Cu centrul blocat de șantierele de amploare și cu arterele mari de circulație încremenite în ambuteiaje zilnice la orele de vârf, străzile centrale mici ar putea servi ca legături rapide spre periferie. Asta dacă n-ar fi și ele blocate de șantiere care trenează, spre disperarea rezidenților și a șoferilor. De altfel, chiar înainte de începutul anului școlar, municipalitatea dădea asigurări că va cere operatorilor să închidă rapid din lucrări. Ideea era tocmai de a asigura zone de debușeu pentru traficul blocat. În zona străzii Sucevei, promisiunile acestea nu s-a mai materializat.
Șantierele deschise de Compania de Apă pe străzile cuprinse în perimetrul Bacăului – Ion Vidu – Garoafei – Titu Maiorescu sunt fie în derulare, cu săpături la rețelele de apă-canal, fie zac cu cratere și denivelări de pământ, adevărate poligoane de offroad nedorite de orășeni.
„Strada arată ca acum 25 de ani, când era undeva la periferia orașului. E praf sau noroi, după cum plouă sau nu. Sunt și acum gunoaie abandonate de muncitorii care au plecat de mai bine de 2 luni. Arbori răniți și cu crengi uscate care atârnă, e cam ca în orașele bombardate din Ucraina, probabil”, spune o orădeancă, proprietara unei case pe strada Moților.
Situația pare generalizată pe străzile paralele cu Evreilor Deportați: „au săpat, au pus țevile, au acoperit și de două luni stăm cu strada spartă. N-a mai venit nimeni să repare”, zice un alt orădean, de pe Mimozei.
Străzile au fost sparte pentru înlocuirea rețelelor de apă și canalizare, în baza unui contract major al CAO, cu finanțare europeană – CL11R „Extinderea și reabilitarea rețelelor de alimentare cu apă și canalizare menajeră în zona de SE a municipiului Oradea”. Constructor este firma Leko.
Repararea străzilor întârzie din cauza lipsei de sincronizare între contracte – pe când ar fi trebuit să se apuce de refacerea covoarelor asfaltice pe străzile cu rețele noi, Compania de Apă, la cererea Primăriei, are în licitație un contract nou, pentru înlocuirea canalizării pluviale.
Motivația – că abia după săpături s-a constat că pluviala e colmatată iremediabil, pare mai mult o scuză, pentru riverani. Oamenii cunosc această realitate de ani de zile și e de notorietate că la ploile mai serioase subsolurile caselor din zona Topârceanu, spre exemplu, se inundă, din cauza canalizării pluviale deficitare. Nu o dată a fost nevoie de intervenția pomierilor, cu pompele, pentru a goli beciurile caselor.
Lucrări în completare
„Când s-au început lucrările la modernizarea rețelelor de apă-canal, în proiectul cu finanțare internațională, au descoperit că pluvialul este colmatat sau deteriorat iremedibil. Le-am cerut să completeze lucrările cu intervenția la pluvial. A fost făcută o evaluare și am aprobat să se implice Primăria cu acești bani. Se vor conecta la canalizarea pluvială toate burlanele și scurgerile. CAO spărgând, acum, aceste străzi, are obligația de a le repara. Soluția logică e să repare tot covorul asfaltic, nu doar fâșiile afectate de săpături, pentru care aveau buget în proiect. Am completat și cu acest cost”, spune Sebastian Marchiș, șeful Direcției Tehnice din Primărie.
Astfel, pentru cele 9 străzi săpate s-a făcut licitație separată. Contractul este estimat la peste 10 milioane, dar e de așteptat să se atribuie sub această valoare.
„Noi, prin CL 11R am avut niște specificații de reparare a covorului asfaltic la o calitate superioară, având în vedere că se așterne deasupra rețelelor. Vom reface străzile pe toată suprafața, la standardele cerute de finanțatorul european”, spune și Lucian Chindlea, directorul CAO. El ne-a pus la dispoziție dovezi ale pluvialului colmatat, cu precizarea că această rețea n-a putut fi inclusă de la bun început în contract, pentru că finanțările europene nu acoperă așa ceva.
Contractul de lucrări 11R conține 21 de străzi, termenul de finalizare e iunie 2023. Asta nu înseamnă, însă, că e normal ca un cartier întreg de case să petreacă un an ca-n cel mai înapoiat rural.
„Dacă proiectul s-ar mișca mai repede, disconfortul ar fi mai redus. Sunt totuși șanse ca până la finalul anului să se înceapă asfaltările pe unele din aceste 9 străzi”, spune Marchiș. Licitația e în faza evaluării ofertelor, termenul de implementare e de 6 șase luni.
Se lucrează!
În ciuda celor reclamate de riveranii care n-au mai văzut urmă de muncitor pe mai multe străzi de vreo 2 luni, municipalitatea insistă, că „în momentul de față nu există străzi în zona centrală pe care nu se lucrează sau pe care sunt stopate lucrările la rețelele tehnico-edilitare”.
Detaliind, Primăria precizează că a solicitat CAO refacerea canalizării pluviale pe următoarele străzi: Moților, Coziei, Mărăști, Mimozei, Leonard Mociulschi, George Topârceanu, Alexandru Vaida Voievod, Ioan Vidu, Bacăului, Constantin Tănase, Beiușului, Garoafei, Titu Maiorescu, Ion Luca Caragiale, Arany Ianos, Grigore Ureche și George Enescu.
De-a șoarecele și pisica, printre șantiere
Rețeaua de străzi înguste, cu curbe strânse, cu sensuri unice și cu restricții numeroase este scena unor situații la limita absurdului. Un exemplu: zona Bacăului, sens unic pe care se intră din Armatei Române și strada Mociulschi, de asemenea sens unic, dinspre Bacăului.
De la debutul săpăturilor, la capătul străzii Bacăului a fost montat indicatorul „Accesul interzis”, ceea ce înseamnă și blocarea riveranilor de pe Mociulschi.
În primele zile după modificarea de trafic, la vreo 10 m în adâncime pe Bacăului, cu acces fix pe la tabla roșie cu bandă albă, și-a făcut apariția mașina Poliției. Agenții vânau pe cei care, încercând să ajungă în zonă, intrau pe sens invers. Desigur, și mașina forțelor de ordine se ajunge la locul optim de vânătoare încălcând, la rândul său, restricția referitoare la acces.
[eadvert]
Citiți principiile noastre de moderare aici!