De foarte multe ori mașinile vin însoțite cu un singur set de jante pe care utilizatorii le dotează cu jante de vară sau de iarnă, în funcție de sezon. Deși pare o alegere bună, la prima vedere, acest sistem nu este tocmai cel mai potrivit. În timp, din cauza eforturilor de întindere la care sunt supuse anvelopele atunci când sunt montate și demontate, pot apărea deformări plastice.
[eadvert]
Uneori aceste deformări apar în timp, și utilizatorii pot chiar să nu-și dea seama de diferențe. În funcție de numărul de kilometri parcurși, există probabilitatea ca anvelopele respective să se uzeze înainte să ajungă să se deformeze. Dar, dacă optați pentru un set de anvelope care să reziste mai multe zeci de mii de kilometri, veți ajunge să le utilizați timp de câțiva ani. În funcție de priceperea și utilajele folosite de vulcanizarea unde schimbați anvelopele, aceste deformări pot apărea chiar și după trei ani.
Prin urmare, mulți șoferi aleg să utilizeze un set de jante pentru anvelopele de iarnă și altul pentru cele de vară. Clienții pot alege din cele două mari categorii existente: jantele turnate și cele forjate. Dar care sunt diferențele dintre cele două tipuri?
Cu mici excepții, toate mărcile de autoturisme livrează jante din aliaj turnate. Acestea sunt mai ieftin de produs în cantitate mare, și sunt suficient de durabile. Cu excepția situațiilor în care sunt supuse unor lovituri puternice, acestea își vor face cu succes treaba mai mult de zece ani. Dar asta nu înseamnă că nu suferă. La prima vedere, acestea sunt bune, asigură un rulaj în condiții de siguranță și nu ridică probleme la echilibrare.
Dar la o analiză mai atentă a acestora, se va constata în timp o deformare plastică, o ovalizare. Există service-uri unde acestea se îndreaptă pentru a reveni la un cerc perfect. Problema este că o jantă odată îndoită și îndreptată își pierde din rezistență și, prin urmare, nu va trece mult timp și se va strâmba din nou.
În general, jantele OEM se realizează prin turnarea unui aliaj de metal lichid într-o matriță, și lăsată la răcire. În funcție de producător, urmează un tratament de călire ce are ca scop îmbunătățirea rezistenței mecanice. Acest procedeu de formare a jantelor turnate are avantajul de a fi mai eficient din punct de vedere economic. Dezavantajul însă este dat de diferențele de structură și concentrație moleculară ce duce la rezistență mai scăzută a materialului pe unele zone și mai mare pe altele. Astfel, acestea se vor deforma în urma șocurilor mecanice de la gropi, șine de tramvai, borduri, etc.
Unii producători auto oferă opțiunea de a cumpăra și jante forjate. Ce-i drept, foarte puțini și la niște prețuri destul de ridicate. Dar, pe lângă aceștia, mai există și alți furnizori specializați care utilizează aceeași procedură de fabricare, iar prețurile pot fi deseori mai accesibile decât unele jante turnate, dar OEM. Procesul de producție se realizează prin comprimarea aliajului. Materialul nu este topit ci doar încins pentru a se putea mula prin presare într-o matriță. Astfel crește densitatea metalului și, implicit, rezistența mecanică. În plus, structura moleculară este mai uniform distribuită. Astfel sunt mult mai rare situațiile în care janta este mai dură într-o parte decât în alta.
În concluzie, jantele turnate sunt mai comune și mai accesibile din punct de vedere financiar, dar pot fi mai puțin rezistente. Jantele forjate oferă o rezistență și o durabilitate superioare, dar pot fi mai scumpe.
Alegerea între cele două tipuri depinde de preferințele și prioritățile personale, precum și de bugetul disponibil.
Advertorial CH20391
Citiți principiile noastre de moderare aici!