Așteptată de mulți părinți mai ales ca document de identitate pentru călătoriile peste graniță în Europa, cartea de identitate pentru copiii cu vârste cuprinse între 0 – 14 ani va putea fi obținută în Oradea abia undeva spre finalul acestui an – începutul anului viitor. Deși hotărârea de guvern care reglementează în privința noului act de identitate electronic prevede data de 2 august ca moment de start pentru eliberarea acestor documente, serviciile de evidență a persoanelor din țară nu au fost dotate până acum cu echipamentele necesare.
„În mod evident, noi nu vom putea începe să eliberăm aceste acte din 2 august. Foarte posibil că se va începe în centrele pilot, din București, Ploiești, dar în restul țării, serviciul se va implementa până la începutul anului viitor, acesta fiind termenul limită de implementare prevăzut în reglementările legale. La începutul acestui an ni s-a solicitat necesarul de kituri pentru eliberarea de cărți de identitate electronice. Noi avem 8 ghișee și am cerut câte unul pentru fiecare. Vom primi echipamentele de la București și ulterior vom emite și la Oradea. Prioritare sunt serviciile din municipiile reședință de județ și apoi cele care deservesc județul și zona rurală”, ne-a declarat Nicoleta Cherei, șefa Serviciului Public Comunitar Local de Evidenţă a Persoanelor din municipiului Oradea.
De altfel, întregul flux de activitate al serviciului de evidență a persoanelor se va modifica o dată cu introducerea cărților electronice de identitate, iar spațiul se va reconfigura în acord cu noile nevoi. Temporar, la o dată care va fi anunțată în prealabil, SPCLEP își va muta ghișeele în spațiul Sălii Florica Ungur, până la finalizarea amenajărilor din sediul de pe str. Republicii.
La cerere
Conform legislației, este obligatorie solicitarea actului de indetitate la împlinirea vârstei de 14 ani, dar cartea de identitate pentru minorii sub 14 ani, electronică sau simplă, se eliberează doar la cererea părinților.
La fel ca în cazul pașapoartelor, e nevoie de acordul ambilor părinți pentru eliberarea acestui document. Amândoi trebuie să semneze cererea, sau în cazul absenței unuia, e nevoie de declaraţie notarială a celuilalt părinte. Actul se va emite în baza certificatului de naştere, cu care se face dovada identităţii şi a cetăţeniei române (original şi copie), precum și a actului de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal, în original, document cu care se realizează şi dovada adresei de domiciliu; în cazul în care părintele este cetăţean străin, dovada adresei de domiciliu se face cu permisul de şedere permanentă; certificatul de căsătorie al părinţilor ori certificatul de divorţ însoţit de acordul parental/hotărârea judecătorească de divorţ definitivă/irevocabilă, după caz, în situaţia în care părinţii sunt divorţaţi, original şi copie; chitanţă de plată a taxei de 7 lei.
[eadvert]
Cartea de identitate simplă şi cartea electronică de identitate va avea valabilitate de 2 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 0 şi 14 ani.
Noul act va avea dimensiuni reduse față de cartea de identitate de azi, va fi la dimensiunea standard a majorității actelor de indentitate din Uniunea Europeană – cea a permisului de conducere.
Cartea electronică de identitate conține datele cerute de OUG 97/2005 privind evidența, domiciliul, reședința și actele de identitate ale cetățenilor români
Cartea electronică de identitate va conține, pe față, următoarele informații:
denumirea statului emitent
tipul documentului
numele de familie
prenumele
genul titularului (F pentru feminin sau M pentru masculin)
cetățenia
data nașterii
codul numeric personal (C.N.P.)
numărul documentului
data expirării valabilității
semnătura olografă a titularului
imaginea facială a titularului.
Pe verso vor apărea:
domiciliul
data emiterii și autoritatea emitentă
zona de citire automată cu caractere identificabile optic (MRZ)
zonă cip.
Cartea electronică de identitate românească conține toate elementele de securitate obligatorii prevăzute de Regulamentul 2019/1.157 al Parlamentului European și al Consiliului privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor Uniunii și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor Uniunii și membrilor lor de familie
Trimite articolul
XSub presiunea legislației europene! Auzi mai la ei. Asta democratie nu e!