[eadvert]
Absolventă a Facultății de Psihologie din Oradea, Laura Hărdălău a ajuns să creeze materiale educative pentru copiii care învață să vorbească, dar și pentru cei care au dificultăți de pronunție a sunetelor „r”, „l”, „ș”, „ț”, precum și pentru cei care se bâlbâie.
Inițial, Laura a început să lucreze ca profesor-logoped la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă „Orizont” din Oradea. Aici, ea a predat la o clasă de copii surzi. Fiindcă materialele didactice pe care le avea la îndemână erau puține și doar teoretice, Laura a încercat să își realizeze singură baza de lucru.
„Îmi doream să fac ceva pentru acești copii, dar nu aveam materiale practice. La începutul carierei mele, aveam doar niște cărți teoretice, foarte greu de înțeles. La împrumutasem de la bibliotecă, am încercat să le studiez, dar nu am înțeles nimic. Eram frustrată că nu găseam jocuri.
Astfel, am început să îmi notez orice făceam cu acei copii cu care lucram la cabinet și au ieșit niște materiale foarte practice, plăcute, bune de pus în aplicare și cu rezultate remarcabile. Pe toate le-am strâns și le-am pus într-o carte. Cartea s-a bucurat de un foarte mare succes. De la acea cărticică, am început să fac o alta, apoi încă un joc. Așa s-au adunat mai multe materiale și au devenit colecția «Jucării vorbărețe»”, își amintește Laura, care a făcut din asta o afacere de succes.
Copiii au fost pentru ea sursa sa de inspirație. Iar cei care le-au descoperit au fost foarte mulțumiți. Nici nu avea cum să fie altfel, pentru că materialele create de Laura sunt amuzante și pline de culoare și învățăminte.
„Cea mai mare satisfacție a mea au fost rezultatele pe care le obțineam cu copiii. Rezultate care au ajuns în toată țara. Aveam feedback-uri bune cu materialele concepute de noi. Aceste materiale au fost concepute nu doar de mine, am început să avem o echipă de logopezi și psihologi cu care am lucrat împreună și cu care au făcut lucruri minunate. Astfel am simțit nevoia să avem și mai multe materiale”, spune ea.
Metaforă
Această lipsă a materialelor a ajuns să fie exploatată de Laura Hardalău și astfel a creat brand-ul „Jucării vorbărețe”. Colecția cuprinde jocuri, jucării, cărţi de joc, personaje colorate, cartonaşe cu animăluţe, boardgames, zaruri, cărți cu versuri amuzante.
„Numele este de fapt o metaforă. Este vorba despre o colecție de materiale prin care facem copilul să vorbească corect, să învețe să vorbească. Încă de la început am selectat materialele pe care le-am primit în magazinul nostru. Am păstrat doar acele materiale care corespundeau nivelului de cunoștințe necesare a fi transmise copiilor. Pentru mine, important este să-i facem pe copii să se simtă bine. Să participe cu drag la aceste exerciții logopedice. Dar nu ne-am limitat doar la materiale de logopedie. Am încercat să aducem și jocuri educative pe mai multe niveluri de dezvoltare ale copiilor. Jocuri de atenție, de memorie, pentru dezvoltarea operațiilor gândirii.
Asta a fost la început brandul «Jucării Vorbărețe». Acum am ajuns la un nivel în care ceea ce noi recomandăm este foarte apreciat de către foarte multă lume, printre care și grădinițe, școli, cabinete de psihologie, logopedie, grădinițe, școli etc. Chiar am văzut recomandări scrise de un medic. A fost o bucurie pentru mine când am văzut că un medic ne-a recomandat produsele. Nu sunt sunt medicamente, ci sunt jocuri, cărți, care chiar funcționează la cei mici”, a relatat Laura.
În joacă
Jocurile și tehnicile ei sunt aplicate la mai mulți copii. Toate funcționează prin joacă, iar micuții participă la activități cu bucurie. În viziunea Laurei, logopedia este o activitate care trebuie să fie desfășurată cu foarte multă bună dispoziție.
„Când copilul face aceste jocuri, îl ajutăm să colaboreze. Colaborează pentru că se distrează. Copiii se simt bine când fac exercițiile. Dacă nu ar fi făcute sub formă de joc distractiv, ei nu ar colabora și nu am obține rezultate”, explică logopedul orădean.
În opinia sa, fiecare copil este special și la fiecare trebuie să te adaptezi. Condiția numărul unu este însă să ajungi să-l cunoști, să știi ce-i place și ce nu. Iar ea află acest lucru încă dinainte ca micuțul să intre în cabinet, discutând cu părinții și cerându-le detalii despre jocurile preferate. Aceasta o ajută să se apropie și mai mult de ei.
„Pornesc cu activități în care îl fac să se distreze, să râdă. Mă joc cu el, stau pe jos cu el, râdem împreună, ne jucăm cu mașinuțele, cu mingile sau cu păpușile. Adică, pornesc cu o activitate pe care știu că o preferă și încerc prin acea activitate să ajung la obiectivul propus de mine, adică să reușesc emiterea unui sunet. De exemplu, la emitrerea sunetului «r», ne jucăm cu mașinile și încercăm să facem o emitere spontană a sunetului (printr-un joc cu mașinile), imitând motorul unei mașini. Mașină mică, mașină mare. Cum face o mașină? Brum, Brum, Brum! Mașina mea este foarte mică, îi spun și încerc să-l îl conving să mă ajute el pe mine să fac mașina mea să pornească. Interacționez cu el, pe înțelesul lui, ca să ajung în lumea lui”, a mai detaliat ea.
Cel mai solicitat material
Cel mai solicitat material este o carte intitulată „Logopedie prin jocuri și exerciții”, material extrem de folosit, deși are 10 ani de când a fost tipărit. Este foarte folosit, pentru că are fișe de lucru, dar și jocuri ce pot fi practicate cu copilul.
„Pornești de la fișa de lucru, pe care o aduci pe jos, pe covor, când te joci cu copilul. De exemplu, această fișă cu mașinuțele o am deja făcută în format vizual, dar o facem și jos, cu mașinuțele, pe care le împingem. Astfel, realizăm onomatopee și emiterea spontană a sunetului «r». Ei nu simt că lucrează, pentru că totul este o joacă, pe care abia așteaptă să o repete. Și vin cu drag, folosind materialele și jucându-ne cu ele. Avem o serie de jocuri pe care le putem aplica și acasă foarte, foarte ușor”, zice Laura.
În opinia sa, secretul este să continui și acasă ceea ce faci la cabinet. Iar jocurile și materialele se pot aplica și acasă foarte simplu.
O altă lucrare solicitată de mămici este din categoria de vârstă 0-3 ani, mai spus femeia.
„Este un material foarte drag sufletului meu, pentru că sunt niște jocuri pe care eu le-am notat atunci când am învățat-o pe fetița mea să vorbească. Acele jocuri pe care le-am aplicat cu ea și le-am notat. Fiecare joc este însoțit de un desen care a fost făcut după o poză de-a mea și a fetiței, sau a mea și a soțului meu. Adică este un desen suport: cum să ții copilul sau bebelușul în așa fel încât să-l stimulezi vizual, ca să poată să imite anumite sunete. De exemplu, când îl ții obraz la obraz ca să simtă vibrația sunetului «m». Este foarte importantă imaginea asociată cu textul jocului, ca să poți să îți dai seama cum poți ajuta copilul să vorbească”, a mai adăugat ea.
În jocurile create de Laura apare foarte des imaginea tatălui, întrucât este indicat ca și tatăl să interacționeze cu copilul.
„Pot porni foarte multe cuvinte de la fiecare joc. Nu învățăm doar un cuvânt de la un joc”, mai completează Laura.
Materialele sunt pe placul copiilor, dar și al părinților, care le comandă din magazinul online deschis de antreprenoarea orădeană. Comenzile vin din țară, dar și din afara țării, nu doar din Europa, ci și din SUA.
Citiți principiile noastre de moderare aici!