După ce au fost folosite nestingherit de Primărie vreme de un an, cele 12 maşini cumpărate anul trecut de OTL pentru Primărie, inclusiv Renault-ul condus de primarul Ilie Bolojan, sunt motiv de proces între Curtea de conturi şi societatea de transport.
Controlul bianual terminat de inspectori în vara anului trecut a scos la iveală faptul că achiziţia ar fi ilegală – încalcă nu mai puţin de trei ordonanţe de urgenţă care limitează cheltuielile administraţiei publice, pe motiv de criză economică naţională.
Mai mult, controlorii au scotocit documentele licitaţiei şi apreciază că sunt probleme şi cu firma care a vândut maşinile: reprezentantul său legal este membru în comisia municipală care ar trebui să verifice achiziţiile publice, fapt ce l-ar plasa în conflict de interese.
„Transportul de persoane este obiectul principal de activitate al OTL SA. Achiziţia acestor maşini s-a făcut în această bază, ele prestează serviciul de transport persoane. Nu e ca şi cum mi-aş fi cumpărat mie maşină de serviciu”, se disculpă directorul OTL SA, Csuzi Istvan.
La un an de la intrarea în parcarea şi folosinţa Primăriei, cele 12 maşini cumpărate de OTL SA pentru Municipalitate fac obiectul unui proces la Tribunal, între societatea de transport în comun şi Curtea de Conturi.
E vorba de Renault Luxury – maşina condusă de primarul Ilie Bolojan, de patru Dacia Laureate, de trei Dacia Lodgy şi patru Dacia Duster.
În urma controlului bianual finalizat în vara lui 2013, inspectorii Curţii reclamă că achiziţia parcului auto este în conflict cu mai multe ordonanţe de urgenţă care interzic cumpărarea de maşini la primării.
„Transportul de persoane este obiectul principal de activitate al OTL SA. Achiziţia acestor maşini s-a făcut în această bază, ele prestează serviciul de transport persoane. Nu e ca şi cum mi-aş fi cumpărat mie maşină de serviciu”, se apără directorul OTL SA, Csuzi Istvan.
Recuperarea pagubei
Achiziţia maşinilor pentru edili este doar una dintre neregulile reclamate de inspectori. Unele dintre acestea sunt recunoscute de OTL SA, care va încerca să se conformeze în termenele stabilite de Curte. Pentru parcul auto, unde miza e de peste 1 milion de lei, OTL a ales să meargă în proces, la Tribunal.
Conform informaţiilor din dosar, Curtea solicită „stabilirea persoanelor răspunzătoare pentru iniţierea şi derularea unei proceduri de achiziţie interzisă de Guvernul României prin politicile bugetare adoptate”. De asemenea, cere „stabilirea întinderii prejudiciului şi recuperarea sumelor utilizate cu încălcarea legii de la persoanele răspunzătoare, la valoarea actuală (dobânzi şi penalităţi de întârziere)”.
Raportul controlului stabileşte că „valoarea totală a angajamentelor încheiate nelegal se ridică la 1.103.152 lei – contravaloarea maşinilor luate în leasing, din care s-au achitat 760.994 lei”.
OUG invocate de inspectori sunt 34/2009, 55/2010 şi 44/2011, toate cuprind referiri la reducerea cheltuielilor, inclusiv în regiile locale. Cu alte cuvinte, achiziţia de maşini noi la primării a fost interzisă, cu motivaţia că aceasta nu se justifică atâta vreme cât ţara e în criză!
În replică, managerul Csuzi insistă că interdicţia nu priveşte OTL, pentru că maşinile ţin de obiectul muncii sale – „transportul urban, suburban şi metropolitan de călători”. Csuzi invocă şi dreptul la liberă concurenţă, exemplificând, în extremis, varianta în care OTL ar opta să presteze servicii de taximetrie. „S-a şi pus problema, în Consiliul Local, acum câţiva ani”, aminteşte el. „Am avut o cerere de la Primărie, prin care ni s-a solicitat transportul de persoane cu anumite tipuri de automobile, care să aibă anumite detalii tehnice. Am avut o hotărâre de Consiliu Local prin care s-a aprobat bugetarea achiziţiei. În baza acestor documente am lansat procedura de achiziţie”, mai arată Csuzi Istvan.
Şi Rabla?
Cadrul legal a oferit o unică portiţă pentru achiziţia de maşini noi – casarea celor vechi prin programul Rabla. Municipalitatea a optat, totuşi, să-şi cumpere maşini prin buy-back de la AutoBara. Curtea reclamă că opţiunea a fost păguboasă pentru oraş: cele 13 maşini au fost vândute cu 5.496 euro cu TVA (24.253 lei) faţă de 84.500 lei, cât ar fi luat pe ele prin RABLA.
Faţă de aceste observaţii, Csuzi zice că OTL a pornit demersurile pentru casarea maşinilor vechi prin Rabla, dar i s-au pus frâne ministeriale. „Având, în fond, nişte rable, am decis iniţial să mergem prin Rabla dar Ministerul Mediului mi-a tot solicitat pe documente până când am ieşit din termen. Programul a început în august şi s-a terminat în septembrie. În plus, este foarte greu de sincrionizat o întreagă procedură de achiziţie cu o fereastră de o lună, cât a durat Rabla”, explică directorul.
„Nu au fost şi nu sunt necesare pentru buna desfăşurare a activităţii de transport”, insistă Curtea de Apel, faţă de cele 12 automobile. În condiţiile acestor contradicţii, instanţa de judecată va decide cum înclină balanţa.
Conflict de interese?
Verificând procedura de licitaţie, Curtea a formulat obiecţiuni şi faţă de firma care a vândut maşinile, AutoBara& Co SRL.
„Reprezentantul legal al unicului ofertant declarat câştigător, Octavian Bara, era membru în Comisia Municipală de Monitorizare a Achiziţiilor Publice”, ceea ce, în opinia Curţii de Conturi, îl plasează în conflict de interese.
„Noi am trimis invitaţii tuturor. Dar preţul a făcut selecţia”, crede managerul Csuzi.
Dosarul este depus la Tribunalul Bihor, în fază incipientă. Procesul nu a primit încă, număr.
Citiți principiile noastre de moderare aici!