Rezultatele testelor PISA obţinute de România în 2022 ne plasează în a doua parte a clasamentului, între cele 81 de state care au participat la prima testare educaţională internaţională organizată de OCDE după pandemie.
[eadvert]
Puţin peste jumătate dintre copiii români de 15 ani au dovedit că au un nivel cel puţin acceptabil la lectură, matematică și științe.
România s-a clasat pe penultima poziţie între ţările Uniunii Europene, depăşind doar Bulgaria.
La nivel global suntem în urma sistemelor de educaţie din ţări ca Emiratele Arabe Unite, Turcia şi chiar Ucraina, care a participat cu câteva regiuni la testarea desfăşurată pe timp de război.
Speranțe de îmbunătățire
Într-o primă reacție, ministrul Educaţiei, Ligia Deca, a afirmat, marți, 5 decembrie, că noul cadru legislativ adoptat în acest an va duce la îmbunătăţirea situaţiei:
„În ultimii ani, rezultatele României la PISA au rămas stabile, dar e momentul să progresăm. Trebuie să creștem de la 5 la 7 elevi din 10 care să demonstreze competențe cel puțin minime la lectură, științe și matematică. Noua lege a învățământului preuniversitar creează cadrul necesar pentru îmbunătățirea competențelor elevilor la cele trei domenii, reducerea decalajului de performanță existent între elevii cu statut social, economic și cultural diferit. Rezultatele noului cadru legislativ se vor vedea în următoarele ediții ale studiilor PISA”, a spus Ligia Deca.
Situându-ne în partea inferioară a clasamentului, aceste rezultate au atras atenția asupra unor probleme profunde în domeniul educației.
Chiar dacă ministrul Educației, Ligia Deca, evidențiază că noul cadru legislativ adoptat ar urma să aducă îmbunătățiri, analiza specialiștilor și a sociologilor subliniază aspecte critice. În ciuda stabilității relative în rezultatele din ultimii ani, România se află într-o poziție constant mediocră, cu o performanță sub medie la nivel global.
Pandemia e de vină
Sociologul Adrian Hatos argumentează că evaluarea trebuie făcută în contextul global al pandemiei și al declinului general al rezultatelor medii în rândul țărilor OECD. Totuși, se remarcă că România a reușit să mențină nivelurile medii din 2018, în timp ce alte țări considerate exemplare au înregistrat scăderi abrupte.
„Rezultatele PISA 2022 ale elevilor români pot fi interpretate în multe feluri. Evident că, cu medii sub media OECD, undeva la nivelul unor țări precum Emiratele Arabe Unite sau Grecia la matematică, Islanda (!) sau Brunei la citire, Uruguay și Qatar la științe, nu putem fi mulțumiți.
Și totuși, aceste rezultate trebuie văzute în contextul global al pandemiei și al evoluției educației la nivel mondial. În timp ce la nivelul OECD s-a înregistrat un declin semnificativ al rezultatelor medii, România reușește să mențină scorurile medii din 2018. Mai mult, în timp ce națiuni socotite exemplare pentru sistemele de învățământ înregistrează un declin abrupt în ultimele iterații ale studiului (Finlanda sau Germania, de exemplu), România reușește să rămână stabilă. E drept, constantă în mediocritatea ei”, a declarat senatorul Adrian Hatos.
Inegalitate
Un aspect îngrijorător evidențiat de raportul PISA este inegalitatea din sistemul de învățământ românesc. Copiii din medii dezavantajate se confruntă cu dificultăți semnificative, iar rezultatele lor sunt sub așteptări. În contextul unor analize care arată inegalitatea din sistem, se subliniază nevoia crescută de finanțare publică în educație.
Este evident că pentru a remedia aceste deficiențe, este nevoie de măsuri eficiente și bine direcționate, inclusiv creșterea finanțării, pregătirea și motivarea profesorilor, îmbunătățirea infrastructurii și extinderea programelor pentru elevii din medii dezavantajate.
„Faptul că, la medie, sistemul de învățământ din România a absorbit bine șocul pandemiei nu trebuie să ne facă să ignorăm lucrurile îngrijorătoare pe care le reflectă raportul internațional PISA. Cel puțin, tot atât cât creșterea ponderii celor pe care presa îi denumește analfabeți funcționali, ar trebui să ne deranjeze faptul că o mare parte din rezultatele pe care le-am denumi drept eșec la PISA provin de la copiii din categorii defavorizate. Diversele analize și grafice comparative publicate de OECD arată că România are printre cele mai inegale sisteme de învățământ, în care copiii din medii avantajate au parte de educație peste standardele OECD în timp ce rezultatele copiilor din familii dezavantajate din punct de vedere socio-economic au fost la nivelul rezultatelor copiilor celor mai dezavantajați din lumea a treia”, a mai opinat Hatos.
În lumina acestor provocări, România trebuie să-și reevalueze abordarea în sistemul educațional pentru a asigura o bază solidă pentru viitorul generațiilor sale.
„O parte din problemele subliniate mai sus, și multele celelalte, s-ar rezolva prin sporirea finanțării publice pentru educație, cu toate beneficiile aferente – profesori mai motivați și mai bine pregătiți, infrastructură mai bună, burse mai mari ș.a.m.d. Pe de altă parte, este evident că, pentru a stopa hemoragia de resurse umane generată prin abandon și analfabetism funcțional, programele care țintesc elevii din medii dezavantajate și școlile care îi servesc pe acești copii trebuie extinse și, pe de altă parte, implementate cu mai multă atenție pentru eficacitate”, crede Adrian Hatos.
Factori
Prin testele PISA, Organizaţia pentru Cooperare şi Dezvoltare Economică urmăreşte să evalueze sistemele de educaţie din întreaga lume, prin testarea competenţelor elevilor de 15 ani la lectură, matematică şi ştiinţe.
În schimb, țările asiatice ocupă primele locuri într-un nou raport privind educaţia globală. Singapore se situează pe primul loc în cel mai recent raport, înregistrând cele mai bune rezultate la toate cele trei domenii. Raportul, care examinează date colectate în 2022, este primul după pandemia de COVID-19. Deşi acolo se recunoaşte impactul negativ al perioadelor de carantină asupra educaţiei, în raport se face referire şi la alte probleme precum scăderea implicării părinţilor în educaţia copiilor ca factori care contribuie la nivelurile mai mici de educaţie.
România, penultima în Europa și pe locurile 45 și 48 din 81 de țări la matematică, științe, citire
Trimite articolul
XAsta e un reprezentant tipic pnl. Multa vorbarie ca sa isi ascunda lipsa reala de rezultate. Cand vine un esec, de vina sunt planetele, universul, ploaia, vantul, dar niciodata propria persoana. Exact ca iliotul, cand vine vorba de salariile din bh.
Niste paraziti similari cu niste viermi intestinali.
Nu inteleg de ce se mira lumea ca suntem in urma Turciei, care are aproximativ acelsi PIB pe cap de locuitor dar o cultura mult superioara. Ucraina a facut parte din URSS, la fel o cultura mult superioara.
-
Apropo Turcia, pana in 1997 erau cinci clase obligatorii. Despre ce vorbim?
-
Vorbim despre dezastrul actual / viitor din romanik.
-
Toate categoriile sunt defavorizate de suita de conducatori incompetenti si hoti care a confiscat viitorul acestora. Mai usor cu pianul pe scari, dl deontolog.
Iar a vorbit Hatos. Despre cum si-a favorizat odrasla transferand-o pe șest la Gojd nu scoate nici o vorba.
Hatos mai bine ai face sa taci. Si asa ceva a ajuns si in parlament. Vai si amar
nu se paote trezi nimeni sa mearga la scoala in locul copiilor din anumite medii.nici in locul parintilor care nu se trezesc sa merga la munca dupa care se plang ca sunt defavorizatii.
Provin din familii PSD
Vin alegerile si vrea sa fie vizibil, sa-si faca imagine parazitand o tema de interes. Pana acum ce a facut? In articol scrie ca rezultatele sunt constante din 2018, pana acum de ce nu s-a trezit asta din hibernare? Pana acum ai lui au fost la putere si nu dadea bine sa-si critice colegii de partid si aliatii, aia e problema! Ma mir ca n-au inceput si ceilalti psd-isti si pnl-isti sa scoata capul!
Oare domnul Hatos citește aceste comentarii acide? Înțelege ca nu e deloc prețuit de bihoreni? Pricepe ca nu ajunge sa fie protejat de Bolojan? Își da seama ca ar fi bine sa se retragă și sa își facă un rost cinstit în viața? Căci în politica a eșuat.
Asa ceva a trimis PNL in parlament ,si mai este inca un universitar de seama din PNL care a fost trimis degeaba acolo.Atentie la vot in 2024!
Nu știu câți comentatori au citit vestitele teste PISA 🙂 Să ne mai lase în pace toți mentorii, motodiștii etc…Dacă ar fi să înghițim tot ce ne servesc experții, am fi toți analfabeți funcțional, toți buni de psiholog, psihoterapeut, și 9 din 10 copii bolnavi de ADHD…
testele astea pisa pe care le rumega toti nu au nimic de-a face cu specificul nostru educational. e ca si cum ai pregati in clasa a 8-a niste copii pt. hochei, iar ei sunt examinati la patinaj viteza, in rest, pt. cei care cred/spun ca elevii romani sunt prosti, sa se apuce de curling, la brucsel! ))) cine are placerea/rabdarea sa vada niste teste de matematica pe model pisa, va intelege.dati o cautare pe goagal.
testele pisa nu au nici o legarura cu ceea ce se preda la noi. nu inteleg de ce nimeni din sistem nu explica acest lucru. ca sa fiu plastic, copiii sunt invatati hochei, dar testul va fi din patinaj viteza. nu mai haliti clisee imbecile. copiii nostri sunt isteti, iar hatos are dreptate, se refera la rromi, in special.