Preşedintele Asociaţiei Proprietarilor de Păduri, Păşuni şi Terenuri Agricole din Ardeal – filiala Bihor, se declară revoltat că cei promovaţi, şi prin votul populaţiei rurale, în funcţii importante ale Statului au acţionat „ilegal şi premeditat” contra intereselor ţărăneşti.
„Astfel s-au dezmoştenit abuziv milioane de români, inclusiv părinţii reprezentanţilor ardeleni din Guvern şi Parlament, prin anularea Legii pentru Reforma Agrară, şi s-au discreditat instituţiile de bază ale Statului care au contribuit sau au tolerat abuzurile. Parlamentul a formulat art. 33 şi 44 din Legea 18/1991 în mod premeditat pentru a fi interpretabile având ca scop final atribuirea ilegală a păşunilor comunale către Unităţii Administrativ Teritoriale (UAT). Astfel, în baza prevederilor celor două articole, se înţelege greşit faptul că păşunile sau islazurile comunale se atribuie UAT, deoarece obiectivul Legilor Fondului Funciar este de restituire a terenurilor în favoarea celor care au deţinut aceste proprietăţi, aşa cum prevăd şi cele două articole. Ori UAT nu pot dovedi că au deţinut vreodată păşunile comunale, întrucât acestea au aparţinut „comunelor” ca Formă Asociativă de Proprietate (FAP). Ambele articole de lege se referă la terenurile agricole (păşuni, fâneţe, arabil) dobândite de UAT ca şi „comune” după formarea comunelor în baza Legii nr. 5/1950”, declară Alexandru Cipleu.
Potrivit acestuia, s-a omis existenţa composesoratelor de păşuni (în toate legile Fondului Funciar) pentru a evita analizarea abuzurilor făcute cu atribuirea păşunilor comunale.
Legea „jumi-juma”
„S-a emis, fără bază juridică şi logică, Legea 400/2002. Şi în această lege s-a ascuns prin omisiune existenţa păşunilor comunale grănicereşti pentru motivele arătate, dar şi fiindcă autorii acestei mascarade legislative precum şi a Deciziei 603/2008 a Curţii Constituţionale, se gândeau la pădurile grănicereşti numai cum să le taie! Prin Legea 400 se împart pădurile grănicereşti în cote egale între FAP şi UAT, în contradicţie cu prevederile Legii nr. 1/2000 (dar pe care nu le anulează!) care le atribuie corect la FAP. Decizia 603 prin care Legea nr. 400/2002 este declarată neconstituţională este motivată greşit, în pofida articolului 26 al Legii nr. 1/2000. Legea 400 şi Decizia 603/2008, care e o eroare juridică inadmisibilă, s-au emis pentru a justifica abuzurile prin care autorităţile locale (prefecturi, primării, comisii de fond funciar) au atribuit ilegal aceste proprietăţi la UAT, încălcând Legea nr. 1/2000”, argumentează Cipleu.
În opinia acestuia, înalt-funcţionarii originari din Ardeal sunt ostili intereselor proprietarilor agricoli. „În zadar le-am solicitat repetat să intervină pentru reducerea suprafeţei minime pentru acordarea subvenţiilor de la 30 la 29 ari, cât reprezintă majoritatea parcelelor din Ardeal, sau pentru recunoaşterea întăbulărilor plătite scump de părinţii noştri. Pentru aceste iniţiative, Asociaţia noastră a formulat şi proiecte de lege, dar degeaba”, spune Alexandru Cipleu.
C.H.
Citiți principiile noastre de moderare aici!