Ultimul hei-rup pentru Aeroportul Oradea. Cel puțin în ceea ce privește lucrările la infrastructura aeroportuară, Oradea merge în direcția bună, câtă vreme Aeroportul se extinde, la modul propriu.
Zborurile, tot în discuții
În ceea ce privește zborurile, aici apare o migrenă pentru care, deocamdată cel puțin, nu se găsește leac. Subit, o dată cu trecerea Consiliului de Administrație sub pulpana PNL, subiectul a dispărut din agenda liberalilor, cel puțin ca discurs public, indiferent unde activează ei, în Consiliul Județean sau la Primăria Oradea.
Dacă aducerea zborurilor internaționale nu mai par a fi apanajul și responsabilitatea președintelui udemerist de la Județ, Pásztor Sandor, în schimb, suntem informați despre avansul lucrărilor la noul terminal.
„În dreptul fostului acces, constructorul a demontat împrejmuirea și a dezafectat punctul de control, a început săpăturile pentru montare rigolă carosabil, canalizare ape pluviale, relocare rețele existente și săpături la bretelele de accelerare/decelerare, termenul de finalizare al lucrărilor fiind data de mijlocul lunii iulie. Ne cerem scuze participanților la trafic pentru că, pe o porțiune de 800 metri, pe DN 79, circulația autovehiculelor se face pe o singură bandă de mers. Pe porțiunea cu pricina, constructorul efectuează lucrările necesare, lucrări ce reprezintă o prioritate tocmai pentru a nu îngreuna, inutil, traficul în zonă”, transmite președintele Consiliului Județean.
Totul se întâmplă pe un aeroport eminamente pustiu, pandemia de coronavirus punând capac plăpândei aerogări orădene. Acesta subliniază că e o perioadă dificilă pentru tot ce înseamnă aviație civilă. “Chiar și aeroportul din Budapesta funcționează doar la 20%, Wizzair renunță la peste 1.000 de persoane, iar Ryanair a început să zboare, dar foarte redus, doar câteva destinații”, spune Pásztor, conectat la realitățile de dincolo de graniță. Este cunoscut faptul că autoritățile maghiare au ținut să lase deschis aeroportul Liszt Ferenc din Budapesta.
Finalmente, terminalul nou, ce va fi botezat “Terminal 1”, a primit o față și ar urma să fie finalizat undeva în iulie 2020, dacă este să dăm crezare spuselor președintelui CJ, Pásztor. Tot atunci ar trebui finalizate și lucrările de infrastructură rutieră din fața celor două terminale aeroportuare. Acestea trebuie conectate la DN 79 Oradea – Arad într-un mod optim, pentru a nu gâtui traficul de pe drumul național, dar și pentru a evita congestia traficului din incinta Aeroportului. Aceasta în premisa fericită că Aeroportul Oradea va căpăta, din nou, viață, măcar la un moment dat.
Au prelungit mandatele din CA
Săptămâna trecută, plenul Legislativului județean a votat, în unanimitate, prelungirea mandatelor membrilor în Consiliul de Administrație provizoriu, de la Aeroport, cu încă două luni. Astfel, la 8 iulie 2020 se vor împlini opt luni de când CA-ul de la Aeroport este prezidat de fostul director al Tarom și Blue Air, Gheorghe Răcaru. “Din câte știu, sunt o serie de discuții la nivelul Consiliului de Administrație pe problema zborurilor, dar după cum știți, acest Consiliu a fost asumat de PNL (în frunte cu primarul Ilie Bolojan – n.red.), astfel încât acum așteptăm să vedem. După cum știți, în ședința de săptămâna trecută am prelungit încă pe două luni mandatul actualului CA provizoriu. Apoi, va trebui format un Consiliu de Administrație complet nou, conform legii, chiar dacă este posibil să fie vorba despre aceleași persoane”, ne-a declarat președintele Pásztor Sandor.
Trei benzi noi, Aeroport – DN 79
În această perioadă, grupul Selina lucrează la conectarea integrată a celor două terminale de pasageri la DN 79 Oradea – Arad. Pásztor promite că acestea se vor termina în timp record, în iulie, o dată cu finalizarea ultimelor lucrări la terminalul nou. “Era vorba despre 7 luni, dar se termină în 3 luni. Am avut o discuție cu ei și îl termină pe iulie. În ceea ce privește terminalul nou, avem deja făcute autorizările, funcționează totul, suntem în fază finală. Vom avea condiții pentru zborurile internaționale – terminal, nod rutier, parcare, chiar dacă cu mare întârziere”, recunoaște Pásztor. UTI Grup București trebuia să finalizeze terminalul nou în august 2018. Ceea ce înseamnă că s-a înregistrat o întârziere de doi ani. Ce-i drept, în ultimul an și jumătate, Oradea nici nu a fost un aeroport aglomerat…
Valoarea lucrărilor pentru racordarea drumurilor din incinta Aeroportului Oradea la Drumul Național 79 este de 2,9 milioane de lei, cu TVA inclus. Prin purtătorul său de cuvânt, Consiliul Județean informează că lucrările au debutat la începutul lunii mai, iar constructorul – Selina Grup – va asigura accesul în/din incinta Aeroportului prin execuția a trei benzi de accelerare/decelerare, care vor fi amplasate după cum urmează:
– o bandă de decelerare și o bandă de accelerare, ce vor fi construite la actualul acces în incintă, respectiv în fața actualului terminal de pasageri (Terminalul Pasageri nr. 2, unde se vor opera plecările pentru zborurile internaționale);
– o bandă de accelerare amplasată în zona terminalului nou de pasageri (Terminal Pasageri nr. 1, unde se vor opera plecări și sosiri curse interne, și sosiri curse internaționale), pentru ieșirea spre DN 79, pe direcția municipiului Oradea.
Trimite articolul
XIn sfarsit! Eu tot voiam sa zbor de la Oradea, dar nu voiam sa ma inghesui cu altii in terminalul vechi. Propun sa se mai construiasca un terminal si mai mare si sa numim aeroportul “Oradea International Air Hub”. Cate orase au aeroport cu 3 terminale?!
-
Ai senzatia ca 2 poduri si 5 kilometri de sosea e infrastructura?!?, ti-e alterat smtul ridicolului. Daca e atat de idilic prin Bihor, de ce e printre ultimele 5 judete din tara ca salarii atat nete cat si brute, si de ce leafa in Arad e 300 de lei mai mare?!? Cam pe aici e Bihorul, deschide ochii (in afara de Bucuresti unde sunt oscilatii salariale mari de la luna la luna):
1. Cluj 3.412 lei
2. Timis 3.399 lei
3. Sibiu 3.127 lei
4. Iasi 3.011 lei
5. Brasov 2.974 lei
6. Constanta 2.931 lei
7. Galati 2.866 lei
8. Arad 2.769 lei (comsi-comsa)
9…
39. BIHOR 2.434 lei
40. Covasna 2.374 lei
41. Vrancea 2.361 lei
Astept sa vii cu contraziceri ca aia de la Guvern sunt retardati cu cifrele. Las-o mai moale cu pseudoprosperitatea de la Oradea, au atras fonduri europene la greu ca nu au avut alte alternative.-
Cat timp nu reusim sa atragem studenti, sa avem o universitate puternica, si sa ramana aici tinerii, si centre de afaceri adevarate nu piata rogerius, la asta suntem pe ultimul loc la atragerea investitorilor cu bani, a afecrilor banoase, cultura e zero. Nu betoanele dau bunastare. Cine sa zboare cu avionul, nu vi oameni in interes de serviciu ca in cluj, nici studenti nu avem multi, cine isi permite sa zboare cu salariile de aici?
-
“Consiliului de Administrație sub pulpana PNL, subiectul a dispărut din agenda liberalilor, cel puțin ca discurs public, indiferent unde activează ei, în Consiliul Județean sau la Primăria Oradea.”oare faptul ca nu mai vrei sa pupi dosuri PNL-iste ti-a atras destituirea din functia de redactor sef domnule Korpas?
-
-
Ciobanul,,Pasztor” la pescuit el n-are treaba cu ce se intampla PNL o sa sugereze mutarea placilor din centru la aeroport ca sa se faca o noua achizitie.Pana aeroportul nu functioneaza pana atunci toti banii aruncati pe toaletaj de copaci si parcari aeriene sunt desarte
-
Uite in Cluj, peste tot se fac blocuri, cladiri noi, toate mari frumoase, enorm de multe, si s-au facut pe metoda ca sunt bani, a venit investitorul cu bani s-a inteles cu proprietarii de case, terenuri le-a cumparat si au ridicat cladiri noi. In oradea nu sunt bani, si aici vine Bolojan si ii expropriaza pe oameni cu forta, iar pe restul ii obliga sa isi inalte casele si cladirile ca sunt mici. Fa sa fie bani in oras, ca automat se dezvolta orasul de la sine, nu printr-o falsa dezvoltare fortata, care e doar de carton , nu are baza materiala. Asa ca daca oamenii de rand nu au bani, nu are cine sa zboare.
-
Amesteci mere cu pere. Nu compara un judet cu un oras!
Una dintre cauzele salariilor mai reduse in Bihor este gradul scazut de urbanizare a judetului comparativ cu multe altele precum si structura industriala aproape absenta (cinste consiliului JUDETEAN!!!) din afara Oardiei. Cel mai mare oras de dupa Oradea are abia 19.000 locuitori si este mai mult un sat – cu salarii pe masura.
Ponderea Oradiei in judet (aprox 35%), ca singur centru judetean ce ofera un nivel de salarizare mai mare este scazuta fata de ponderile din alte judete: Cluj (+Turda +Campia+Dej+Gherla – toate peste Salonta).
Un alt minus vine de la structura economica – nici inainte de revolutie Oradea nu era un centru de industrie grea comparativ cu Arad, Timisoara, Cluj, Brasov etc. iar dupa revolutie si ceea ce mai era a disparut. Aradul are enorm de multe firme mici, mijlocii si mari ce activeaza in industrie, plus ca este mai aproape de Timisoara, beneficiind astfel de atractivitate ainvestitionala pe care acest oras o confera intregii zone. In Arad se aduc sudori calificati din India pentru nu s emai gasesc local, in Oradea nu am auzit sa fie cine stie ce penurie.
Un alt aspect este numarul cam mare de pfa si micro – solutia clasica pentru salarizare, in
special cand vorbim de catsiguri variabile.
Daca in schimb veti merge pe o comparatie intre Orase, e posibil sa vezi ca nivelurile de salarizare din Oradea sunt sensibil mai apropiate sau peste Arad, Galati, si alte orase (nu ma rafer la orasele mari gen Cluj, Tm, Brasov, poate Iasi).
-
Niciodata, s-a pierdut startul, deja ai 3 aeroporturi mari in zona, noi suntem in mijloc, nu prea vad cum, si daca vor fi zboruri vor fi foarte putine, inca e pasztor, mang la judet credeti ca se schimba ceva? La alegerile viitoare lumea tot PSD va vota in judet, sunteti naivi daca credeti ca se va schimba ceva. De 20 de ani e politica judetului sa nu avem aeroport, sunt interese de pe vrema lui Filip care vroia sa desfiinteze aeroportul s-l mute in ungaria sa fie comun cu debrecenul. Bolojan se lauda ca in 6 luni vom avea nu stiu cate curse, si alea spre bucuresti s-au redus.
In max 2 luni se va anunta ce zboruri noi vor fi! Se aude de Ryanair!
Atunci cand impiedicatii astia de la Bucuresti vor lua o hotarare inteleapta sau daca mai dureaza, vor falimenta voit operatorul national de aviatie, adica TAROMUL.
Foarte bine sa faca sa dreaga, insa conditia sine qua non este sa zboare si avioanele.
Pandemia, cu granite inchise si tranzit restrictionat poate reprezenta un argument atat pentru operatori cat si pentru calatori de a incerca pe cat posibil sa foloseasca zboruri cat mai apropiate de destinatie/origine. Ce folos ca exista aeroportul Debrecen sau chiar Budapesta cand granita se traverseaza atat de greu?!!! sau poate fi chiar inchisa.
Apoi, si transferul poate fi o problema de sanatate – eu unul nu sunt atras sa calatoresc 1-4 ore inghesuit intr-un microbuz, masina proprie ma costa atat deplasarea cat si parcarea pe aeroport! Sa mai punem la socoteala ca nici pentru firmele de transfer aeroport nu ar fi rentabil sa aiba 2 pasageri pe cursa.
Pana la urma toata lumea intelege ca zborurile vor costa mai mult, asa ca e preferabil sa zbori de la si la o distanta cat mai mica de punctul de interes..
Problemele actuale vor dura probabil cel putin inca un an, timp in care se poate negocia argumentat cu operatori care mai au cat de cat puterea financiara de a rezista atator restrictii. daca mai punem la socoteala ca din Debrecen 60% din calatori erau din Romania, uite si cifrele cum pusca.
-
Corect.
Niciodata. In conditiile in care in regiune Avram Iancu si Traian Vuia se extind, si aeroportul de la Brasov va fii finalizat anul viitor, in cel mai optimist scenariu vor decola ciorile.
Dar cum asa? Nu Pasztor era de vana pana la urma?
S-au adus manageri “renumiti” pe bani grei dupa inlaturarea pasztorului. Si noii manageri au facut pact cu Debrecenul oare?! Totusi cred ca incompetenta isi spune cuvantul
-
adevaraaat …
-
“Turnul de control si de “dirijare a zborului” sunt la Bucuresti. Astia de aici sunt numai executanti, niste mafioti mai mititei.“Capo di tutti capi” se afla in alta parte.
-
Oricine este vinovat…numai Zeus nu.😂😂😂
Consiliile de administratie compuse din politruci parveniti rasplatiti de partidele din care fac parte este cea mai mare prostie, ce tangenta au politrucii profani cu aeroporturile, companiile de gaze, electricitate, nucleare etc. ??? nimic singura lor preocupare este sa incaseze bani multi pentru ca nu fac numic , nu se pricep deloc in domeniile respecttive, iar salariile lor sunt exorbitante pentru o sedinta de consiliu pe luna, toate aceste consilii de administratie trebuie desfintate, iar politrucii parveniti profani trebuie trimisi la munca de jos unde le este locul nu la intins mana.
Ryanair..Oradea-Eindhoven…care o ramas si in sistemul lor de rezervari :)))…eu zic ca sunt povesti :)))
Trebuie doar să știi pe cineva care să te mufeze la bani și gata.
Ce oameni excepționali trec pe lângă noi,anonimi…şi noi admirăm prostește atâția NEGHIOBI,numai pentru că au vorbit de ei pressa și opinia publică.
M.Eliade
Ce de priceputi am descoperit aici printre comentatori…la ce ne trebuie Universitate puternica daca perlele materiei cenusii se gasesc aici pe Bihon?! Astept sa va vad ca-candidati pentru postul de primar…
În 9 august 1910 are loc primul zbor la Oradea cu un aparat mai greu decât aerul, construit și pilotat de locotenentul Anton Lanzendorfer, ofițer al regimentului din localitate.
Asamblat în întregime la fabrica de trăsuri și caroserii de automobil „Vadász és Grósz” din Oradea, avionul este construit în sistem Farmann, având un motor Anzani și lungimea aripilor de 10 metri. Construcţia este sprijinită de primărie şi puternic mediatizată în presa vremii care trasmitea ştiri despre încercările de zbor şi dificultăţile întâmpinate, invitând totodată orădenii să admire, contra unei taxe modice, aparatul care înainte de zborul inaugural urma să fie expus la Casa Comitatului.
Trei luni mai târziu, Gustav Wilhelm Hamel efectuează la Oradea al doilea zbor de acest fel, pilotând un model Bleriot XI-1909.
Cu toate acestea, „nașii” preferă niște nume de botez ca „Terminal 1” și „Terminal 2”, pline de imaginație și de …tradiție locală. Într-adevăr, cum să botezăm niște terminale de zboruri civile și comerciale cu nume ca Lanzendorfer și Hamel, care nu conțin sufixul mioritic „-escu”, iar pe unul abia dacă-l putem pronunța cât de cât?
Degeaba a pus bolovanul labele pe aeroport, ca a facut si el exact un mare nimic ca ceilalti.