Din această săptămână au început să curgă cele 18 luni în care trebuie terminată parcarea subterană din strada Independenţei, realizată de Primărie în colaborare cu RCS RDS. Administraţia Domeniului Public Oradea SA (ADP) a dat ordinul de începere a lucrărilor, deşi pe amplasament nu este vizibilă nici măcar o organizare de şantier. Lucrările vor fi efectuate de asocierea Construcţii Bihor SA – Terratest Geotehnic SA, cea care a câştigat licitaţia pentru realizarea parcării, valoarea contractului fiind de 24.151.543,64 lei fără TVA. Firma câştigătoare, deţinută în coproprietate şi de senatorul Gavrilă Ghilea, a construit şi parkingul etajat din strada Tribunalului.
Parcarea subterană din strada Independenţei este proiectată pe trei nivele, urmând să fie amenajate 455 de locuri de parcare. Construcţia ar trebui predată beneficiarului în termen de 18 luni, anunţă ADP SA. Finanţarea acestei lucrări este similară celei care a funcţionat la parking: plăţile către constructor încep la finalul lucrărilor şi sunt întinse, pe trei ani, printr-un credit furnizor. Respectând structura proprietăţii terenului afectat de lucrare, municipalitatea va plăti 70% din valoare, prin ADP, iar firma RCS-RDS va contribui cu 30% din cost. După finalizarea execuţiei, parcarea subterană de pe strada Independenţei va intra în patrimoniul Administraţiei Imobiliare Oradea.
Proiect nou
Deşi există o variantă de amenajare a spaţiului de deasupra parcării, făcută publică chiar de Primărie, organizarea acestei parcele va respecta doar ideea acestei propuneri, nu şi „desenul”, ne-a spus viceprimarul Mircea Mălan. „Se lucrează acum la un proiect care va rezolva toată zona cuprinsă între pod, malul Crişului, Sinagoga Sion şi aliniamentul de clădiri de pe Independenţei. Dorim acolo o piaţetă care să coboare în trepte către Criş. Vom păstra propunerea rampei pietonale de acces care ar coborî de la capătul Podului Ferdinand până la promenada de pe mal. Pe strada Independenţei, trotuarul de lângă clădiri va fi lărgit până la linia de tramvai. Vor fi două linii rutiere, dinspre Independenţei spre Tudor Vladimirescu, una comună cu linia de tramvai şi una lângă aceasta”, zice edilul.
Amenajarea va fi „asortată” cu cea din Piaţa Unirii, dar nu identică, mai precizează Mălan. „Sunt prevăzute nişte construcţii de suprafaţă, o clădire administrativă a parcării, dar nu foarte voluminoasă. În jurul statuii lui Mihai Eminescu ar trebui realizată o piaţetă şi vor fi plantaţi şi arbori, dar sigur nu deasupra parcării”, spune vicele.
Deşi este a doua parcare etajată din Oradea, construcţia din Independenţei pune probleme tehnice mult mai complicate. „Punctul cel mai jos al construcţiei este situat sub albia Crişului Repede şi a trebuit găsită o soluţie de hidroizolare. Ascociatul celor de la Construcţii Bihor, firma bucureşteană, are în atribuţii partea de structură şi cea de izolare”, spune Liviu Andrica, directorul ADP SA.
Un loc pentru autocare
Conform acestuia, organizarea de şantier ar trebui să înceapă săptămâna viitoare la început, pe locul eliberat de Repcon SA, firma care a lucrat la malul Crişului.
În condiţiile interesului declarat de edili pentru atragerea turiştilor în Oradea, parcarea din Independenţei este prevăzută cu un unic loc pentru autocare. „Aşa am primit proiectul, aşa îl aplic”, a fost unica explicaţie oferită de directorul Andrica faţă de evidenta lipsă de soluţie la autocarele cu turişti care bântuie Oradea în căutarea unor spaţii de parcare adecvate gabaritului lor.
Citiți principiile noastre de moderare aici!