Este tot mai apăsătoare grija găsirii unui loc de muncă pe umerii tinerilor absolvenţi. Iar obţinerea lui nu depinde doar de competenţele dobândite în facultate, ci şi de abilităţile de comunicare, de încredere, de curaj, de atitudine pozitivă, de a şti să te pui în valoare.
La inițiativa unui grup de studenți de la specializarea Automatică și Informatică Aplicată s-a creat anul acesta un proiect amplu, Academica 2023, care cuprinde trei direcții principale: practica rotativă, 8 module TRUSTeam de dezvoltare a competenţelor socio-emoţionale (soft-skills) şi excursie de studii.
Organizatorii proiectului sunt Universitatea din Oradea, Facultatea de Inginerie Electrică şi Tehnologia Informaţiei, Departamentul de Ingineria Sistemelor Automate Şi Management, în colaborare cu Societatea Română de Automatică şi Informatică Tehnică -Filiala Oradea. Organizatorii i-au avut ca parteneri pe ASIO – Asociația Studenților Ingineri din Oradea şi Asociaţia Seminţe pentru Viitor.
[eadvert]
Integrare în viaţa activă
Proiectul Academica 2023 şi-a propus dezvoltarea abilităţilor de comunicare şi de lucru în echipă şi dobândirea de perspective diverse asupra domeniului industrial şi o mai bună cunoaştere a activităţilor inginereşti. Scopul final a fost creşterea perspectivelor de angajare şi de integrare în viaţa activă a tinerilor ingineri.
Miercuri, 6 decembrie, s-a tras linie după parcurgerea celor trei etape ale proiectului. La prezentarea care a avut loc la Biblioteca Universităţii Oradea a participat şi prof. univ. dr. ing. Helga Maria Silaghi, directorul Departamentului de Ingineria Sistemelor Automate şi Management.
„Vreau să le mulţumesc foarte mult colaboratorilor noştri din domeniul economic. Fără ajutorul lor acest proiect nu ar fi fost posibil. Vreau să le mulţumesc pentru modul profesionist în care ne-au susţinut şi la acreditările pe care le-am avut de-a lungul acestor ani, şi la acreditarea programelor de licenţă şi de masterat, mai ales când a avut şi întâlnirea cu angajatorii. Au fost întotdeauna prezenţi şi ne-au sprijinit inclusiv în programele de practică şi sper să o facă şi în continuare.Vreau să le mulţumesc studenţilor şi să-i felicit pentru participarea la acest proiect. Cred că sunteţi un pic schimbaţi, un pic mai dinamici, cu mai multe idei şi mai multă iniţiativă, mai comunicativi decât acum câteva luni. Şi vreau să mulţumec colegei mele, coordonatorul proiectului Academica 2023, conf. univ. dr. ing. Sanda Dale, care este şi preşedinta Societăţii Române de Automatică şi Informatică Tehnică – Filiala Oradea. Urmează Academica 2024!”, a subliniat Helga Maria Silaghi.
Sanda Dale spune despre proiect că este „un lucru viu” care s-a născut pas cu pas. Este de fapt o contiunare la seminariile Academica din 2022 unde au fost invitate personalităţi pregnante din domeniul Automaticii. Ideea s-a dezvoltat şi a devenit un proiect mult mai amplu pornind de la nevoia de a dezvolta şi abilităţile de comunicare ale viitorilor angajaţi. „Suntem toţi parte a comunităţii academice, parte a comunităţii inginereşti, a comunităţii inginerilor automatişti din România. Dar s-a creat şi comunitatea Academica 2023 şi am descoperit că înainte de a fi ingineri, suntem oameni şi omenescul din noi s-a dezvăluit în acest proiect”, spune Sanda Dale.
Jocuri – exerciţii – practică
Studenţii Alexandra Cristea şi Leonard Hanza au făcut o scurtă prezentare a etapelor proiectului Academica 2023. Cele opt module TRUSTeam de dezvoltare a competenţelor socio-emoţionale, care s-au desfăşurat în perioada martie-decembrie, s-au axat pe dezvoltarea încrederii în sine, a încrederii în ceilalţi, asumarea de roluri într-o echipă şi comunicare non-verbală. Coordonatorul workshop-urilor a câte trei ore fiecare a fost prof. Laura Pokker, artist plastic cu competențe în artă sincretică – euritmie, arta vorbirii şi teatru. Modulele au cuprins, pe rând, jocuri de relaţionare, ritmuri şi observare sufletească, experimentând atenţia, concentrarea şi prezenţa de spirit, asocierea cu culori şi exerciţii de dicţie, exerciţii de gândire, voinţă şi simţire prin mini-scenete tematice şi identificarea cu personaje, experimentarea posturii de lider şi exerciţii de rostire. Etapa TRUSTeam s-a încheiat cu punerea în scenă a primelor două acte din piesa „Visul unei nopţi de vară” de William Shakespeare.
Practica rotativă s-a desfăşurat în lunile iulie-august. Conceptul de practică rotativă a prins contur în urma dorinţei studenţilor de a-şi forma o viziune mai amplă asupra industriei şi a rolului inginerului automatist într-o companie. Prima parte s-a defăşurat în laboratorul facultăţii, când s-a construit un regulator automat de temperatură utilizând circuitul integrat LM723.
Au urmat apoi vizitele la companii. La Tenaris Silcotub din Zalău au urmărit diferite etape ale procesului de producţie a ţevilor, având ocazia să vadă laminorul în acţiune. La Golde din Oradea au aflat despre producerea de plafoane panoramice şi parasolare, precum şi despre echipamente automatizate pentru uşurarea muncii oamenilor. De asemenea, la IPTE Oradea au aflat în detaliu despre controlul automat al maşinilor, despre senzori de înaltă precizie şi sisteme de siguranţă avansate. Au avut practică şi la Qubiz unde au fost puşi în situaţia de a proiecta un dispozitiv care să poată controla culoarea unei benzi led.
Echipa din cadrul proiectului s-a sudat şi mai tare la un picnic în zona Şuncuiuş şi în excursia de la Timişoare unde au vizitat expoziţia „Brâncuşi: Surse româneşti, perspective universale”.
În excursiile de studii au atins ca obiective de interes tehnic: Universitatea Politehnică din Timişoara, Continental Automotive România din Timişoara şi Complecul Hidroenergetic Porţile de Fier I, Gura Văii. Ca obiective de interes cultura au atins, pe lângă expoziţia de la Timişoara, Cazanele Dunării la Orşova, Ansamblul Sculptural Constantin Brâncuşi de la Târgu Jiu şi Muzeul Aurului de la Brad.
Un proiect care i-a schimbat
La finalul prezentării au fost împărţite pliante cu etapele proiectului şi s-au înmânat certificatele de participare. Seara s-a încheiat cu o masă rotundă care a avut ca scop schimbul de bune practici şi o dezbatere asupra continuităţii proiectului, a menţinerii şi încheierii de noi parteneriate. La discuţii au participat din partea companiilor partenere Iuliu Bodnar de la IPTE şi Eugen Kosz de la GOLDE, care şi-au anunaţat deschiderea spre continuarea colaborării în Academica 2024, considerând de bun augur proiectul în familiarizarea studenţilor cu mediile de lucru. Au vorbit din partea ASIO preşredintele Darius Bâte şi din partea Asociaţiei Seminţe pentru Viitor, Bogdan Bela.
Cei mai entuziasmaţi au fost studenţi participanţi, care au primit cu bucurie acest proiect, mai ales după perioada de studiu online în care nu au avut ocazia să socializeze şi să se cunoască mai bine. Majoritatea au recunoscut schimbarea prin care au trecut, devenind mult mai sociablili, mai comunicativi, şi având posibilitatea de a afla atât de multe lucruri noi şi de a vizita locuri pe care altfel nu ar fi avut ocazia să le vadă.
„Au fost multe etape care au făcut să fim cine suntem acum. A fost frumos şi la sfârşit, acum când am văzut câte am făcut, mi s-a umplut inima. Mulţumesc!”, a spus Oana. „Când se crează ceva şi vezi că şi tu eşti parte din cei care au făcut să se creeze acel ceva care e dus la bun sfârşit, e o satisfacţie pentru care nu am cuvinte să o descriu, cuvintele exprimă prea puţin. Nu m-am mai simţit singură şi am făcut toate astea colaborând cu colegii mei. Am văzut atâtea lucruri pe care nu aş fi putut să le văd singură! Pentru mine e un adevărat progres. Toate au contribuit la dezvoltarea noastră”, a subliniat şi Camelia. „La început eram foarte închis în mine, şi acum să fiu aici şi să vorbesc liber fără emoţii e incredibil”, a încheiat Cosmin.
Proiectul va continua cu Academica 2024 cu studenţi din anii II, III şi o perioadă şi cu cei din anul IV, pentru că şi-o doresc şi pentru că s-a dovedit că s-a creat o frumoasă comunitate, care se va întoarce apoi cu faţa spre societate pentru a da mai departe ceea ce a acumulat de-a lungul acestui proiect.
Citiți principiile noastre de moderare aici!