsurile trebuie îndeplinite.
Răspuns laconic
La solicitarea transmisă de Jurnal bihorean către purtătorul de cuvânt din Instituția Prefectului Bihor pentru a afla care au fost acțiunile concrete derulate până în prezent, atât de instituție cât și de comisia tehnică județeană coordonată de către prefect, am primit un răspuns de-a dreptul sumar și cu un pomelnic de trimiteri la diverse acte normative. Documentul, probabil creația celor din subordinea reprezentantului Guvernului în teritoriu, afirmă în două rânduri că totul este în grafic la nivelul prefecturii, iar despre stadiul pregătirilor se transmit săptămânal informări către comisia tehnică centrală de la Ministerul Afacerilor Interne.
Aproape 30 de milioane pentru Bihor
În răspunsul Prefecturii se află totuși două elemente concrete, respectiv sumele alocate de la bugetul de stat pentru plata cheltuielilor care vor fi decontate de către instituție. Astfel, pentru alegerile prezidențiale, suma alocată județului pentru alegerile prezidențiale este de 17,09 milioane de lei, iar pentru alegerile parlamentare 12,259 milioane de lei.
Din acești bani, Prefectura va trebui să acopere următoarele cheltuieli: indemnizațiile membrilor birourilor electorale de circumscripție județeană, ale membrilor birourilor electorale din cadrul secțiilor de votare, ale operatorilor de calculator din birourile electorale ale secțiilor de votare, ale informaticienilor, ale personalului tehnic auxiliar desemnat de către prefect, precum și indemnizațiile de protocol ale acestora; decontarea cheltuielilor de transport din localitatea de domiciliu sau reședință pentru președinții birourilor electorale ale secțiilor de votare, pentru locțiitorii acestora și operatorii de calculator la și de la ședințele de instruire, după caz, precum și în exercitarea atribuțiilor ce le revin; cheltuielile pentru confecționarea ștampilelor pentru birourile electorale de circumscripție și oficiile electorale, precum și a ștampilelor de control ale secțiilor de votare; cheltuielile pentru asigurarea condițiilor materiale necesare funcționării grupurilor tehnice de lucru de pe lângă comisiile tehnice; cheltuieli privind asigurarea condițiilor logistice necesare pentru organizarea de instruiri, sesiuni de selecție și examene, potrivit legislației electorale; cheltuielile pentru dotarea și funcționarea birourilor electorale de circumscripție județene; cheltuielile pentru imprimarea tipizatelor și formularelor necesare pentru activitatea birourilor electorale ale secțiilor de votare, altele decât cele aflate în sarcina primarilor; cheltuielile pentru preluarea și ambalarea materialelor necesare votării, în vederea distribuirii acestora către primari; cheltuielile pentru confecționarea ecusoanelor pentru membrii birourilor electorale ale secțiilor de votare.
Primarii la primul mandat au fost instruiți
După instruirea desfășurată în septembrie cu primarii din județ, Prefectura a organizat la 6 noiembrie o nouă o sesiune de instruire, dedicată de această dată primarilor noi care și-au preluat mandatele în cadrul ceremoniilor de constituire recent încheiate. Marea majoritate a acestora se află la primul lor mandat, se arată într-un comunicat la instituției. La ședință au fost prezenți primarii din Marghita, Nucet, Valea lui Mihai, Vașcău, Avram Iancu, Bratca, Brusturi, Bulz, Căpâlna, Ciumeghiu, Câmpani, Finiș, Girișu de Criș, Husasău de Tinca, Lunca, Pomezeu, Popești, Remetea, Săcădat, Sâmbăta, Suplacu de Barcău, Șimian, Tinca și Uileacu de Beiuș.
Ședința a vizat pregătirea acestora pentru organizarea celor trei tururi de alegeri – două pentru alegerile prezidențiale și unul pentru parlamentare, în localitățile pe care le administrează. Pe lângă atribuțiile stabilite prin acte normative, s-a mai dezbătut administrarea cheltuielilor specifice și organizarea distribuirii materialelor necesare procesului electoral. Directorul Direcției Județene Bihor a Autorității Electorale Permanente, Diana Birău, a prezentat aspectele legislative particulare pentru cele două procese electorale, precum și cele vizând generarea listelor electorale și centralizarea solicitărilor de urnă mobilă. Preluarea buletinelor de vot după închiderea urnelor și centralizarea rezultatelor se va face la sala polivalentă Oradea Arena, în baza unui protocol încheiat cu Primăria Municipiului Oradea.
Greul este pe umerii primarilor
Potrivit documentului prin care se stabilesc responsabilitățile autorităților locale și județene pentru pregătirea și organizarea alegerilor, cele mai multe acțiuni concrete revin primarilor, care trebuie să asigure fondurile și resurse materiale pentru: întocmirea și tipărirea listelor electorale permanente, tipărirea tipizatele listelor electorale suplimentare și ale extraselor din listele electorale, precum și ale formularelor disponibile pentru descărcare din Registrul electoral, informarea alegătorilor privind delimitarea secțiilor de votare și sediile acestora, asigurarea urnele de vot, urnelor speciale, cabinelor de vot, marcajelor și tăblițelor indicatoare, precum și orice alte elemente privind accesibilitatea secțiilor de votare, asigurarea dotării tehnico-materiale a sediilor secțiilor de votare, precum și dotarea grupurilor sanitare ale acestora cu materiale destinate igienei personale, asigurarea tușului, tușierelor și celorlalte materiale necesare votării, acordarea de sprijin reprezentanților Serviciului de Telecomunicații Speciale pentru instalarea echipamentelor și furnizarea serviciilor ce vor fi utilizate în timpul votului, asigurarea transportului materialelor, documentelor și tipizatelor pentru desfășurarea procesului electoral către birourile electorale ale secțiilor de votare, asigurarea transportului materialelor, documentelor și ale tipizatelor pentru desfășurarea procesului electoral de la birourile electorale ale secțiilor de votare către birourile electorale județene.
Pentru acoperirea unora dintre cheltuielile ocazionate de pregătirea secțiilor de votare, primarii plătesc din bugetele locale și ulterior solicită acei bani de la prefectură.
Instruirea președinților și locțiitorilor
Potrivit unui anunț postat pe site-ul Prefecturii, la secțiunea dedicată alegerilor care urmează, în zilele de 11 și 12 noiembrie, de la ora 10:00 respectiv 13:00, la Oradea Arena (str. Traian Blajovici nr. 24) se vor desfășura două ședințe de instruire. Prima zi va fi rezervată președinților secțiilor de de votare, iar în doua zi este rândul locțiitorilor acestora, scopul acestor instruiri fiind prezentarea prevederilor legale privind alegerile prezidențiale și cele parlamentare, având în vedere că președinții și locțiitori birourilor electorale ale secțiilor de vot organizate pe raza județului Bihor sunt aceiași. În județ vor exista 659 de secții de vot, atât la prezidențiale cât și la parlamentare. Cei care vor absenta de la sedințele de instruire riscă diminuarea cu 50 la sută a sumelor pe care vor urma să le încaseze pentru activitatea în birourile secțiilor de vot.
Citiți principiile noastre de moderare aici!