În ultima sa şedinţă, Consiliul Judeţean a adoptat o Hotărâre prin care Regiei Autonome Aeroportul Oradea i s-a încredinţat statutul de „serviciu de interes economic general” – statut ce trebuia acordat obligatoriu şi în mod formal Aeroportului, pentru a putea primi ajutorul de stat, fie el de la UE şi/sau de la Guvern.
Acesta este încă un pas spre reabilitarea pe bani europeni a Aeroportului. UE a emis deja un document în care se arată că suma disponibilă pentru aerogara orădeană se ridică la 18 milioane de euro. Se subînţelege faptul că şi până acum regia aflată în subordinea CJ Bihor presta tot un serviciu public, însă hotărârea de acum a administraţiei judeţene vine în întâmpinarea paşilor care trebuiesc făcuţi pentru a beneficia de finanţare. Totuşi, în ciuda faptului că proiectul începe să se mişte, ecuaţia modernizării aerogării rămâne una complicată, în continuare.
Hotărârea adoptată de CJ trebuie să primească avizul Oficiului Concurenţei. Apoi, CJ Bihor va fi nevoit să aştepte după lumina verde de la Guvern – care, conform schemei de finanţare, va contribui cu circa 30% din bani. La fel, Consiliul Judeţean va trebui să găsească bani şi pentru cota sa de cofinanţare, care nu e nici ea mică. Va fi de ordinul milioanelor de euro
Consiliul Judeţean a conferit vineri statutul de SIEG (serviciu de interes economic general – n.r.) Regiei Autonome Aeroportul Oradea, deschizând astfel drumul modernizării pistei şi platformei printr-un proiect cu finanţare europeană. RA Aeroportul Oradea a primit astfel dreptul exclusiv de a presta acest serviciu public de interes general, care deserveşte judeţele Bihor, Arad, Sălaj şi Satu Mare.
Conferirea acestui statut Aeroportului Oradea vine în îndeplinirea cerinţelor Ordonanţei emise de Guvern la finele lui iunie, pentru ca proiectul de modernizare a Aeroportului pe fonduri europene să poată merge mai departe. Acea OUG dispunea o serie de măsuri obligatorii pentru modernizarea aeroporturilor româneşti cu finanţare europeană. Însă, aşa cum Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului a venit pe ultima sută de metri, la final de iunie – adică chiar la expirarea termenului-limită pe care Palatul Victoria se angajase să-l respecte în faţa Bruxelles-ului pentru emiterea unui asemenea act normativ – aşa şi Hotărârea adoptată de CJ Bihor, ce trebuia emisă în mod obligatoriu în luna iulie, a fost inclusă pe ordinea de zi chiar înaintea începerii şedinţei de vineri.
De unde bani?
După ce Oficiul Concurenţei va emite avizul pentru Hotărârea Consiliului Judeţean de vineri, administraţia judeţeană va trebui să aprobe indicatorii tehnico-economici. De asemenea, Consiliul Judeţean stă la mâna Guvernului care, conform proiectului, ar trebui să acopere 28,25% din cheltuielile proiectului de 25 milioane de euro. Astfel, Executivul de la Bucureşti ar trebui să finanţeze modernizarea pistei cu circa 7,1 milioane de euro!
Şi Consiliul Judeţean trebuie să-şi acopere partea sa de cofinanţare, destul de grasă. E vorba despre 2%, dar şi de valoarea totală a TVA-ul adăugat la cele 25 de milioane, ne-a transmis Gheorghe Pasc, comandantul Aeroportului. Se ajunge astfel la un efort financiar din partea judeţului ce se ridică la circa 6,5 milioane de euro.
Această cotă de cofinanţare reprezintă însă un efort financiar uriaş pentru Consiliul Judeţean, care a blocat deja lucrările la Muzeul Ţării Crişurilor, neavând circa 7 milioane de lei noi pentru a finaliza lucrările în această etapă. De asemenea, Consiliul Judeţean mai derulează un proiect major de infrastructură pe bani europeni – drumul de Padiş. Cum va face CJ Bihor rost de bani? L-am întrebat pe vicepreşedintele Consiliului, Dumitru Voloşeniuc. „O variantă ar fi să majorăm creditul cu BCR (luat pentru Muzeu şi drumuri – n.r.). Sau să luăm din suma ce ne va rămâne după ce va fi finalizat drumul de Padiş”, ne-a spus Voloşeniuc. Aşadar, cert e doar că e nevoie de bani. Nu se ştie însă şi cum vor fi obţinuţi.
În acest context, iniţiativa vicepreşedintelui Kiss Alexandru, de a realiza un campus şcolar care să reunească toate şcolile speciale, ridică un semn de întrebare: de unde va avea Consiliul Judeţean bani de toate?
CĂLIN CORPAŞ
Citiți principiile noastre de moderare aici!