„Planorismul nu e inclus la categoria sport extrem. Dacă respecţi regulile poţi să ieşi la pensie. Foarte puţine accidente au loc din cauze materiale. În 99% din cazuri, accidentele se datorează greşelilor de pilotaj şi indisciplinei”, spune Cătălin Porumbu, antrenor al lotului naţional de planorism, comandant secund al Aeroclubului Oradea şi directorul competiţiei Romanian Challange Cup. Competiţie aflată în plină desfăşurare la Oradea.
Cu toate acestea, pe timp nefavorabil, piloţii pot duce planoarele în afară. Adică pot fi obligaţi să aterizeze în locuri pe care le stabilesc în aer. I s-a întâmplat zilele trecute chiar lui Cătălin Porumbu. A aterizat forţat. Avea aproximativ 100 de kilometri /oră. Astfel că un nor de praf imens s-a ridicat în aer. Un localnic care a fost martor al evenimentului a sunat la 112 anunţând că s-a prăbuşit un avion. Cătălin Porumbu are aproape 4000 de ore de zbor, iar cea mai mare altitudine pe care a atins-o este de aproximativ 9.000 metri. Aceasta în timp ce recordul naţional al României este de 11.000 metri. Cătălin Porumbu provine de la Aeroclubul Deva iar de două luni este orădean prin adopţie. A urcat de mic în planor şi a petrecut 30 de ani în aer. Tatăl său a fost pilot timp de 40 de ani, iar el a urcat de mic în aparatul de zbor, la fel ca şi cei doi copii ai săi Ştefan şi Oana care au zburat de la doi ani. Şi soţia antrenorului lotului naţional este, la rândul ei pilot.
Pe principiul berzei
La competiţia de la Oradea participă 39 de concurenţi din Oradea, Deva, Cluj, Suceava, Arad, Braşov, Târgu Mureş, Arad, Bucureşti, Baia Mare şi din Ungaria. Directorul Romanian Challange Cup, Cătălin Porumbu e mereu cu ochiul pe radarul de vreme. În momentul în care echipa J.b. www. bihon.ro a ajuns la Aeroclub trebuiau să înceapă probele dezbor.
Dar în acel moment o ploaie s-a abătut asupra Oradiei. Ceea ce a împiedicat ridicarea planoarelor de la sol. „Au trecut mai multe nuclee, dar acum se dispersează”, explică directorul concursului. „Noi funcţionăm pe acelaşi principiu ca berzele. Găsim un curent de aer şi ne ridicăm la cer. De fapt acel curent de aer e ca un cilindru în care spiralezi şi urci până la nori, în funcţie de talent şi experienţă. Depinde de cum lucrează mişcările de convecţie pe verticală. Acest curent de aer e practic ca o erupţie vulcanică”, spune Cătălin Porumbu. Planoriştii se bucură însă uneori de apariţia norilor. Este vorba despre aşa numiţii „nori prietenoşi” care pot să-ţi indice traiectoria planorului. Nu a fost cazul luni, când trebuia să aibă loc prima probă şi nici miercuri. „Într-un astfel de concurs ca şi cel pe care îl organizăm noi la Oradea sunt 8-9-10 probe. Pentru ca să fie omologată trebuie să fie măcar patru probe”, spune directorul competiţiei. Cel mai bine cotat competitor este ungurul Cristian Kovacs, numărul 285 mondial, dar şi românul Mircea Crăciun este bine cotat. Este numărul 291 mondial. Aceasta în condiţiile în care, numai Germania, de exemplu are peste 10.000 de piloţi. România are 400 de piloţi. Modul în care va fi cotată Romanian Challange Cup depinde şi de referinţele pe care le va da Cristian Kovacs. Competiţia următoare pentru care se pregătesc piloţii români este Campionatul Mondial din iulie.
Veronica Bursasiu
Citiți principiile noastre de moderare aici!