Gala afacerilor pro-diversitate, concursul de afaceri prietenoase cu natura în Parcul Natural Apuseni, a fost organizat în cadrul proiectului Eco Karst. RNP Romsilva – Administrația Parcului Natural Apuseni participă alături de 16 parteneri din 9 țări europene la implementarea proiectului „Serviciile ecosistemice ale ariilor protejate carstice – forță motrice a dezvoltării durabile locale”. Proiectul e finanțat din FEDR prin Pogramul Transnațional Dunărea și are în centru serviciile ecosistemice.
„Serviciile ecosistemice reprezintă toate beneficiile pe care oamenii le obțin din natură, de la capacitatea ecosistemelor de a furniza anumite resurse – alimente, combustibili, apă potabilă – la cea de reglare a anumitor procese naturale: reglarea climei, a calității apei, a aerului sau prevenirea eroziunii. Dezvoltarea economică a oricărei comunități este strict dependentă de existența și calitatea serviciilor ecosistemice pe care le furnizează natura. Prin proiectul Eco Karst se promovează conceptul de «afacere pro-biodiversitate», adică o întreprindere care generează un beneficiu financiar și în același timp determină o contribuție pozitivă la conservarea biodiversității”, explică Anghel Drașovean, responsabil de proiect.
În perioada aprilie – mai 2019, Administrația Parcului Natural Apuseni a organizat în cadrul proiectului Eco Karst un concurs al cărui scop a fost identificarea unor afaceri locale care corespund modelului pro-biodiversitate. Criteriile pe baza cărora s-a realizat selecția au fost stabilite în cadrul proiectului, iar juriul a fost constituit din experți din cadrul Administrației Parcului Natural Apuseni, reprezentanți ai factorilor interesați la nivel local, precum și experți independenți colaboratori în cadrul diverselor activități pe parcursul derulării proiectului.
Titlul de „partener parc”
La concurs s-au înscris 21 de afaceri, din domenii diverse, cum ar fi procesarea lemnului, procesarea fructelor de pădure și a ciupercilor, procesarea plantelor medicinale, creșterea animalelor, producția de lactate și furnizori de servicii în turism. Au participat companii din cele trei județe pe suprafața cărora se suprapune Parcul Natural Apuseni, 11 din județul Alba, 6 din județul Bihor și 4 din județul Cluj. Pe podium s-au clasat 4 afaceri, deoarece în urma evaluării două afaceri au obținut același punctaj, iar juriul a decis acordarea a două locuri 3.
„Câștigătorul concursului a fost SC Bioflora Apuseni SRL, o companie locală care colectează și procesează plante medicinale, în special Arnica montana, în condiții sustenabile, cu beneficii pentru conservarea pajiștilor din Parcul Natural Apuseni și cu contribuții substanțiale la bunăstarea populației locale. Pe al doilea loc s-a clasat SC Emilian Funghi SRL, care colectează de pe teritoriul parcului și comercializează ciuperci și fructe de pădure certificate ecologic, iar pe locul trei s-au clasat SC Natural Timber SRL, o companie locală care produce adăposturi pentru fauna sălbatică, de exemplu căsuțe și hrănitori pentru păsări, respectiv PFA Matiș Angela Cornelia, o fermă locală care utilizează pășuni și fânețe naturale în Parcul Natural Apuseni, și care produce lapte și produse lactate cu certificare BIO. Majoritatea produselor acestor companii locale se vând pe mai multe continente”, explică Anghel Drașovean.
Câștigătorii au primit dreptul de utilizare gratuită a siglei Parcului Natural Apuseni în calitate de „partener parc”, pentru a certifica originea produselor și serviciilor furnizate pe piață, iar câștigătorul primului loc a primit și o invitație de a participa gratuit la evenimentul organizat cu ocazia finalizării întregului proiect Eco Karst organizat în perioada 17-19 iunie 2019 în regiunea Postojna, Slovenia.
Citiți principiile noastre de moderare aici!