Aeroportul Oradea are acum o pistă ultra-modernă, cu balizaj la standarde înalte şi, finalmente, o centrală electrică proprie. Acestea se alătură terminalului modernizat în urmă cu trei ani. „Este o mică escală ce avem de făcut azi, faţă de ce avem de făcut de acum încolo. Sunt, totuşi, destul de mulţumit de ce s-a realizat până acum”.
Declaraţia îi aparţine preşedintelui Consiliului Judeţean, Cornel Popa, fiind făcută cu puţin timp înainte de aterizarea primului avion, pe noua pistă a Aeroportului din Oradea. După opt luni şi jumătate de pauză, cursele regulate Oradea – Bucureşti au fost reluate. Joi, 12 noiembrie, la ora 18:20 a aterizat prima aeronavă TAROM de tip ATR, pe o pistă aeroportuară pe care comandantul Aeroportului, Gheorghe Pasc, o prezintă ca fiind cea mai modernă din ţară. Directorul regional al constructorului Porr (Austria), Harald Braun, a ţinut să fie în avionul ce a aterizat joi seara, pentru a testa pe pielea sa viabilitatea noii piste a Aeroportului orădean.
Pe când curse externe?
Se poate spune că Oradea are acum un aeroport modern, capabil să satisfacă cele mai exigente standarde. Rămâne de văzut când vor apărea destinaţii internaţionale şi, de ce nu, când îşi va regândi TAROM politica tarifară, astfel încât o călătorie cu avionul pe ruta Oradea – Bucureşti să fie una accesibilă buzunarelor mai multor bihoreni. „Politica TAROM nu o facem noi, dar putem inflenţa politica lor, aducând concurenţă. Îl am şi eu în vedere pe bihoreanul care vrea să zboare la Bucureşti, dar nu prea îi permite punga”, afirmă Cornel Popa despre tarifele TAROM.
În privinţa curselor internaţionale, şeful CJ Bihor se plânge de strategia maghiarilor, de a dezvolta Aeroportul din Debreţin cu ajutor Wizz Air. „Avem de-a face cu o politică deosebit de agresivă a Wizz Air, în Debreţin. Totuşi, la această oră, companiile aeriene au o certitudine. În România se pot termina proiectele, fie ele europene sau nu. Până acum am avut zece runde de întâlniri. Am avut aici un pilot – şef de companie aeriană pe care l-am dus pe pistă şi după ce a văzut pista şi lucrările, ne-a spus că trebuie să avem certitudinea că operatorii aerieni ne vor căuta. Este cea mai bună pistă din România, este ceea ce înseamnă autostrada pentru şoferi”, afirmă Cornel Popa.
Acesta afirmă că în viitorul apropiat, la deschiderea festivă a pistei, vor fi chemate companiile aeriene de la care se trage speranţa că vor deschide curse la Oradea. „Am vrea zboruri low cost, pentru că asta ar vrea cei care lucrează afară. Însă nu depinde doar de noi. Noi, de doi ani de zile ne-am străduit, am introdus facilităţi pentru a atrage zboruri la Oradea. Eu deocamdată m-am angajat să aduc bani şi să facem pista”, a completat preşedintele Consiliului Judeţean.
Cu împrumut din bancă
Cu această ocazie, şeful CJ Bihor l-a felicitat pe Pasc „pentru tenacitate”, dar şi pe constructor, care a finalizat la timp investiţia. Constructor care mai are bani de primit, aproape 3 milioane de lei noi, precum şi alte facturi de înaintat beneficiarului, pentru ultimele lucrări realizate în vederea adaptării la ultimele norme de securitate ale Uniunii Europene pe pistele aeroportuare.
Deşi investiţia s-a contractat pentru 79,9 de milioane de lei+TVA, s-au făcut economii în timpul execuţiei lucrării, costul efectiv ajung la 77,6 de milioane de lei+TVA. Cornel Popa a subliniat că împrumtul bancar pe care CJ Bihor l-a luat de la CEC a fost esenţial pentru derularea investiţiei. Cu toate că investiţia a beneficiat de finanţare europeană! „Nu se putea face fără împrumuturile bancare. Am avut emoţii foarte mari din iulie începând, pentru că nu ne-au fost onorate cererile de plată pe care le-am înaintat către finanţator (la nivel ministerial – n.red.)”, arată Popa. Aceasta fiind situaţia, CJ Bihor a luat bani din bancă, iar acum trebuie să i se deconteze de la minister circa 40 de milioane de lei.
„Constructorul mai are de primit 3 milioane de lei din ce a facturat. Probabil că tot CJ va trebui să susţină financiar şi aceste facturi. Se vede că ne-am făcut tema de casă la milimetru, pentru că atunci când am făcut împrumutul, am înţeles ce înseamnă acest risc. Totuşi, cred că nu strica să mergem spre un împrumut ceva mai consistent. Scăpăm cu faţa curată. Cred că va trebui să mai recurgem la asemenea stratageme şi pentru alte proiecte”, a relatat Cornel Popa din „chinurile facerii” noii piste.
Problema CJ Bihor a fost următoarea: începând din iulie, când unitatea de implementare a proiectului a trecut de la un minister la altul, Consiliului Judeţean nu i s-au mai aprobat cereri directe de plată pentru ce s-a lucrat deja, ci doar cereri de rambursare a sumelor pe care CJ Bihor le achitase deja constructorului pentru lucrările efectuate. Aşadar, o povară financiară în plus pentru beneficiarul judeţean. „Şi acum, avem cereri avizate la plată şi nu sunt vărsaţi banii”, relatează comandantul AO, Gheorghe Pasc.
Datele pistei
Pista nouă a Aeroportului Oradea are 2.100 de metri lungime, faţă de cea veche, de 1.800 de metri. Rezistanţa pistei este mult sporită, pentru a putea primi avioane mult mai grele decât cele ce zboară acum spre Oradea, de tip ATR 42.
Pista nouă a fost supraînălţată, fiind cu 70 de centimetri mai înaltă decât cea veche. Fundaţia noii piste de aterizare-decolare are 1,45 de metri adâncime, ne-a transmis Bogdan Partenie, inginer de proiect. Noua pistă are 45 de metri lăţime, în întregime din beton.
S-a realizat o platformă de îmbarcare, ce permite staţionarea concomitentă a şase avioane, două avioane de tip Boeing 737, două de tip ATR 42 şi două de tip ATR 72. S-a construit şi o cale de rulare, ce va face legătura între platformă şi pista de aterizare/decolare.
Citiți principiile noastre de moderare aici!