Statul s-a săturat să de bani la Programul Rabla pentru toate „hârburile” care nu au mai circulat de ani de zile. Potrivit unui proiect de act normativ aflat în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Mediului, vor putea fi casate în cadrul programului doar vehiculele care au Inspecţia Tehnică Periodică (ITP) valabilă. Cu alte cuvinte vor putea fi propuse pentru casare doar maşini care se află în ciculaţie.
Condiţia a fost introdusă la propunerea Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM).
„Având în vedere scopul şi obiectivele programului s-a considerat neceasară introducerea în cadrul definiţiei autovehiculului uzat inspecţia tehnică valabilă la momentul înscrierii la producătorul validat. Acest criteriu a fost introdus pentru a se avidenţia faptul că autovehiculul uzat casat în cadrul programului a circulat pe drumurile publice”, se precizează în referetaul de aprobare al proiectului.
Potrivit ultimelor modificări legislative, începând cu 20 mai 2018, circulaţia pe drumurile publice cu o maşină care are ITP expirată se sancţionează cu suspendarea automată a înmatriculării şi o amendă cuprinsă între nouă şi 20 de puncte de amendă (1.305 lei – 2.900 de lei). Înainte de 20 mai 2018 se aplica doar sancţiunea amenzii.
Alte modificări
Alte modificări se referă la măsurarea cantității de emisii CO2, urmare primirii la Administrația Fondului pentru Mediu de solicitări, în perioada desfăşurării până în prezent, privind actualizarea calcului a noxelor și consumului de combustibil (NEDC – WLTP), conform reglementărilor în
vigoare.
Programul de Stimulare a Parcului Auto National, nu se cumulează cu alte programe care finanțează sau încurajează achiziționarea autovehiculelor noi, mai puțin poluante, în schimbul predării spre casare a autovehiculelor uzate, cu excepția Programului privind reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră în transporturi, prin promovarea vehiculelor de transport rutier nepoluante și eficiente din punct
de vedere energetic este o altă propunere a Programului Rabla.
De asemenea, au fost introduse prevederi referitoare la responsabilităţile privind gestionarea datelor cu caracter personal.
Cetățenii și instituțiile interesate pot transmite opinii, propuneri şi sugestii în termen de 10 zile de la data publicării, la Ministerul Mediului, Administraţia Fondului Pentru Mediu, adică până în data de 26 august. Persoana de contact este Adrian Ștefănescu, adresă de e-mail: adrian.stefanescu@afm.ro.
Citiți principiile noastre de moderare aici!