Anunțată cu mult fast în august 2021, compania aeriană înființată de Consiliul Județean Bihor și Primăria Oradea nu reușește să își ia zborul. Compania a fost înființată cu aprobarea consilierilor locali și consilierilor județeni, iar în ianuarie 2022, președintele CJ Bihor, Ilie Bolojan, a anunțat că în luna februarie ar urma să fie organizată o licitație pentru „selectarea companiei care să opereze pentru Air Oradea”.
[eadvert]
De atunci însă s-a lăsat liniștea peste acest proiect.
„Până în acest moment nu s-au făcut pași suplimentari în legătură cu compania. Criza din industrie, după pandemia de Covid-19, a generat probleme celor mai mari operatori, necreând condiții propice pentru dezvoltarea unor noi proiecte, până în acest moment”, a transmis Primăria Oradea, la solicitarea Jurnalului bihorean.
Sursa citată spune că banii alocați proiectului, capitalul social de 3 milioane de lei, dintre care 60% aportul municipalității orădene și 40% aportul CJ Bihor, sunt în conturile companiei.
„Compania este în același stadiu, înființată, dar momentan fără activitate”, ne-a transmis PMO, care a adăugat că „avansarea unor termene (pentru lansarea zborurilor – n.red.) nu este realistă, dar se poartă discuții și se caută soluții în piață pentru a asigura o conectivitate mai bună pe Aeroportul din Oradea”.
CJ Bihor nu a răspuns, până la publicarea acestui articol, la întrebările trimise pe marginea acestui subiect.
Mai multe zboruri, mai mulți pasageri
Jurnal bihorean a încercat să afle amănunte despre criza din industria aviatică, pe care o invocă autoritățile.
„În 2023, companiile aeriene vor avea un profit net mic, de 4,7 miliarde de dolari, cu o marjă de profit net de 0,6%. Este primul profit din 2019, când profiturile nete ale industriei au fost de 26,4 miliarde USD (marja de profit net de 3,1%). Se așteaptă ca transportatorii europeni să înregistreze un profit de 621 milioane USD în 2023. În 2023, creșterea cererii de pasageri, de 8,9%, va depăși probabil creșterea capacității, de 6,1%. Pe parcursul anului, se așteaptă ca regiunea să deservească 88,7% din nivelul cererii dinainte de criză, cu 89,1% din capacitatea de dinainte de criză”, ne-a transmis Kalliopi Lazari, specialist în comunicare al Asociației Internațională a Transporturilor Aerieni (IATA).
Aceasta confirmă faptul că războiul din Ucraina a redus activitățile unora dintre transportatorii din regiune și că întreruperile operaționale de la unele dintre nodurile continentului sunt în curs de rezolvare, iar problemele cu personalul persistă în diferite locații.
Potrivit unui raport al IATA, intitulat „Companiile aeriene au redus pierderile în 2022; Revenirea la profit în 2023”, pentru anul viitor se așteaptă ca avioanele comerciale să genereze venituri de 522 de miliarde de dolari, iar cererea să atingă 85,5% din nivelurile din 2019.
Raportul mai spune că în ciuda incertitudinilor politicilor Chinei „Zero COVID”, care constrâng atât piețele interne, cât și cele internaționale, „numărul de pasageri va depăși probabil pragul de patru miliarde pentru prima dată din 2019, cu 4,2 miliarde de călători care se așteaptă să zboare”.
De ce companiile aeriene nu vor la Oradea?
Gabriel Bobon, fondatorul boardingpass.ro, un site specializat în știri din domeniul industriei aviatice, crede că neatractivitatea aeroportului din Oradea ar putea fi cauzată de cererea redusă pentru acest oraș „Cei care zboară au opțiuni mult mai bune și flexibilitate mai mare dacă zboară din Cluj-Napoca, Debrețin, Budapesta și chiar Timișoara. Chiar dacă ar exista rute de la Oradea spre mai multe destinații, dar care ar avea o frecvență de unul sau două zboruri pe săptămână, planurile călătorilor nu se pliază mereu pe programul de zbor al companiilor aeriene și deseori se orientează spre alte aeroporturi. Iar suplimentarea rutelor nu ar fi posibilă din cauza cererii scăzute”, crede Bobon. El spune că aeroporturile din Sibiu și Târgu Mureș se confruntă cu aceeași problemă. „Există pasageri din ariile celor două aeroporturi care se îndreaptă spre Cluj-Napoca și uneori spre București, pentru mai multe opțiuni de zbor”, a conchis sursa citată.
Trimite articolul
XMult zgomot pt nimic. Articolul doar a tulburat uitarea mult dorita de promotori care se asternea lin.
Alo comentatorii propice, ați muțit?? Aveți subiect bun de ce nu comentați? adi13 aka Maikeltroll aka Petre93 aka Ivanov, KP ,CrisDumi, pinonel, excalibur, PSD sunteți în concediu sau care e treaba??
-
nu ai primit ajutorul social de urli?
Si uite asa diaspora cea desteapta va ramane cu buzele umflate.
Eu cred ca gasca în frunte cu bolo și Bîrță nu au habar de ce presupune o companie aeriana ce presupune sa operezi o aeronava mentenanță echipaje etc spuneau ca vor sa închirieze tot nu sa dețină..ce companie aeriana e aia?
De aceaia câțiva mai luminați deja vad ca e aberație deja și nu pot sa o realizeze
„Până în acest moment nu s-au făcut pași suplimentari în legătură cu compania. Criza din industrie, după pandemia de Covid-19, a generat probleme celor mai mari operatori, necreând condiții propice pentru dezvoltarea unor noi proiecte, până în acest moment” – mda toata lumea indica acest lucru cand PMO a venit cu aiureala asta in plina pandemie. Primarul Oradiei e defapt Batman!