Prima dintr-o serie de întâlniri, între reprezentanţii Federaţiei Patronilor (FP) Bihor şi parlamentarii, primarii şi preşedinţii organizaţiilor locale ale partidelor politice, a avut loc vineri, în Sala Mare a Consiliului Judeţean Bihor.
Masa rotundã a fost moderatã de Florin Ardelean, redactor – şef al TVS Oradea, Ioan Lucian, preşedintele FP Bihor, şi Dan Octavian, director general al FP Bihor. Discuţiile s-au axat pe mãsurile care trebuiesc luate în urmãtorul an. „Vin vremuri grele pentru mediul de afaceri”, a spus Ioan Lucian.
Legile, doar traduse
Printre ideile asupra cãrora au fost de acord toţi politicienii şi afaceriştii prezenţi s-a aflat şi lipsa unei legislaţii care sã sprijine agricultura româneascã. „S-au tradus normele europene, fãrã a fi adaptate la realitatea româneascã”, a comentat Dan Octavian. Ioan Seracin, directorul Direcţiei Agricole Bihor, a atras atenţia cã va fi nevoie de paşi repezi pentru redresarea agriculturii. „Simţim nevoia de pachete de legi, nu de legi independente, aleatorii”, a subliniat acesta, dând exemplu legea 36 din 1991 cu privire la exploataţiile agricole, care nu corespunde de mult timp normelor şi nevoilor reale.
Pregãtiţi sau nu?
Despre absorbţia fondurilor structurale şi capacitatea administraţiei publice locale de a atrage finanţãri cât mai voluminoase s-au lansat idei contradictorii. Unii dintre oamenii politici au spus cã suntem pregãtiţi pentru integrare şi absorbţie, iar alţii au susţinut cã existã pericolul ca, din cauza lipsei specialiştilor în scrierea şi managementul proiectelor, sã nu ajungem la toţi banii care ne-ar putea fi alocaţi. Primarul Oradiei, Petru Filip, a ridicat problema cofinanţãrii proiectelor asistate de UE, a birocraţiei şi a faptului cã românii nu au înţeles încã modul de funcţionare a programelor UE. Dincolo de generalitãţile dezbãtute la prima întâlnire, oamenii de afaceri şi politicienii au hotãrât ca, o datã la fiecare trimestru, sã organizeze reuniuni similare, pe teme punctuale.
Claudia Curta
Citiți principiile noastre de moderare aici!